:

Szerző: Bizó Dániel

2007. október 29. 12:34

A magyar közoktatás reformjába kapcsolódik be az Intel

A magyar kormány és az Intel pénteken nem kötelező erejű szándéknyilatkozatot írtak alá, melynek értelmében a világ vezető chipgyártója bekapcsolódik a magyar oktatási rendszer reformjába.

[HWSW] A magyar kormány és az Intel pénteken nem kötelező erejű szándéknyilatkozatot írtak alá, melynek értelmében a világ vezető chipgyártója bekapcsolódik a magyar oktatási rendszer reformjába.

A harmadik fázis

A felek együttműködésének részletei a következő időszakban kerülnek pontosításra, az elképzelések szerint hamarosan két általános vagy középiskolai osztályt fognak felszerelni az Intel gyerekeknek kifejlesztett laptopjaival, valamint elektronikus tananyagokat és továbbképzést is biztosítanak majd. A kísérlet eredményei alapján ezt követően megindulhat a szélesebb körű alkalmazás, mely Magyar Bálint, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára szerint a tudástársadalomhoz elengedhetetlen paradigmaváltást hozza magával.

Az Intellel kötött megállapodás beleilleszkedik abba a közel évtizedes folyamatba, mely a magyar közoktatás informatikai felkészítését célozza, kezdte mondandóját Magyar Bálint a pénteki bejelentésen. Az első fázist a Sulinet program keretében az internet bevezetése jelentette a '90-es évek végén, majd ezt követte a második fázisban az informatikai laborok létrehozása. Ezt követi a jelenleg zajló szakasz, mikor az ICT-eszközök bekerülnek a tanterembe, és ezzel megindul a negyedik, mikor a tankönyveket egyre nagyobb arányban egészítik ki vagy váltják fel digitális eszközök, mint például digitális táblák, laptopok vagy tablet PC-k, magyarázta.

Ezek a szakaszok akkor megvalósíthatóak, ha a szereplők is készen állnak rá, tette hozzá. Az Intel tervezete beleilleszkedik abba, amit elkezdtünk Magyarországon, erősítette meg Magyar szavait Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára. "Régóta kerestünk valamit, ami az oktatásnak készült, nem az üzletnek" -- tette hozzá. Elhangzott, hogy Magyarországon is kísérleteztek olyan, mozgó alkatrészeket nélkülöző, olcsó notebookok tervezésével, mint amilyen az Intel Classmate PC is lett. Az Intel ebbe a folyamatba kapcsolódik be a saját maga által kidolgozott World Ahead programjának egyes oktatási projektjeivel, melyek nemcsak az infrastruktúra biztosítását, hanem alapot az elektronikus tananyagokhoz és továbbképzést is biztosítanak.

Az egész világon jelentős probléma, hogy a fiatalok elfordultak a természettudományoktól, kevesen tanulnak mérnöknek, munkaerőproblémával küszködik a technológiai ipar, fejtette ki álláspontját Garamhegyi. Az ICT-eszközök alkalmazásával többek között azt remélik, hogy megújítja majd a természettudományi oktatást, és a diákok érdeklődését is a területre tereli -- ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a tudásalapú gazdasághoz megfelelő munkaerő álljon rendelkezésre. Kezdetben 40-50 Classmate PC-t kap kölcsön a magyar kormány a kísérleti projekt keretében, mely év végén vagy jövő év elején indulhat be legkorábban.

Nem magológépek kellenek

Az oktatás reform lényege, hogy "magológépek helyett problémamegoldó embereket képezzünk", mondta el Magyar, hozzátéve, hogy "egyre vastagabbak a könyvek, egyre értelmetlenebb adatokkal megtömve". Az információs társadalomban nem az információhoz való hozzáférés a probléma, nem az a kérdés, hogy hozzáfér-e, hanem képes-e kritikailag viszonyulni hozzá, folytatta, és ennek az átalakulásnak a technikai bázisát ki kell építeni -- a paradigmaváltásnak technikai feltételei vannak. ICT-eszközökkel ráadásul nagyobb esélyegyenlőség biztosítható, a cél egyúttal javítani a leszakadó társadalmi csoportok esélyeit.

Arra a kérdésre, hogy milyen referenciák, tapasztalatok találhatóak más országokban, Magyar úgy felelt, hogy "minél több országot hozunk referenciaként, annál nagyobb a lemaradásunk", majd hozzátette, régóta nem kérdés, hogy ez az irány, nem kérdés, hogy számítógépekkel kell felszerelni az osztálytermeket, és most a források is rendelkezésre állnak. "20 év múlva több digitális tábla lesz, mint tankönyv, erről meg vagyok győződve". John Davies, John Davies, az Intel alelnöke, az Intel World Ahead program igazgatója elmondta, hogy Brazíliában és Nigériában rendkívül biztató tapasztalatokat gyűjtöttek.

"Az intelligens oktatási programban korlátlan hozzáférést akarunk biztosítani a tanároknak az ICT-eszközökhöz" -- mondta Magyar. Az évtized végére 100 ezer tanárt akarnak felszerelni laptopokkal, a tantermek felét ellátni interaktív táblákkal, valamint 100 ezer diákot bevonni a negyedik fázis megkezdésébe, a nyomtatott tankönyvek felváltásába. Ez idő alatt az iskolák rendelkezésére álló internet hozzáférések sávszélességét tízszeresére kívánja bővíteni a kormány.

A felnőtt lakosság körében kőkeményen le kell folytatni a digitális írástudatlanság elleni harcot, ahogyan ez korábban történt az írástudatlanság terén, mondta Magyar. "Nem lehet megvárni, míg kiszorítják az új generációk a régit". Ebben játszik kulcsszerepet a közoktatás mellett a felnőttképzés ICT-támogatott reformja is. Számos magyar tanulmány világított rá, hogy a magyar társadalom kevéssé felkészült arra, hogy a tudásalapú gazdaságot megfelelő munkaerővel lássa el: a lakosság kétharmada digitálisan írástudatlan és érdektelenséggel viseltetik az internet vagy a számítógépek felé, de a munkakorú népesség is jellemzően immobilis, további tanulásra nem hajlandó, ami súlyos strukturális gazdasági problémák gyökerévé válhat.

Proaktív kormányzat

Alapvetően nem az Intel, hanem a magyar kormányzat kezdeményezte az együttműködést, árulta el Davies, mégpedig elég konkrét igényekkel. Az infrastruktúra mellé ugyanakkor szükséges a megfelelő oktatási tartalom, valamint a pedagógusok továbbképzése is, hogy kiaknázzák az új lehetőségeket, nemcsak az elektronikus tananyagok alkalmazásával, hanem újszerű oktatási módszertannal is -- például fokozott interaktivitással, csoportmunkával. Ennek érdekében középtávon akkreditált ICT-ismereteket terveznek bevezetni a pedagógusképzésben, árulta el Magyar. A jelenlegi pedagógusok továbbképzése céljából azonban egy kompetenciaközpont létesül majd első lépésként, ahol az Intel nyújt támogatást.

"Sok országban képeztünk már, sok időt töltöttünk a képzési program tökéletesítésén" -- mondta el Davies, mely nem az öncélú ICT-használatra koncentrált, hanem a tanulók ICT-támogatott oktatására helyezi a hangsúlyt, hogyan vezesse a tanár az órát, tette hozzá. Az Intel mester trénereket bocsát rendelkezésre, akik a magyar pedagógusokat továbbképző hazai oktatókat képzik majd ki. Az Intel számára ez egy új piaci lehetőséget teremt, amihez magyar partnereket is keresnek, fűzte tovább Davies, hiszen az iskolák infrastruktúrájának kiépítéséhez, támogatásához, a magyar elektronikus tananyagok előállításához helyi vállalatokra is szükségük van. "Az így megnyíló piac arra ösztönöz bennünket, hogy nemcsak fogyasztóként, hanem szállítóként is be tudjunk lépni" -- véli Magyar.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 15:11

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.