Szerző: Bizó Dániel

2006. február 15. 15:26

Növekedésre készülnek a magyar tőzsdei IT-cégek

Múlt hét végén, illetve e hét elején hozták nyilvánosságra éves eredményeiket a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett hazai informatikai vállalatok. Általánosságban elmondható, hogy a magyar tőzsdei IT-cégek a tavalyi évet a jövőbeni növekedéshez szükséges átalakulással töltötték, számottevő beruházásokat eszközölve a nyereségtermelő képesség érdekében. A Graphisoft és az econet.hu inkább fókuszált, míg a Freesoft és a Synergon átfogóbb tevékenységre épít.

[HWSW] Múlt hét végén, illetve e hét elején hozták nyilvánosságra éves eredményeiket a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett hazai informatikai vállalatok. Általánosságban elmondható, hogy a magyar tőzsdei IT-cégek a tavalyi évet a jövőbeni növekedéshez szükséges átalakulással töltötték, számottevő beruházásokat eszközölve a nyereségtermelő képesség érdekében. A Graphisoft és az econet.hu inkább fókuszált, míg a Freesoft és a Synergon átfogóbb tevékenységre épít.

Graphisoft

A Graphisoft tavalyi eredményét a szervezet karcsúsítása, a versenyképes termékekre való fókuszálás határozta meg. Az ArchiCAD építészeti szoftveréről világszerte ismert vállalat közel 11 százalékkal, 26,7 millió euróra, azaz több mint 6,7 milliárd forintra tudta növelni éves forgalmát, az átszervezéssel kapcsolatos költségek azonban elolvasztották a nyereséget, amely így közel 85 százalékkal 669 ezer euróra (168 millió forint), zuhant, a részvényenkénti eredmény pedig 6 eurocentre (15 forint) zsugorodott.

A bevétel alakulása legnagyobbrészt az életciklusa derekán járó ArchiCAD 9 licencek értékesítésének sikeres szinten tartásának köszönhető. A Graphisoft sikeresen szélesítette az ügyfelek körét, ami más szállítók kiegészítő termékeivel való integrációnak, és az olcsóbb ArchiCAD Starter Edition népszerűségének köszönhető.

A növekedést az ArchiCAD vállára állva az új, építőiprai folyamatokat támogató üzletág szolgáltatta. A Graphisoft Constructor meglepően sikeresen szerepelt 2005 során, 1,7 millió euró árbevételt érve el, valamint elnyerte a Wall Street Journal innovációs díját is. A vállalat eddig az amerikai, brit és skandináv piacokra összpontosította üzletfejlesztését, de idén más országokban is fokozza értékesítési tevékenységét.

A kedvező tendenciákra némileg árnyékot vet, hogy a cég megszüntetni kényszerült létesítésgazdálkodási üzletágát és termékeit, amivel kapcsolatosan 2,7 millió eurónyi (679 millió forint) veszteséget könyvelt el a kötelezettségek és végkielégítések teljesítését követően. Mindezek mellett a vállalat működése erősödést mutat. Bár bruttó profitrátája 3,4 százalékponttal csökkent, még így is rendkívül magasnak mondható a maga 87,2 százalékos mutatójával.

A költségek nagyobb mértékben növekedtek ugyan a bevételeknél, de ez a székhely Budapestre való áthelyezésének, és a Construction üzletág növekedéshez való felpumpálásának eredménye. Az alaptevékenységek teljesítményét mérő EBITDA (kamat-, adófizetés, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredmény) gyakorlatilag szinten maradt a 2004-es évhez képest, és 4,6 millió eurót, azaz 1,12 milliárd forintot tett ki. A Graphisoft idén 20 százalékos forgalomnövekedést vár, aminek motorját a Construction 200 százalékra becsült bővülése fogja képezni.

Econet

A webes és internetes technológiák területén mozgó econet.hu korábbi és tavalyi akvizíciói révén 131,8 százalékkal növelte árbevételét. Ez részben annak köszönhető, hogy az econet.hu érdekeltségébe tartozó Externet internetszolgáltató tavaly több mint megnégyszerezte, 13 ezerre növelte üzleti szélessávú előfizetőinek számát. Az econet ezenkívül szélesítette webes portfólióját, és felvásárolta az ingynes tárhelyszolgáltatásokat, hostingot és regisztrációt kínáló ultrawebet, valamint Magyarország vezető blogszolgáltatóját, a freeblog.hu-t.

A csoport nyereségessége ugyanakkor jelentősen visszahuzant, mivel a költségek az árbevételnél is meredekebben emelkedtek. Ez főként a folyamatban lévő beruházásoknak köszönhető, olyan tevékenységekének, amelyek nagy költségvonzattal bírnak, de egyelőre még nem generálnak számottevő bevételt. Ezek közé tartozik a grid projekt, amelynek keretében az econet számítógépes gridek (számítási rácshálózat) kereskedelmi célú hasznosítását tervezi értékesíteni. Az econet 900 millió forintot költött a grid-technolgóiai know-howra és szoftverekre.

Az econet adózás utáni eredménye 167 millió forintos negatívumot mutat, ugyanakkor idén is további beruházásokat, felvásárolásokat tervez az egyelőre kizárólag belföldön tevékenykedő vállalat.

Freesoft

A Freesoft 2004. szeptemberében lépett be a tőzsei cégek körébe, a vállalat azonban már évtizedes múltra tekint vissza. A cég felvásárlásai révén igyekszik versenyképes szoftverfejlesztési és szolgáltatási portfóliót kiépíteni, amelyek önállóan is megállják a helyüket, de az ügyfelek igényei alapján összeállított csomagokban magasabb értéket képviselnek. A társaság a tőzsdei bevezetésből nyert tőkét felvásárlásokra, terjeszkedésre fordította, aminek köszönhetően mára 7 üzletága az egyedi megrendelésű szoftverfejlesztésektől kezdve, a migráción, üzleti intelligencián, tanácsadáson keresztül a webes és mobil szolgáltatásokat és a kiszervezettt üzemeltetést is lefedi.

A 124 főt foglalkoztató Freesoft 2005-ben -- főleg a felvásárlások révén -- 150 százalékkal 2 milliárd forintra növelte forgalmát, míg bruttó eredménye 488 százalékkal 1,35 milliárdra ugrott, ami körülbelül 67,5 százalékos rátának felel meg. Az EBITDA 106,4, az adózott eredmény 65,7 millió forintot tett ki a tavalyelőtti veszteségeket követően. A vállalat nem csak hazai, hanem globális terveket szöveget, aminek eredményeképpen Németországban, az Egyesült Államokban, Kínában és Brazíliában is megjelent már.

Synergon

Az átfogó informatikai szolgáltatásokat nyújtó Synergon csoport konszolidált árbevétele ugyan gyakorlatilag stagnált, a cég mégis jelentősen javított nyereségességén. A csoport 2005 során 19,5 milliárd forint konszolidált árbevétel mellett 502 millió forint adózás után eredményt könyvelt el. Az EBITDA 28 százalékkal 1 milliárd forint fölé duzzadt, míg az üzemi nyereség a 2004-es veszteség után 441 millió forintott mutatott.

A csoport forgalmának még mindig kétharmadát képezi az anyavállalat Synergon Informatikai Rt. és a rendszertámogatási- és üzemeltetsi szolgáltatásokat végző Synergon Atos Origin. A Synergon hálózati kommunikációs tevékenységét a pénzintézetek beruházásai és az alternatív telekomok terjeszkedése segítette, míg a többi üzletág bár rendkívül erősen teljesített az év utolsó három hónapjában, összességében mégis elmaradtak a korábbi várakozásoktól.

A hazai Fibex, mely hálózatépítési anyagokat, eszközöket forgalmaz, és a horvát Span, amely elsősorban Microsoft-alapú infrastruktúrák építését és üzemeltetését végzi, 45 és 50 százalékkal növekedett, így némileg ellensúlyozták a többi tagvállalat forgalmának olvadását, részesedésük a csoport forgalmából pedig 10 és 9 százalékra emelkedett. A HP és Microsoft viszonteladó cseh Infinity átszervezései révén piacot veszített, így forgalma 18, EBITDA mutatója 59 százalékkal esett le.

A Synergon egyik legfontosabb döntése 2005 során talán az volt, hogy a vállalat a világ vezető hálózati termékgyártójával, Ciscóval szemben a kínai Huaweit választotta, miután az amerikai vállalat ultimátumot küldött: vagy megszakítja stratégiai partnerségét a Huaweijel, vagy neki mondhat búcsút. A Synergon döntött, és a jövőben a feltörekvő Huawei berendezéseit preferálja, amelyek ugyanazokat a képességeket többnyire jóval kedvezőbb áron biztosítják.

2006-ban a Synergon csoport organikus és akvizíciós növekedést egyaránt tervez. Noha az előző évben már jelentős előrelépés történt, a Romániában vagy Szlovákiában tervezett akvizíciók sikeres lebonyolítására várhatóan kedvezőbb feltételeket teremt az idei esztendő. Organikus növekedésre leginkább a telekommunikációs piacon zajló adatkommunikációs háttérinfrastruktúra-bővítés, a vállalati hálózatépítés és vállalatirányítási rendszerek korszerűsítése, a pénzintézeti szektor további terjeszkedése, illetve az uniós források tavalyinál már nagyobb mértékű felhasználása biztosítanak lehetőséget, kétszámjegyű növekedéssel kecsegtetve.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról