Szerző: Bodnár Ádám

2006. február 3. 11:21

On-demand ügyfélkapcsolati megoldást jelentett be az SAP

Shai Agassi
Shai Agassi
[News.com/HWSW] Az SAP tegnap este jelentette be közepes és nagyvállalatok számára tervezett hosztolt ügyfélkapcsolati (customer relationship management, CRM) megoldását, amelynek révén egy számára új, amúgy pedig növekedő és egyre többszereplős piacra lépett be. Az SAP-nak ebben a szegmensben olyan vetélytársai vannak mint a Salesforce.com, a Siebellel megerősödött Oracle, valamint a Microsoft.

Shai Agassi, az SAP termékfejlesztési igazgatójának várakozásai szerint a versenytársakkal szemben két aduász is van a cége kezében: egyrészt a CRM megoldását úgy építette fel, hogy egy "másolatot" akár ketten is használhatnak a saját gépükön, másrészt a rendszer hibrid felépítésű és lehetőséget nyújt az ügyfeleknek, hogy az adatok és beállítások megőrzése mellett egy saját üzemeltetésű CRM rendszerre álljanak át, ha ezt igénylik. Az on-demand szolgáltatást emellett úgy alakították ki, hogy integrálható legyen az SAP ügyviteli rendszerével.

Elkésett?

Az SAP Sales on-demand máris elérhető, a marketing, valamint ügyféltámogatási modul megjelenése az elkövetkező fél év során várható. Az SAP on-demand CRM a kért moduloktól függően felhasználónként havi 75-125 dollárért áll az ügyfelek rendelkezésére. Elemzők szerint az SAP jelenleg elsősorban saját meglevő ügyfeleinek érdeklődésére számíthat, azonban ha elkészülnek az ígért modulok, jó eséllyel csábíthat el felhasználókat az olyan versenytársaktól, mint a Salesforce.com vagy a Siebel (Oracle).

Az SAP on-demand CRM szolgáltatáshoz egyik partnerként az IBM-et választotta. A Nagy Kék egyfelől viszonteladója lesz a megoldásnak, másrészt az Application On Demand Platformon biztosítja a szükséges hardver- és szoftverinfrastruktúrát, eServer kiszolgálókat és DB2 adatbázist az SAP-szolgáltatás működéséhez. A felek nem hozák nyilvánosságra, hogyan osztoznak a befolyó bevételeken.

A vállalati szoftverek piacán az ügyfélkapcsolati megoldások adják a legnagyobb és leggyorsabban növekedő szegmenst. Az IDC piackutató cég elemzése szerint 2004-ben a CRM-szoftverek piacra 8 milliárd dollárt tett ki, 2009-ben azonban már 10 milliárd dolláros forgalom várható. A hosztolt CRM megoldások piaca tavaly mintegy 600 millió dollárra rúgott, azonban az elkövetkező öt év során átlagosan mintegy 30 százalékos növekedésre van kilátás -- véli Rob Bois, az AMR Research elemzője.

Szakértők szerint az SAP on-demand CRM egyelőre számos fejlett szolgáltatást nélkülöz, amelyeket a versenytársak már nyújtanak, iparági szereplők és több elemző egybehangzó véleménye szerint az SAP mintegy 5-6 évvel van lemaradva a konkurensek mögött. Sokan úgy vélik, az SAP nem csak elkésett, hanem kényszerűen is lépett, csak azért indított on-demand CRM szolgáltatást, mivel a versenytársainak már volt ilyen szolgáltatása és az ügyfelek is kérték, de valójában a vállalatnál nem stratégiai irányvonal az on-demand computing.

Vad elképzelések

Vad elképzelések szerint azonban ha az SAP valóban vonzóvá fejleszti most indított szolgáltatását, az teljesen elszívhatja az ügyfeleket a mySAP CRM-től, jelentős licencbevétel-kiesést okozva. Az SAP-nak világszerte mintegy 30 ezer ügyfele van, becslések szerint ezek közül 10 ezren használják a mySAP CRM-et.

A konkurensek lekicsinylően nyilatkoztak az SAP megjelenéséről ebben a piaci szegmensben, az Oracle és a Salesforce.com egyaránt kételyüket fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy az SAP hibrid megoldása működőképes lehet. Mások szerint az SAP CRM on-demand nem más, mint a jól ismert mySAP CRM, amelyhez most egy webböngészőn lehet hozzáférni, de ettől az még nem igazi on-demand szolgáltatás.

Shai Agassi nem zárta ki annak lehetőségét, hogy az SAP a jövőben több on-demand szolgáltatással is megjelenjen, ám ehhez megfelelő piaci körülmények szükségesek. A termékfejlesztési igazgató ugyan nem vetette el, hogy az SAP esetleg on-demand pénzügyi vagy termelésirányítási megoldást kínáljon, szerinte az ügyfelek egy ilyet aligha vennének igénybe, mivel nagy a kockázata annak, hogy kritikus adatok kerüljenek ki a vállalattól.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról