Szerző: Bodnár Ádám

2005. július 21. 14:11

A harmadik generációs 6680 telefon a Nokia slágerterméke

Jorma Ollila
Jorma Ollila
[HWSW] A várakozásokat jócskán felülmúló eredményekről adott számot a Nokia, a finn mobilgyártó negyedével növelte eladásait és jelentősen megemelte a mobiltelefon-eladásokra vonatkozó előrejelzését. A részvényenkénti eredmény azonban elmaradt az elemzői várakozásoktól, a Nokia-részvények árfolyama ezért meredek zuhanásba kezdett.

Erőteljes növekedés

A második negyedévben a Nokia bevétele 8,06 milliárd eurót tett ki, szemben a tavalyi év azonos időszakában elkönyvelt 6,46 milliárddal, a nettó profit pedig 695 millió euróról 799 millióra ugrott, ami 15 százalékos emelkedésnek felel meg. A részvényenkénti nyereség a tavalyi második negyedévben 15 eurocent volt, most 18 eurocentet tett ki, piaci szakértők azonban 19 centet vártak.

A mobiltelefon-eladásokból származó bevétel 20 százalékkal 4,86 milliárd euróra nőtt, az úgynevezett multimédiás termékeké, amelyben a Nokia képkezelő telefonjai is helyet kaptak, 89 százalékkal ugrott meg -- közölte Jorma Ollila, elnök-vezérigazgató. A negyedév során a Nokia 60,8 millió mobiltelefont értékesített, ez éves szinten 34 százalékos növekedést jelent. A készülékek közel fele az EMEA régióba került, 10,7 milliót pedig a Távol-Keleten adtak el. Kínában 76 százalékkal növelte eladásait a cég. A Nokia becslése szerint a piaci részesedése a másdodik negyedévben 33 százalékot tett ki.

Ollila hozzátette, hogy a multimédiás mobilok iránti kereslet rendkívül erős volt az EMEA régióban, Kínában és a Távol-Keleten, azonban az Egyesült Államokban csalódást okozott. Ebben a szegmensben a legsikeresebb termékek a 7610 és 6680 modellek voltak. Utóbbi egy nemrég bemutatott, már hazánkban is hozzáférhető harmadik generációs készülék. A képkezelő telefonokért felelős üzletág masszív üzemi eredménnyel és emelkedő nyereséghányaddal zárta a negyedévet, annak ellenére, hogy az Nseries készülékekkel kapcsolatos reklámkampány jócskán növelte a költségeket.

Erős nyomás

Ollila elmondta, hogy a vártnál nagyobb forgalom miatt a cég megemelte a globális mobilpiaci előrejelzését, a Nokia szerint 2005-ben világszerte 760 millió készülék talál majd gazdára. Azonban a növekedésért elsősorban a fejlődő piacok felelősek, ahol alacsonyak az árak és szoros a gyártók közti verseny, ami leszorítja a nyereséget. Ollila szerint ez a jelenség a Nokia egész éves teljesítményére meghatározó hatással lesz. A mobiltelefonok árcsökkenését jól mutatja, hogy a mobiltelefonos részleg üzemi eredménye 2 százalékkal csökkent, az átlagos eladási ár pedig 108-ró 105 euróra esett vissza

A vállalat közzétette utolsó számszerű előrejelzését is a következő negyedévre: a Nokia 7,9 és 8,2 milliárd euró közötti bevételt és részvényenként 14-17 cent közötti eredményt vár. A társaság közleménye szerint a későbbiekben a negyedéves prognózisokban nem hoznak nyilvánossága a bevételekre és a profitra vonatkozó konkrét számadatokat.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról