Szerző: Bodnár Ádám

2005. április 19. 13:29

Gyorsan bővül a hazai notebook-piac

Magyarországon tavaly mintegy 100 ezer notebook talált gazdára, ami éves szinten 44 százalékos növekedést jelent -- mondta el az Albacomp által tartott sajtótájékoztatón Marosvári Gábor, az IDC senior elemzője.

[HWSW] Magyarországon tavaly mintegy 100 ezer notebook talált gazdára, ami éves szinten 44 százalékos növekedést jelent -- mondta el az Albacomp által tartott sajtótájékoztatón Marosvári Gábor, az IDC senior elemzője.

Főleg a kis- és középvállalatok vevők a mobilitásra

Marosvári véleménye szerint a hazai felhasználók igénye egyre növekszik a mobilitás iránt, ez a legnagyobb hajtóereje a noteszgépek beszerzésének. Itthon főleg a vállalatok, elsősorban a kis és közepes cégek ragadják meg a hordozható gépekben rejlő lehetőségeket. Az államigazgatási, oktatási és otthoni felhasználói szegmensek részaránya a teljes eladásokban stagnált, ez a költségvetési megszorításoknak, a reálbérek csökkenésének, a Sulinet program szigorodásának tudható be.

Tavaly az összes hazai PC-eladásoknak még csupán 27 százalékát adták a hordozható gépek, de az IDC előrejelzése szerint az elkövetkező években a mobil számítógépek forgalma lényegesen gyorsabban növekszik majd az asztali konfigurációkénál. 2006-ra már az eladott PC-k harmada lesz notebook, 2009-re pedig már megközelítőleg 40 százaléka. Az IDC úgy jövendöli, a tavalyi 44 százalékos piaci fellendülés után az idén némileg alacsonyabb, 37 százalék körül lesz az eladások növekedése. 2009-ig évi átlagban 17 százalékos növekedés várható a hazai notebook-piacon, akkorra az eladások elérik az évi 200 ezer darabot -- prognosztizálja az IDC.

Feltörekvő távol-keleti és hazai gyártók

A hazai piacon a notebook-eladások derekát továbbra is a nagy nemzetközi gyártók adják, mint amilyen a HP, az IBM, a Fujitsu Siemens vagy az Acer, ugyanakkor egyre népszerűbbek a távol-keletről származó, "nem márkás" gépek (pl. ASUS, Prestigio), valamint a hazai összeszerelésű notebookok (pl. Albacomp, FeFo, Qwerty). A hazai összeszerelők közül egyértelműen az Albacomp szerepelt a legsikeresebben a hazai piacon, a vállalat megduplázta eladásait és 7,3 százalékos piaci részesedést ért el.

A tavalyi évben Magyarországon a legtöbb noteszgépet a HP értékesítette, a gyártók versenyében az ezüstérmet a Fujitsu-Siemes, a bronzérmet pedig az Acer szerezte meg. A HP elsősorban nagy termékkínálatának, valamint erőteljes marketing-tevékenységének köszönheti piacvezető pozícióját. A Fujitsu Siemens főképp az otthoni piacon ért el sikereket, 2004 legnépszerűbb notebookjai a Fujitsu Siemens Amilo termékcsaládjának tagjai voltak. Az Acer elsősorban egy új disztribútor, az Ingram Micro megjelenésének köszönheti eladásainak növekedését. A dobogóról lemaradt az IBM, az ASUS, a hatodik helyen pedig az Albacomp állt.

Gyilkos árverseny

Deme Csaba, az Albacomp értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese elmondta, vállalata a tavalyi 7300 után az idén legalább 10 ezer notebook eladására számít, vagyis darabszám tekintetében közel 50 százalékos növekedést tervez. Deme rámutatott, hogy a hazai fogyasztók igen árérzékenyek, így a gyártók között kíméletlen a verseny, elsősorban a kiskereskedelmi szegmensben. Az árak gyors csökkenését jól mutatja, hogy míg az Albacomp az idei első negyedében 44 százalékkal növelte noteszgépeinek eladását, ezek összértéke csupán 10 százalékkal nőtt 2004 első negyedévéhez képest.

A kiskereskedelemben ma már bruttó 100 ezer forintért is kapni hordozható számítógépet, amelyeket az árérzékeny felhasználók közül sokan megvesznek, azonban a legtöbbször nincsenek is tisztában a saját igényeikkel, a gépek képességeivel. Hogy milyen kíméletlen árverseny dúl a piacon, azt mi sem mutatja jobban, mint a linuxos noteszgépek keresettsége. A hazai fogyasztók nem szívesen fizetnek a szoftverekért, ezért az üzletekben gyakran az olcsóbb, Linuxszal felszerelt gépeket vásárolják meg, persze e notebookok túlnyomó többségére később a Windows kalózmásolatát telepítik fel. Ma már egyre több gyártó, még a nagy nemzetközi nevek is kínálnak itthon olcsó linuxos noteszeket.

Az Albacomp termékportfoliójában is megtalálhatók linuxos gépek, azonban Deme Csaba szerint az eladásokban a Windowszal felszerelt konfigurációk vezetnek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról