Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2003. június 4. 17:39

Nem történt jogsértés a unicode-os SMS-ek kapcsán

Nem állapított meg jogsértést a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség (FVF) vizsgálata, mely arra irányult: megfelelően tájékoztatták-e a vásárlókat azok a gyártók, amelyek készülékei unicode-os karakterkészlettel küldik el az SMS üzeneteiket. A vizsgálat eredményéről a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség jogtanácsosa, Kathi Attila adott tájékoztatást az Országgyűlés informatikai és távközlési bizottságának mai ülésén.

[HWSW] Nem állapított meg jogsértést a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség (FVF) vizsgálata, mely arra irányult: megfelelően tájékoztatták-e a vásárlókat azok a gyártók, amelyek készülékei unicode-os karakterkészlettel küldik el az SMS üzeneteiket. A vizsgálat eredményéről a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség jogtanácsosa, Kathi Attila adott tájékoztatást az Országgyűlés informatikai és távközlési bizottságának mai ülésén.

A fogyasztóvédelmi vizsgálat megállapítása szerint a gyártók a telefonhoz mellékelt tájékoztatóban ismertették a készülékek új szolgáltatását, az SMS-ek unicode-os karakterkészlettel való elküldését. Ennek azért volt jelentősége, mert az ezeken a telefonokon ékezetes betűkkel írt 160 karakteres üzeneteket a készülék nem egy, hanem három SMS-ként továbbította, így egyetlen szöveges üzenet ára akár háromszor annyi is lehetett, mint egy ékezet nélkül írt SMS-é.

A Fogyasztóvédelmi Felügyelőség megállapította, hogy a tájékoztatás új telefonok vásárlásánál megfelelő volt, ugyanakkor elmaradt a javításra bevitt, és szoftverfrissítésen átesett készülékek esetében. Ugyanakkor az FVF jelezte, hogy mivel a javítás nem számít új forgalomba helyezésnek, így itt a jog szerint az elmaradt tájékoztatás kapcsán nem is lehet számon kérni semmit az értékesítő- illetve szervizhálózattól. Ezen a helyzeten csak egy új jogszabály, vagy a meglévő rendelkezések módosítása változtathat.

A fogyasztóvédelem munkatársai szerint az a tény, hogy a mobilszolgáltatók utólag ötvenezer készüléktulajdonost értesítettek az SMS küldés módosításáról, nem azt jelenti, hogy az ügyfelek korábban nem értesülhettek az újdonságról, hanem a szolgáltatók ezzel akarták hangsúlyosabban felhívni a figyelmet a változásra.

Kathi Attila lapunk kérdésére elmondta, hogy a szoftverek fogyasztóvédelmi szempontból rendkívül összetett problémát jelentenek. Most egy nagyobb visszhangot keltő esetről van szó, de a felügyelet számos más, szoftverekkel kapcsolatos bejelentést vizsgált már meg. A jogtanácsos szerint számos esetben előfordul, hogy a szoftverfejlesztők tulajdonképpen vásárlóikon tesztelik programjaikat, holott az már elvileg egy végleges kiadás.

Az informatikai bizottság tagjai egyébként -- bár a vizsgálat eredményét elfogadták -- fenntartásaiknak adtak hangot. Rogán Antal, a bizottság elnöke elmondta, hogy hasonló probléma miatt az Egyesült Államokban milliós kártérítési per alpereseivé váltak a gyártók, Mécs Imre pedig kifejtette: az volna a leghasznosabb, ha a hatóságok kényszeríteni tudnák a szoftverfejlesztőket arra, hogy a magyar ékezetes karakterek nem Unicode kódolással, hanem mint a latin ábécé betűi, egyetlen karakterként lennének elküldhetők mobiltelefonról.

Az élet egyébként már megelőzte a vizsgálatokat végző hivatalokat: mint tegnap hírül adtuk, egyes Nokia készülékekhez már létezik olyan feltört program, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók megszabaduljanak a három SMS árával fenyegető üzenetküldő funkciótól. A Nokia által ígért hivatalos szoftverfrissítésre egyelőre várni kell, addig a kevésbé legális, ám többek visszajelzése szerint működő crackelt program segíthet a nokiásokon.

Szólj hozzá a fórumban!

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról