Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2003. április 3. 18:50

Versenyhivatali vizsgálat a UPC 15 GB-os adatforgalmi korlátozásával kapcsolatban

Lapunk információi szerint a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a UPC chello internetszolgáltatásánál bevezetett 15 gigabájtos adatforgalmi korlátozás ügyében. A UPC budapesti ügyfelének a fogyasztók megtévesztésének megállapításával kapcsolatos beadványát először elutasította a versenyhivatal, majd a fellebbezést követően március végén a versenytanács a jogorvoslati kérelemnek helyt adott.

[HWSW] Lapunk információi szerint a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a UPC chello internetszolgáltatásánál bevezetett 15 gigabájtos adatforgalmi korlátozás ügyében. A UPC budapesti ügyfelének a fogyasztók megtévesztésének megállapításával kapcsolatos beadványát először elutasította a versenyhivatal, majd a fellebbezést követően március végén a versenytanács a jogorvoslati kérelemnek helyt adott.

Mint emlékezetes, tavaly nyáron kezdte el alkalmazni a UPC a chello internetszolgáltatásával kapcsolatban azt az adatforgalmi limitet, melyet a szolgáltató a chello indításától kezdve szerepeltetett a vállalkozási feltételeiben, ám a UPC ezzel kapcsolatos tájékoztatása a szolgáltató és ügyfelei között már sok vitára adott okot .

A szolgáltató ügyfeleinek egy része sérelmezte, hogy a UPC nem megfelelően tájékoztatta őket az adatforgalmi korlát meglétével kapcsolatban, a UPC azonban arra hivatkozott, hogy korábban a limitet nem alkalmazta. A szolgáltató egy budapesti ügyfele tavaly novemberben kezdeményezett vizsgálatot a Hírközlési Felügyeletnél (HÍF), mely a különböző illetékes hatóságoknak megküldte a beadványt, így egy időben indított vizsgálat a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség és a HÍF is. A vizsgálatokat kiváltó beadványt a UPC összesen 74 ügyfele írta alá.

A Fogyasztóvédelmi Felügyelőség levélben tájékoztatta a vizsgálat kezdeményezőjét, hogy az ügyben nem illetékes, míg a Hírközlési Felügyelet az a vizsgálat elutasításáról szóló határozatát a UPC ügyfele megfellebbezte.

A Gazdasági Versenyhivatal infokommunikációs irodája a versenyfelügyeleti eljárás megindításának mellőzéséről döntött, ám a beadvány szerkesztője ezzel szemben jogorvoslat iránti kérelmet nyújtott be. Utóbb a versenytanács megállapította, hogy a kérelem megalapozott, s versenyfelügyeleti eljárás keretében dönt a kifogásolt magatartás gazdasági versenyre gyakorolt hatásának a mértékéről.

Polgárdy Géza, a GVH sajtófőnöke lapunk érdeklődésére elmondta, hogy ha egy vállalat a vele szemben indult eljárás vizsgálati szakaszában a kifogásolt tevékenységgel felhagy, úgy elképzelhető, hogy a versenytanácsi szakaszban az eljárást felfüggesztik egy időre, s később ellenőrzik, hogy a vállalt módosításokat a cég valóban végrehajtotta-e. Erre a versenytanácsot nem kötelezi jogszabály, ám a gyakorlatban már számos példa volt rá. Ilyen esetben gyakori, hogy a bírság kiszabásától is eltekint a GVH.

Szűcs László, a UPC sajtószóvivője arra a kérdésünkre, hogy elképzelhető-e, hogy a tavaly nyár előtt szerződött ügyfelek esetében utóbb eltekintenek az adatforgalmi korlát alkalmazástól, azt válaszolta: a versenyfelügyeleti eljárás megindításáról még nem kapták meg az értesítést, annak ismerete nélkül pedig nem tud állást foglalni. Szúcs elmondta továbbá, hogy megítélésük szerint a UPC adatforgalommal kapcsolatos tájékoztatása pontos volt, ám jelezte: kábeltelevíziós szolgáltatással kapcsolatos kérdésben indított vizsgálat kapcsán korábban volt rá példa, hogy a GVH ajánlásával egyetértettek, s módosítottak gyakorlatukon.

Mint emlékezetes, korábban szintén magánszemély kezdeményezte azt a UPC-vel szembeni versenyhivatali vizsgálatot, mely egy konkurens internetszolgáltatóval kötött szerződés meghosszabbításától való elzárkózás miatt indult, s melynek végén a UPC-t 35 millió forintra bírságolta a GVH és eltiltotta a kifogásolt gyakorlat folytatásától.

A vizsgálatot kezdeményező -- és ügy minden dokumentumát akkurátusan publikáló -- előfizető honlapja a upckorlat.freeweb.hu címen érhető el.

Szólj hozzá a fórumban!

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról