Szerző: Vörös Péter

2002. augusztus 15. 17:16

A Dell a nyomtatópiac felé kacsingat, a Hewlett-Packard felkészült a harcra

Michael Dell
Michael Dell
Michael Dell, a Dell Computer elnök-vezérigazgatója arra készül, hogy a világ második legnagyobb PC-gyártóját bevezesse a nyomtatópiacra. A szakértők és a befektetők szerint élete legnagyobb harcára készülhet fel Dell.

A Hewlett-Packard a világ legnagyobb PC- és nyomtatógyártója, a cég vezetői fel vannak készülve arra, hogy a Dell betör a HP legjövedelmezőbb piacára.

A Dell PC-piaci részesedése két éve 10,7% volt, jelenleg 14,9%. A cég az előrelépést két dolognak köszönheti: a gyártást egyre hatékonyabbá tette és a megtakarításokat továbbadta a vevőknek. A vállalat immár új piacok felé kacsingat, mivel a PC-eladások stagnálnak.

A szakértők szerint elképzelhető, hogy a Hewlett-Packard átengedi vezető helyét a PC-piacon. Ez korántsem igaz a nyomtatópiacra, amelyet a HP árcsökkentésekkel, szabadalmi perekkel és új termékekkel fog megvédeni, vélekednek a befektetők és az elemzők.

A nyomtatópiacon megvívandó háború az, amit Michael Dell-nek meg kell nyernie annak érdekében, hogy megvalósítsa ígéretét, miszerint kétszeresére növeli a cég forgalmát a tavalyi pénzügyi éves 31,2 milliárd dollárhoz képest. A Dataquest piackutató cég szerint a PC-piac növekedése 2007-ig évente 9%-ra csökken a 90-es években megszokott átlagosan 18%-os évenkénti szintről.

A 37 éves Michael Dell 1984-ben alapította a céget, amelynek jelenleg 13%-a van a kezében. A február 1-én véget ért pénzügyi évben Dell 81 millió értékű részvényopciót gyakorolt, fizetése 925 962 dollárra emelkedett, prémiuma 347 236 dollárra csökkent.

Dell eddig hivatalosan nem nyilatkozott a cég nyomtatópiaci terveivel kapcsolatban. Kevin Rollins, a vállalat elnöke júliusban közölte, hogy a Dell az év végére saját nyomtatókat fog gyártani. A cég többi vezetője szintén nem nyilatkozott a nyomtatókkal kapcsolatos terveket illetően.

A befektetők szerint a Dell bizonyítványa a PC-világon kívül is jó: a cég sikeresen tört be a szerverpiacra. A vállalat 1996-ban kezdett el szervereket árulni és az eladási volumene alapján számított 18%-os piaci részesedéssel ma már a világ második legnagyobb szervergyártója -- közölte a Dataquest. Ezen a piacon is a Hewlett-Packard vezet, a Compaqkal történt egyesülés után.

A Dell ezenkívül értékesít hálózati kapcsolókat, tárolási eszközöket és kivetítőket is. Rollins júliusban elmondta, hogy a cég hamarosan elkezdi saját kéziszámítógépeinek értékesítését, ezek többek között a Hewlett-Packard és a Palm termékeivel fognak versenyezni.

A Hewlett-Packard nyomtatópiaci részesedése a Dataquest szerint 39%. Számos rivális (Lexmark, Xerox, Canon) próbálta már felvenni a versenyt a HP-vel, eddig kevés sikerrel. "Valaki mindig megpróbálja felvenni a kesztyűt velünk szemben. A Xerox és az összes lézernyomtató-gyártó éveken át próbálkozott ezzel" -- mondta Chris Morgan, a Hewlett-Packard nyomtatóértékesítési és marketing alelnöke.

Július 23-án Michael Dell közvetlenül is érezhette, mit jelent a Hewlett-Packard azon szándéka, hogy megvédi helyzetét. A Palo Alto (Kalifornia) központú cég ugyanis bejelentette, hogy ezentúl nem ad el nyomtatókat a Dellnek. A Dell természetesen disztribútorokon keresztül továbbra is hozzájuthat HP nyomtatókhoz, de ez magasabb költségekkel jár.

"Nyilvánvaló, hogy a HP semmilyen módon nem akarja segíteni potenciális vetélytársát" -- mondta Chuck Jones, a Stein Roe Investment Counsel elemzője.

A múlt hét elején a világ harmadik legnagyobb tintasugaras nyomtatókat gyártó cége, a japán Canon bejelentette, hogy nem fog nyomtatókat szállítani a Dellnek, amennyiben az amerikai PC-gyártó be szeretne lépni a nyomtatópiacra.

Andy Neff, a Bear Stearns elemzője szerint a nyomtatók a 2006-os pénzügyi évig nem javítanák a Dell nyereségét, akkor várhatóan részvényenként 3-5 centtel járulnának hozzá a cég éves profitjához és kb. 2 milliárd dollárral a forgalomhoz. A Hewlett-Packard nyomtatási és digitális képalkotási üzletága évente közel 20 milliárd dollár forgalmat ér el.

"Vajon elérheti a Dell azt, amit sikerült elérnie a PC-piacon? Szinte mindenki úgy véli, hogy nem, de hasonló volt a vélemény a szerverpiac esetében is" -- mondta Neff.

A befektetők és az elemzők úgy vélik, hogy Michael Dellnek más akadályokkal is szembe kell néznie a nyomtatópiacon. A Hewlett-Packard ügyfélköre rendkívül széles körű és ez az alap folyamatos forgalmat jelent a cartridge-ek és a tintasugaras patronok eladásainak köszönhetően, még akkor is, ha magukon a nyomtatókon csökken a nyereség.

Carly Fiorina, a Hewlett-Packard elnök-vezérigazgatója azt tervezi, hogy a Dellnél jelentősen többet fog költeni új termékek fejlesztésére. Fiorina bejelentette, hogy évente 4 milliárd dollárt fog költeni kutatásra. Fiorina azt is közölte, hogy a Hewlett-Packard 1,23 milliárd dollárt fog költeni több mint 50 új nyomtató és más digitális képalkotási termék bevezetésére 2003 első félévéig.

Michael Dell elmondta, hogy nem fogja jelentősen növelni a cég kutatási költségvetését. A Dell tavaly 452 millió dollárt költött kutatásokra.

"A Dell nem lesz sikeres ezen a piacon" -- mondta Morgan. "A nyomtatás nagyon K+F-igényes terület. Itt nem fog működni a Dell üzleti modellje."

A Dell ma a tőzsdei zárás után teszi közzé második pénzügyi negyedéves eredményeit. A cég július 11-én azt jelezte előre, hogy a nyereség részvényenként 19 cent, a forgalom pedig 8,3 milliárd dollár lesz. Egy évvel ezelőtt a Dell nettó vesztesége 101 millió dollár, forgalma 7,6 milliárd dollár volt.

A cég részvényárfolyama szerdán 1,43 dollárral (5,56%-kal) 27,15 dollárra emelkedett. Az elmúlt egy évben a cég részvényárfolyama 2,2%-kal esett vissza.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról