Szerző: Barna József

2002. július 8. 22:39

Az Xbox Linux Project első eredménye: pingvin az Xboxon

[CNET] Egy német programozó ma arról számolt be, hogy az Xbox Linux Project kiírásának megfelelve -- azaz semmilyen törvényes korlátot nem áthágva -- megtette az első lépést a Microsoft játékkonzoljának, az Xboxnak a linuxosítására.

[CNET] Egy német programozó ma arról számolt be, hogy az Xbox Linux Project kiírásának megfelelve -- azaz semmilyen törvényes korlátot nem áthágva -- megtette az első lépést a Microsoft játékkonzoljának, az Xboxnak a linuxosítására.

Michael Steil (aki egyben az Xbox Linux projekt vezetője is) linuxpreview nevű programja egyelőre nem tesz mást, mint villogtatja a konzolon található LED-et, és egy pingvint ábrázoló grafikát jelenít meg, melyen az "Xbox Linux Coming Soon" felirat, valamint a projekt honlapjának címe található. Egyszerűsége ellenére ez az alkalmazás az első, amely az Xbox szoftverfejlesztő készletben (SDK) található segédletek felhasználása nélkül készült.


A PlayStation 2 Linux-csomag tartalma

Az Xbox igazi kihívást jelent a Linux-szakértőknek, ugyanis a konzol alkatrészei nagyon hasonlítanak az asztali számítógépekben felhasznált komponensekhez, így elméletileg egy PC-re írt Linuxon csak minimális módosítások szükségesek annak érdekében, hogy az operációs rendszer fusson az Xboxon. Természetesen a konzol számtalan védelmi mechanizmussal rendelkezik, többek között olyan BIOS-szal, amely csak és kizárólag a Microsoft által jóváhagyott programok futtatását teszi lehetővé.

Az első és legfontosabb lépés az Xbox megszelídítése során a BIOS kikerülése, illetőleg módosítása. Jelenleg ugyanis az Xboxon nem lehetséges az alapértelmezettől eltérő operációs rendszer használata, hiszen az eszköz kizárólag a konzolra írt speciális Windows operációs rendszerrel hajlandó bootolni. A linuxpreview sem tartalmaz linuxos bootloadert. Amint Steil elmondta, programja csupán egy bátorító kezdet, ami azt bizonyítja, hogy lehetséges a konzolra olyan programokat is írni, amelyek az Xbox SDK nélkül készültek, és egyetlen sornyi Microsoft-kódot sem tartalmaznak.

Mint hozzátette: "Természetesen a Microsoft fejlesztői készlettel egy olyan alkalmazást írni, amely egy pingvint jelenít meg a képernyőn, triviális feladat lenne. Minthogy azonban mi ezt nem használhatjuk, sokkal nehezebb dolgunk van." Steil programja azonban egyelőre kizárólag kalózchippel módosított Xboxon fut.

Amint arról beszámoltunk, 200 ezer dollár jutalmat osztanak szét az Xbox Linux Project vezetői azok között a vállalkozó kedvű programozók között, akik egy teljesen legális módszert találnak arra, hogyan futhatna a szabad operációs rendszer a Microsoft játékkonzolján. A pénzdíjat egy magát negnevezni nem kívánó személy vagy szervezet ajánlotta fel.

Az Xbox Linux Project két részből áll: az "A" terv célja a Linux futtatása egy módosított Xbox konzolon. Ebben a tervben a legnagyobb díj, 55 ezer dollár, annak jár, aki egy PC-hez hasonló BIOS-t készít a készülékhez, hogy az az operációs rendszert a beépített merevlemezről töltse be. A "B" terv célja, hogy a Linux hardveres módosítás nélkül, CD-ről indítva is fusson a konzolon.

Steil még a felhívás nyilvánosságra hozatalakor nyomatékosította, hogy a versenyt szigorúan törvényes keretek között szándékoznak tartani, és arra kérik a hivatásos Xbox-fejlesztőket, hogy ne vegyenek részt benne. Steil elmondta, hogy ő és a projekt többi felelőse pontosan tudják, ki ajánlotta fel a 200 ezer dolláros díjat, azonban a kilétét nem árulhatják el. A díjak odaítéléséről bizottság dönt. A projekt weboldalán olvasható információk szerint minden hozzájárulást honorálnak. A leadási határidő december 31.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról