:

Szerző: Bodnár Ádám

2002. január 30. 11:32

Sony PlayStation 2: játékkonzol vagy digitális szórakoztatóközpont?

A Sony tegnap bejelentette, hogy a nyáron megkezdi a linuxos fejlesztőkészlet forgalmazását a PlayStation 2 konzolhoz.

A Sony tegnap bejelentette, hogy a nyáron megkezdi a linuxos fejlesztőkészlet forgalmazását a PlayStation 2 konzolhoz.

A fejlesztőkészlet segítségével a vállalkozó kedvű programozók megkezdhetik a linuxos alkalmazások fejlesztését a PlayStation 2 konzolokra. "Sok Linux-rajongó vágya, hogy a programjaik ne csak számítógépeken, hanem a PlayStation konzolokon is működjenek" -- mondta a Sony szóvivője.

A szórakoztatóelektronikai vállalat 2001 júliusában már kiadta a Linux Kit béta változatát, amely kizárólag Japánban volt beszerezhető. A Sony közlése szerint azóta mintegy 10 ezren vásárolták meg a fejlesztőkészletet, és világszerte mintegy 28 ezer felhasználó jelezte érdeklődését. A béta változattal kapcsolatos visszajelzések figyelembe vételével módosították a végleges verziót, amelyet a nyáron dobnak piacra.

A Linux Kit egy 40 GB-os merevlemezt, egy Ethetnet csatolót, monitorcsatlakoztató kábelt, a Linux for PlayStation 2 szoftvert és a teljes dokumentációt hordozó két darab DVD-t, valamint egy USB billentyűzetet és egeret fog tartalmazni. A készlet ára Japánban 188 dollár, Európában 215 dollár, az USA-ban pedig 299 dollár lesz.

A Linuxot futtató PlayStation 2 gyakorlatilag egy asztali PC összes funkciójával rendelkezik, az X-alapú grafikus felületről az összes hagyományos funkció (pl. szövegszerkesztés, táblázatkezelés) elérhető. Tavaly ősszel a Rambus Developer Forum rendezvényen a Sony kiállított egy PlayStation 2 konzolt, amelyen egy MP3-lejátszó, egy szövegszerkesztő és egy táblázatkezelő futott X-Windows környezetben.

A Sony feltett szándéka, hogy kibővítse a PlayStation 2 által nyújtott szolgáltatásokat, hogy a készüléket ne csak játékra lehessen használni, hanem internetböngészésre vagy akár szövegszerkesztésre is. A japán vállalat számos céggel állapodott meg a PlayStaton 2-vel kapcsolatos széles sávú internetes szolgáltatások nyújtásáról.

A vállalat tervei szerint Japánban már az idén tavasszal beindulhatnak a PlayStation-tulajdonosoknak nyújtott előfizetéses programok, amelyek között online szórakoztató tartalmat, azaz játékokat, zenéket, videókat, valamint pénzügyi szolgáltatásokat (pl. home banking, árfolyamfigyelés, stb.) is kínálnak. A legnagyobb japán távközlési vállalattal, az NTT-vel kötött megállapodást a Sony tervei szerint további szerződések követik majd amerikai és európai internetszolgáltatókkal.

Egyelőre kérdéses, hogy kereskedelmileg sikeres lesz-e a Sony terve, mivel az elvégzett felmérések szerint a PlayStation-tulajdonosok jelentős része nincs tisztában a gépe képességeivel, vagy a játékokon kívül egyáltalán nem érdeklik más szoftverek vagy szolgáltatások.

A Yahoo által Japánban elvégzett felmérés szerint a japán PlayStation 2 felhasználók 54 százaléka egyáltalán nem érdeklődik a szélessávú online szolgáltatások iránt. A megkérdezettek 40 százaléka még azt sem tudta, hogy Japánban már nyár óta kapható a konzolhoz merevlemezt és Ethernet-vezérlőt tartalmazó bővítőegység. Ráadásul a felhasználók jelentős többsége úgy nyilatkozott, hogy inkább a számítógépét használná az internet böngészésére és online szolgáltatások igénybevételére, nem pedig a játékkonzolt.

A Sony tervei kapcsán nem szabad megfeledkeznünk az Indremáról, amely tavaly egy Linux-alapú játékkonzol illetve otthoni digitális szórakoztatóközpont piacra dobásával kacérkodott, azonban az érdeklődés teljes hiánya miatt a cég tervei meghiúsultak, végül a vállalat csődbe is ment.

Mindezek fényében valószínűsíthető, hogy a PlayStation 2 Linux Kit inkább a szabad operációs rendszer megszállottainak játékszere marad, komoly piaci hatása aligha lesz érezhető.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 01:18

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.