Szerző: Bodnár Ádám

2002. január 25. 15:51

Compaq Alpha szuperszámítógép segítségével tervezték az új WilliamsF1 versenyautót

[Mmd] A McLaren után egy héttel a Williams-BMW is bemutatta 2002-es

[Mmd] A McLaren után egy héttel a Williams-BMW is bemutatta 2002-es versenyautóját, az FW24-est, a meghívott újságírók hada előtt Silverstone-ban.

A bemutatón a két pilótán, a német Ralf Schumacheren és a kolumbiai Juan-Pablo Montoyán kívül jelen voltak a WilliamsF1 csapat és a BMW Motorsport vezetői is. A bemutató után a csapat két pilótája kora délután megtették első köreiket az új karosszériájú, és az új P82-es motor által hajtott betonszaggatóval.

A csapat munkájában 2001-ben nagy segítség volt a Compaq legújabb generációs Alpha szuperszervere, amely révén a Forma-1-es istálló virtuális aerodinamikai teszteléseket hajthatott végre, és szimuláció útján megfigyelhette az aerodinamikai alkatrészek viselkedését. Így ahelyett, hogy heteket töltött volna el a szélcsatornában, mindössze órák alatt egy szobában ülve a monitoron végigkövethette a változásokat. A szuperszerver hatalmas teljesítménye lehetővé tette a Williams desing csapata számára, hogy még akkor is végre tudjanak hajtani fejlesztéseket az aerodinamika terén, amikor már egy magas szintű fejlettségi szintet elértek.

Ami az autó designját illeti, Gavin Fischer (főkonstruktőr) így nyilatkozott: "A 2002-szezonban kevés szabálymódosítást írtak elő, így ez még nagyobb kihívás elé állított bennünket a tekintetben, hogy hogyan tudnánk az autót továbbfejleszteni, amely már így is elég magas fejlődési szinten áll. Sokkal könnyebb a nulláról kifejleszteni valamit, mert amikor már egy bizonyos fejlettségi fokon áll az autó, akkor már korlátozottak a továbbfejlődési lehetőségek. Sokkal több erőfeszítéssel lehet egy kis eredményt is elérni."

Egy nagyon fontos téren azonban mégis volt szabálymódosítás. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2002-től engedélyezte a telemetria kétirányú használatát. Így a csapat mérnökei külső beavatkozásával, a főtámogató Compaq szerverei és notebookjai segítségével, lehetnek a pilóta segítségére különféle technikai problémáknál. Így például a verseny alatt a bokszból megszüntethetik az olajnyomás csökkenését.

A designcsapatnak egy új BMW motorral kellett dolgoznia, amely miatt teljesen új sebességváltó-műre volt szükség. Megpróbálták minimalizálni a motor súlyát és ennek segítségével az autó dinamikáján és a légrendszerek hatékonyságán javítani.

Ami a motort, a P82-őt, illeti, a tavalyi motoron alapszik, de minden egyéb téren teljesen új. Majd 5000 különálló részből áll, amelyekből körülbelül 1000 alkatrész különbözik egymástól. A kifejlesztése során a következő célokat tűzték ki: erősebb, megbízhatóbb és kisebb súlyú legyen elődjénél.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról