Szerző: Vörös Péter

2001. november 24. 16:23

A Nokiának és az Ericssonnak a jövőben fel kell gyorsítania a mobiltelefon-bemutatókat

[Bloomberg] A mobiltelefon-szolgáltató cégek vezetői szerint a Nokiának és az Ericssonnak fel kellene gyorsítania az új mobiltelefon-bemutatókat, összehangolva a nagy sebességű mobiltelefon hálózatok megjelenésével, különben piaci részesedést fognak veszíteni az ázsiai gyártókkal szemben.

HIRDETÉS

[Bloomberg] A mobiltelefon-szolgáltató cégek vezetői szerint a Nokiának és az Ericssonnak fel kellene gyorsítania az új mobiltelefon-bemutatókat, összehangolva a nagy sebességű mobiltelefon hálózatok megjelenésével, különben piaci részesedést fognak veszíteni az ázsiai gyártókkal szemben.

A svéd Telia AB, Skandinávia legnagyobb mobiltelefon-szolgáltatója például el kellett, hogy halassza a (folyamatos internet-hozzáférést lehetővé tevő) GPRS szolgáltatás bevezetését, mivel a mobiltelefonok nem voltak készen. A riválisok is úgy nyilatkoztak, hogy a GPRS szolgáltatás elterjedése igen lassú, mivel alig kaphatók a hozzá szükséges mobiltelefonok.

A Nokiának és az Ericssonnak jövőre jelentősen jobban kell szerepelnie, mivel a mobiltelefon-szolgáltatók több mint 100 milliárd $-t költöttek a harmadik generációs mobiltelefon-technológia bevezetésére. A Panasonic mobiltelefonjairól ismert japán Matsushita Communication Industrial már jelenleg is árul 3G mobiltelefonokat, és mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy ezt az előnyt kihasználva növelje piaci részesedését az öreg kontinensen.

Henning Dyremose, a TDC A/S (Dánia első számú telefoncégének) elnök-vezérigazgatója így fogalmazott: "Azt ajánlom a Nokiának és az Ericssonnak, hogy jól figyeljenek oda, különben a japánok megelőzik őket [...] Jelen pillanatban inkább azt választanám, amit a japánok kínálnak".

Dyremose és európai kollégái arra készülnek, hogy az ún. UMTS (universal mobile telecommunications system) rendszeren alapuló 3G hálózatokat vezessenek be. E technológia még a GPRS-nél is nagyobb sávszélességet kínál -- ugyanakkor jelentősen drágább annál.

Kenneth Karlberg, a Telia mobiltelefon részlegének vezetője elmondta, hogy a cég azért halasztotta el a GPRS technológia bevezetését, mert a kompatibilis mobiltelefonok a vártnál több mint hat hónappal később jelentek meg.

"A GPRS esetében ez csak kisebb gondot jelentett, mivel a befektetés igen alacsony volt" -- mondta Karlberg egy interjúban. "Ha hasonló helyzet fordul elő az UMTS esetében, ahol óriásiak a befektetések és nincsenek készen a mobiltelefonok, az bizony igen kellemetlen szituációt jelentene".

Az új technológia lehetővé teszi azt a felhasználók részére, hogy a jelenleg általánosan elterjedtnél 40-szer gyorsabban lehessen internetezni. Mivel a hangszolgáltatás közönséges árucikké változott az utóbbi években, a berendezésgyártók és a szolgáltatók az UMTS-től várják az iparág növekedésének újbóli beindulását.

A befektetők lelkesedése, amely jelentősen emelte a mobiltelefongyártók értékét, már alábbhagyott; az Ericsson és a Nokia az idén elvesztette piaci értékének közel felét.

A Nokia, amelynek kezében van a mobiltelefonpiac több mint harmada, bejelentette, hogy 2002 második félévében UMTS mobiltelefonokat mutat be -- a legtöbb nyugat-európai mobiltelefon-szolgáltató várhatóan körülbelül pontosan ebben az időszakban indítja el új szolgáltatásait. A Sony Ericsson, a Sony és az Ericsson mobiltelefongyártó közös vállalata is körülbelül erre az időszakban jelenteti meg új modelljeit.

Ben Wood, a Gartner Dataquest egyik elemzője szerint a mobiltelefongyártók nem akarják azelőtt szállítani az UMTS mobiltelefonokat, mielőtt a hálózatok elkészülnek és számos vonzó szolgáltatást kínálnak. Wood szerint a nagy felhajtás ellenére a teljes körű piaci bevezetés nem várható 2003 második féléve előtt. "A gyártók egy dologtól tartanak igazán, és ez az, hogy dollármilliókat költsenek egy olyan piacra, amely nem létezik" -- jegyezte meg Wood. Ezért a gyártók jelszava az, hogy "higgadjunk le egy kicsit".

Ezzel együtt több mobiltelefon-szolgáltató is úgy látja, hogy a Nokia, a Motorola és az Ericsson el fogja veszíteni előnyét a kisebb ázsiai riválisokkal szemben, ha nem tartják be a saját maguk által bejelentett határidőt az UMTS mobiltelefonokkal kapcsolatban.

A japán NTT DoCoMo október elején a világon elsőként mutatott be 3G mobiltelefon-szolgáltatást ("FOMA") Tokióban. Az NTT DoCoMo Matsushita mobiltelefonokat használ a FOMA szolgáltatáshoz. Az elemzők szerint a miniatűr kamerával felszerelt mobiltelefonok fogadtatása a japán fogyasztók körében eddig jó.

Az európai riválisok is igyekeznek lépést tartani a japánokkal. A Nokia e héten jelentette be 7650-es modelljét, amelyben színes kijelző és kamera található -- a készülék várható piacra dobása 2002 második negyedévében lesz. A Dagens Industri című svéd napilap szerint az Ericsson is jövőre tervezi piacra dobni kamerával felszerelt mobiltelefonját.

Az Europolitan Holdings AB, Svédország harmadik számú telefoncége tavaly decemberben indította el a GPRS szolgáltatást, azonban eddig csak a felhasználók töredéke kezdte el használni az új technológiát, közölte Jon Risfelt, a cég elnök-vezérigazgatója októberben. Risfelt szerint a mobiltelefonok hiánya volt a legfőbb gond ezzel kapcsolatban.

Wood szerint az az aggasztó a dologban, hogy ha a cégek látnak üzleti fantáziát a GPRS-ben, akkor bizony óriási problémák várhatók az UMTS esetében.

A tét még nagyobb az olyan szolgáltatók számára, amelyek olyan piacokon jutottak UMTS licenchez, amelyen jelenleg nem működnek.

Jeremy Sell, a France Telecom SA kezében lévő Orange SA svéd részlegének vezetője rendszeresen felhívja az Ericsson és a Nokia vezetőit azzal kapcsolatban, hogy mikor lesznek elérhetők az UMTS mobiltelefonok. "Addig nem tudjuk elindítani a szolgáltatást, amíg nem lesznek készen a mobiltelefonok [...] Hónapról hónapra rosszabbá válhat a helyzet. Itt ülnénk a kész hálózattal és nem lennének vásárlóink." -- mondta Sell.

a címlapról