Szerző: Vörös Péter

2001. november 20. 00:47

A globális mobiltelefon-eladások 10%-kal estek vissza a harmadik negyedévben

[Bloomberg, Dow Jones Newswires, Reuters] A Gartner Dataquest piackutató cég legfrissebb felmérése szerint a globális mobiltelefon-eladások a harmadik negyedévben 10%-kal csökkentek, mivel a fogyasztók késleltetik telefonvásárlásaikat addig, amíg új modellek nem jelennek meg, és ezzel egy időben a gazdaságok is lelassultak.

[Bloomberg, Dow Jones Newswires, Reuters] A Gartner Dataquest piackutató cég legfrissebb felmérése szerint a globális mobiltelefon-eladások a harmadik negyedévben 10%-kal csökkentek, mivel a fogyasztók késleltetik telefonvásárlásaikat addig, amíg új modellek nem jelennek meg, és ezzel egy időben a gazdaságok is lelassultak.

A Gartner Dataquest adatai szerint a harmadik negyedévben az eladások 94,4 millió darabra csökkentek az előző év hasonló időszakában elért 104,6 millió darabhoz képest. A Nokia, az Ericsson és a Siemens eladásai csökkentek volumenben, míg a rivális Motorola és Samsung forgalma nőtt.

"A tavalyi növekedés után eljött a realitások pillanata, főként Nyugat-Európában" -- mondta Ben Wood, a Gartner Dataquest egyik elemzője.

A fogyasztók, különösen Európában, arra várnak, hogy olyan új mobiltelefonok jelenjenek meg, amelyekkel hozzáférhetnek az internethez, lejátszhatnak zenéket és használhatnak videojátékokat. Wood szerint ha a kereslet nem a vártnak megfelelően javul az ünnepi szezon előtt, akkor a 2001-es összes eladások nem fogják elérni a 400 milliót.

Augusztusban még azt jelezte előre a Gartner Dataquest, hogy az idén 450 millió mobiltelefont fognak eladni a világon.

Wood szerint vegyes üzeneteket kapnak a piacon a negyedik negyedévet illetően. Egyesek szerint remek negyedévre van kilátás és sok mobiltelefont rendeltek a gyártóktól. Mások egy kissé idegesek a kilátásokkal kapcsolatban.

Bár a Nokia forgalma 1,6%-kal csökkent, piaci részesedése mégis 33,4%-ra emelkedett a harmadik negyedévben az előző év hasonló időszakában elért 30,6%-hoz képest -- az idei második negyedévben elért 34,8%-hoz képest mégis visszaesés.

A Motorola forgalma 6%-kal nőtt és piaci részesedése 13,3%-ról 15,7%-ra emelkedett. Az Ericsson és a Siemens piaci részesedése csökkent 8% ill. 7,2%-ra. A Siemens elvesztette a negyedik helyét, amely immár a Samsungé 7,5%-kal.

Az alábbi táblázatban foglaltuk össze az öt legnagyobb mobiltelefongyártó forgalmát (volumenben) és piaci részesedését a harmadik negyedévben a Gartner Dataquest adatai alapján:

Forgalom (2001) (millió) Piaci részesedés (2001) (%) Forgalom (2000) (millió) Piaci részesedés (2000) (%)
Nokia 31,6 33,4 32,1 30,6
Motorola 14,8 15,7 13,9 13,3
Ericsson 7,5 8,0 10,1 9,7
Samsung 7,1 7,5 4,5 4,3
Siemens 6,8 7,2 9,0 8,6

Általában a negyedik negyedév az év legerősebb időszaka az ünnepi szezon miatt, de a legnagyobb mobiltelefongyártók egyetértenek abban, hogy az idei eladások a tavalyi 405 milliós szint alatt maradnak -- a mobiltelefónia történetében először fordulna elő az, hogy csökken az éves forgalom volumene.

A Gartner Dataquest szerint a Nokia forgalma jórészt azért esett vissza, mert a finn cég mobiltelefon termékválasztéka valamivel idősebb a versenytársakénál.

A Gartner Dataquest jelentése arra is rámutatott, hogy folytatódik a Motorola térnyerése. Korábban a cég mobiltelefonjai iránt csökkent az érdeklődés, most viszont az tapasztalható, hogy a Motorola "feltámadása" nem korlátozódik néhány termékre vagy egyetlen régióra: "globális jelenséggé vált a cég előretörése, amely kiterjed az összes technológiára és régióra" -- állapította meg a Gartner Dataquest.

A Gartner Dataquest arra is rámutatott, hogy a harmadik negyedévben az iparág történetében először fordult elő az, hogy az előző év hasonló időszakához képest a mobiltelefon-forgalom csökkent Nyugat-Európában, ahol a világon a legmagasabb a mobiltelefon-felhasználás. A harmadik negyedév egyébként a második negyedévhez képest is gyengén sikerült Nyugat-Európában: 29,6 millióról 28,4 millióra csökkent a forgalom.

A latin-amerikai piac szintén gyenge, az észak-amerikai piac stabil volt -- viszont az ázsiai (különösen a világ immár legnagyobb mobiltelefonpiaca, a kínai) piac egészséges ütemben nőtt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról