Szerző: Vörös Péter

2001. október 30. 16:39

A Nokia arra számít, hogy az ázsiai/csendes-óceáni régió mobiltelefonforgalma továbbra is jól alakul lassuló gazdaságok ellenére

[Reuters, Yahoo Finance] A világ legnagyobb mobiltelefongyártója, a finn Nokia hétfőn közölte, hogy arra számít: az ázsiai/csendes-óceáni régió (amelybe Japán nem tartozik bele) továbbra is a legnagyobb mobiltelefonpiac marad, dacára annak, hogy a régió gazdaságai lassulnak.

[Reuters, Yahoo Finance] A világ legnagyobb mobiltelefongyártója, a finn Nokia hétfőn közölte, hogy arra számít: az ázsiai/csendes-óceáni régió (amelybe Japán nem tartozik bele) továbbra is a legnagyobb mobiltelefonpiac marad, dacára annak, hogy a régió gazdaságai lassulnak.

Nigel Litchfield, a cég regionális igazgatója elmondta, hogy bár a mobiltelefonkeresletet érintette a globális gazdasági lassulás, de a Nokia forgalma ennek ellenére nőtt a régióban. A Reutersnek adott interjújában Litchfield elmondta, hogy a cégnek ugyan le kellett lassítania egyes befektetéseit a gazdasági helyzet tükrében, de "Ázsia továbbra is legnagyobb a három régió (Ázsia, Európa és az USA) közül az eladott mobiltelefonok darabszámát tekintve".

"Az ázsiai mobiltelefonpiacot azért érte viszonylag kevéssé a gazdasági visszaesés, mert a mobiltelefon-penetráció alacsony. Mivel a hagyományos telefonok penetrációja is alacsony, ezért a mobiltelefon szükségleti és nem luxuscikk." -- mondta Litchfield.

Tavaly az ázsiai/csendes-óceáni régió adta a cég forgalmának 23%-át, szemben az 1999-es 22%-kal. A cég első 10 piacában (ezek adták a Nokia forgalmának 64%-át) a régióból Kína, a Fülöp-szigetek és Ausztrália van.

Az igen alapos létszámcsökkentéseknek köszönhetően a cég a harmadik negyedévet egész jó eredményekkel zárta, bár a pro forma adózás előtti nyereség 22%-kal 1,07 milliárd euróra, míg a forgalom 7%-kal 7,05 milliárd euróra csökkent. A pro forma nyereség részvényenként 0,16 euró volt a harmadik negyedévben, ez magasabb volt az elemzők által várt részvényenként 0,15 eurónál.

Ezzel szemben a Motorola, a világ második számú mobiltelefongyártója a harmadik negyedévet 1,4 milliárd $-os veszteséggel zárta, míg az Ericsson adózás előtti vesztesége 548,7 millió $ volt, szemben az elemzők által várt kb. 425,5 millió $-ral.

Litchfield azt is elmondta, hogy a gazdasági visszaesést a cég egyben lehetőségnek tekinti arra, hogy javítsa pozícióit a versenytársak ellen. A Nokia vetélytársai úgy reagáltak a nehéz időkre, hogy többek között csökkentették reklámköltségeiket -- a Nokia ezzel szemben jelentős összegeket fektet a márkanév kampányokba e régióban.

A Gartner Dataquest adatai szerint a második negyedévben a Nokia részesedése a mobiltelefon világpiacon 34,8% volt, míg a Motoroláé 14,8%, az Ericssoné pedig 8,3%. A Nokia célja a 40%-os világpiaci részesedés megszerzése.

Litchfield kiemelte azt, hogy a cég 2002-ben növelni kívánja piaci részesedését, de nem bármi áron, hanem főként az új modellek bevezetése révén. Litchfield szerint a vetélytársak által az elmúlt 6-9 hónapban folytatott taktika (szinte pánikszerű árképzés) nem követendő út a cég számára.

Az idén tavasszal a cég bemutatta a 8250-es modell kínai nyelvű változatát. Az új, 5510-es modell, amelynek kijelzője a billentyűzet közepén található, ideális a fülöp-szigeteki piacra, mivel jóval egyszerűbb az SMS-ek küldése -- márpedig különböző felmérések egyöntetűen azt mutatják, hogy a Fülöp-szigetek a SMS világ központja.

A negyedik negyedévvel kapcsolatban Litchfield annyit emelt ki, hogy a Nokia első General Packet Radio Services (GPRS) mobiltelefonja (a 8310-es) várhatóan jelentős lökést ad az ázsiai eladásoknak. A GPRS, más néven 2,5G technológia révén a felhasználók többek között folyamatosan rajta lehetnek a világhálón.

Litchfield elmondta, hogy a cég elkezdte a 8310-esek forgalmazását Ázsiában és az előrejelzések szerint a cég a negyedik negyedévben 10 millió készüléket fog eladni világszerte. A cég felmérései szerint óriási az érdeklődés ez iránt a GPRS mobiltelefon iránt.

A Nokia a legnagyobb kihívásnak a dél-koreai és a kínai piacot tekinti -- ez utóbbi középtávon a régió legnagyobb piaca lesz. Litchfield elmondta, hogy a dél-koreai piacon a cég nem egyedül jelenik meg, hanem a helyi Telson Electronics céggel együttműködve: a Nokia felismerte, hogy e piac jelentősen eltér a többitől (pl. 1. CDMA, Code Division Multiple Access technológia, 2. design preferenciák). A cég piaci részesedése elenyésző az olyan helyi óriásokhoz képest, mint a Samsung Electronics és az LG Electronics.

A kraftie a HWSW IT-karrierrel foglalkozó, immár sok tízezer IT szakembert mozgató meetup- és podcast-sorozata. Mostantól pedig már egy hírlevél is! Iratkozz fel Te is, ha szeretnél heti egyszer egy rövid, de értékes karrierfókuszú tartalmat kapni.

a címlapról