Szerző: Barna József

2001. augusztus 8. 17:44

Operation Crush II: az Intel le kívánja söpörni az AMD-t a piacról

[ZDNet] Talán azok közül, akiket foglalkoztat a számítástechnika története, sokan emlékeznek még az Intel által 1978-ban elindított, s a cégen belül csak Operation Crush néven ismert projektre. Ebben az időben ugyanis az Intel által kifejlesztett, akkor forradalmi újdonságként beharangozott 8086-os processzor bizony számos tekintetben gyengébbnek bizonyult a rivális Motorola 68000-nél. Az Intel képtelen volt meggyőzni a vásárlókat arról, hogy érdemes a 8086 mellett letenniük a voksukat. Ezért is döntött akkor úgy a cég már akkori teljhatalmú ura, Andy Grove, hogy rendkívül agresszív marketingstratégiával kell lesöpörni a színről a konkurenciát.

[ZDNet] Talán azok közül, akiket foglalkoztat a számítástechnika története, sokan emlékeznek még az Intel által 1978-ban elindított, s a cégen belül csak Operation Crush néven ismert projektre. Ebben az időben ugyanis az Intel által kifejlesztett, akkor forradalmi újdonságként beharangozott 8086-os processzor bizony számos tekintetben gyengébbnek bizonyult a rivális Motorola 68000-nél. Az Intel képtelen volt meggyőzni a vásárlókat arról, hogy érdemes a 8086 mellett letenniük a voksukat. Ezért is döntött akkor úgy a cég már akkori teljhatalmú ura, Andy Grove, hogy rendkívül agresszív marketingstratégiával kell lesöpörni a színről a konkurenciát.

Hogy mit is takart az Operation Crush? Ezt leginkább Jim Lally, akkori marketingigazgató szavai világíthatják meg igen plasztikusan:

Nos mi ez? Tán egy gyakorlat, melyben a piaci pozíciónkat kívánjuk erősíteni, és a megérdemelt elismerésünket kivívni? Vagy azért csináljuk mindezt, hogy a k#rva Motorolát kikészítsük? Ezek akkora idióták, hogy egyáltalán nem számítanak.[...] Egyetlen versenytársunk van, a Motorola. [...] Ki kell nyírni a Motorolát, erről szól a dolog. Szét kell zúznunk [crush] a seggfejeket!*
Nos, a stratégia bevált. A Motorola besétált az Intel csapdájába, és az eredeti tervekkel ellentétben az 1981-ben megjelenő IBM PC-be sem a Motorola 68000, hanem az Intel 8088 került.

Operation Crush II: tegnap pedig egy, a pénzügyi elemzők számára szervezett konferencián Anand Chandrasekher, az Intel tervezési csoportjának alelnöke (képünkön) egy hasonló tervet helyezett kilátásba, ezúttal az AMD ellen. Mint mondta, a cég igen agresszív stratégiával fogja kieszközölni, hogy az asztali számítógépek meghatározó processzora az Intel Pentium 4 legyen. A stratégia elsődleges eszközei: az árcsökkentések, hatékonyabb chipgyártási technológiák bevezetése, valamint az Intel i845 chipkészlet piacra dobása.

Chandrasekher úgy véli, hogy az 1,5 és 1,6 GHz-es Pentium 4 processzorok hamarosan átveszik a Pentium III CPU-k helyét a 800-1200 dolláros PC-k piacán. A cég augusztus végén dobja majd piacra 2 GHz-es Pentium 4 processzorát, mellyel -- mondta az alelnök -- "e negyedév végére 500 MHz lesz az előnyünk [versenytársainkkal szemben], s ezt a jövőben is meg kívánjuk tartani."

Chandrasekher ugyan közvetlenül nem hivatkozott az AMD-re, de nyilvánvaló volt, hogy kijelentése az AMD Athlon processzorokra vonatkozik. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejtenünk, hogy egy jó ideje már a gigahertz-háború értelmét vesztette, hiszen a jelenlegi Athlon processzorok körülbelül 400 MHz-el lassabban nyújtják ugyanazt a teljesítményt, mint a Pentium 4.

Kétségtelen azonban, hogy kemény háború várható a két rivális cég között, melynek célja a minél nagyobb processzorpiaci részesedés megszerzése. Mindkét cég tudja, hogy az árháború lényege az, hogy mekkora profit feláldozására képes egy cég annak érdekében, hogy károkat okozzon versenytársának. Kétségtelen tény, hogy az Intel erőforrásai többszörösen múlják felül az AMD erőforrásait. Ám amint arra már rámutattunk, az Intel befektetői sokkal paranoiásabbak is egyben.

Üzleti szempontból rendkívül izgalmasnak és tanulságosnak ígérkezik a két cég e félévben megvívandó csatája, és a felhasználók valószínűleg rövid távon profitálni fognak mindebből. Ám gyaníthatóan eljön még a háború böjtje is.

*Tim Jackson: Inside Intel, PLUM, 1997, p. 194

Szólj hozzá a fórumban!

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról