Szerző: Dojcsák Dániel

2012. augusztus 15. 11:08

Medium.com - jön az új Twitter

A Facebook és a Twitter üzenetáradatának a legnagyobb hátránya, hogy még valós időben is nehezen követhető, visszafelé pedig semmilyen betekintést nem nyújt az átlag felhasználónak. Ha valamiről Twitteren lemaradtunk, akkor az elment, csak vékony szeleteket látunk a folyamból.

Ugyanez érvényes a sajtóra, blogokra és minden információs szolgáltatásra. A trendek óránként változnak, a kiemelések eltűnnek, a lájkok elkopnak, nehéz egy-egy fontosabb üzenetet lehorgonyozni a web sebes folyamában. A zászló azoknak áll, akik éjjel-nappal bedrótozva követik és irányítják az eseményeket, híreket. A számítógépes munkahely, az okostelefon létszükséglet ahhoz, hogy valaki mindig “képben legyen”, de nem biztos, hogy hosszú távon mindenkinek van energiája tartani a tempót.

Új vállalkozás

Ehhez hasonló gondolatok vezérelhették a Twitter alapítóit, amikor megálmodták következő vállalkozásukat. Evan Williams és Biz Stone bemutatta a Medium nevű felületet, ami gyakorlatilag egy publikációs platform, valahol a Twitter és a személyes blog között félúton. Kissé olyan, mint egy szépen elrendezett, strukturált, lassú Tumblr, vagy mint az a fotóalbum, amit a nagyszülők minden vendégnek végigmutogatnak. A Medium célja, hogy az embereknek az eddigieknél jobb lehetőségeik legyenek a különböző információk megosztására - legyen szó fotókról, albumról vagy egy esszéről, gondolatokról. Az időalapú, lineáris megosztás felett eljárt az idő, a mai felhasználók legnagyobb része nem aktualitásokról szeretne beszélni. Az online média gyorsulásával a hírek perceket érnek csak és korábbi média rákfenéje, a meddőszórás mellé beépült egy ezzel ellentétes hatás, miszerint egy információ az egyébként figyelő, feliratkozott, aktív célközönségének csak töredékét éri el.

Az Obvious Corporation nevű startup inkubátoron belül létrehozott Medium.com célja éppen az, hogy ezt a problémát feloldja. Williams és Stone álma, hogy egy evolúciós ugrást hajtsanak végre,  és az elmúlt 13 évben tanultak összegyúrásával,a mai világ igényeinek és problémáinak ismeretében létrehozzanak egy megfelelő felületet információk publikálásához.

Sok a zaj, gyenge a minőség

A mai hálózatok túl zajosak, az információ végtelen, az általános minőség pedig gyenge. A Twitter 140 karakteres korlátja a megosztást könnyűvé tette, az éppen figyelő közönség számára a megosztások azonnali hatásúak, de éppen a könnyűség miatt nagyon sok céltalan és romboló hatású média lepte el a világot. Ma már nincs olyan online szolgáltatás, ami ne lenne képes valamilyen adatot, információt megosztani, továbbítani. A kerítés így nagyon alacsony és szinte lehetetlen kiszűrni hasznos dolgokat, pedig a technológia alapjában véve meglenne ahhoz, hogy az egyes emberek kitűnő tartalmaiból akár egyszemélyes kiadók nőjenek ki. A média változik, Evan Williams pedig úgy látja, hogy az új termékük ennek a változásnak egy fontos mérföldköve lehet.

A sikert persze utólag lehet mérni, előfordulhat, hogy a Google Wave-hez hasonlóan túl nagy lépcsőt jelent majd a felhasználóknak, vagy egyszerűen az érdektelenség mocsarába süllyed a Medium.com is, ahogyan több, egyébként jónak tűnő szolgáltatás is. A felület egyébként messze nem forradalmi, sőt, valóban inkább egy kiváló kombinációja az elmúlt időszak ötleteinek. A struktúra leginkább a Tumblr mikroblogra hasonlít, a felület némileg merít a Pinterest poszterességéből, a relevancia számítása pedig a Reddit rendszerére emlékeztet.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Medium képes gyűjteményeket kezelni, a felhasználó így szabadon rendezheti témáit. A rendezési elv viszont nem az időrend, hanem sokkal inkább a rendszeren belül szerzett értékelés. Elvileg megéri jó minőségű, időtálló tartalmakat előállítani, nem kell attól félni, hogy fél óra alatt eltűnik a padló alatt, mint akire rámosolygott Gundel Takács Gábor. Az egész rendszer pedig meg van hintve eleganciával, tiszta formákkal és egyszerű kezelhetőséggel. A Twitter után nyilván egyértelmű, hogy a jó szolgáltatás az, amit nem kell tanulni, hanem szög-kalapács egyszerűséggel használható.

Friends and relatives only

A bemutató Biz Stone szerint még csak egy nagyon óvatos előzetes, a Medium még csak egy forgács ahhoz képest, ami lehet belőle. Sajnálatos módon kipróbálni sem tudjuk, egyelőre csak a “család és barátok” férnek hozzá a szerkesztő felülethez, mindenki más csak előjegyezhet egy igényt magának egy fiókra. Egy Twitter fiókkal körülbelül két kattintás, ami ma biztosan megtesz néhány millió ember. A kellő érdeklődés minden bizonnyal meglesz, úgy tűnik, hogy maga a rendszer is átgondolt, már csak a valóság kontroll hiányzik, azaz ki kell derülnie, hogy a társadalomnak valóban van-e igénye újfajta információfogyasztásra.

Az alapítók üzenete, illetve egy-egy bemutatóoldal elérhető a Media.com oldalán, illetve jelentkezni is itt lehet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról