Szerző: Bizó Dániel

2010. július 20. 11:22

A Google marad is Kínában, meg nem is

Enyhült a feszült viszony Kína és a Google között, miután a kínai kormányzat elégedettségét fejezte ki a Google új működési gyakorlatával kapcsolatban. Piackutatási adatok alapján ugyanakkor a Google részesedést vesztett a bizonytalanság közepette, és még jobban leszakadt a Baidu mögött.

A kínai Ipari és Információs Technológiai Minisztérium a nyilvánosság előtt nyugtázta megelégedettséggel, hogy a Google működése megfelel a helyi törvényeknek. Annak érdekében, hogy a minisztérium jóváhagyását megkapja, és továbbra is működhessen a világ legtöbb internetezőjét számláló országában, a Google júliussal változtatott azon az év elején bevezetett gyakorlatán, hogy a Google.cn domainről automatikusan hongkongi oldalára továbbította a látogatókat - azokat egy üdvözlőoldal fogadja, és egy link a hongkongi szolgáltatásra.

A minisztérium felől érkező, pozitív kicsengésű szavak ugyanakkor valószínűtlen, hogy valódi elégedettséget takarnának, sokkal inkább egy egyensúlyozásról lehet szó a cenzúra túlságosan nyilvánvaló tétele és a keménykezű kormányzat tekintélyének megőrzése közt. A minisztérium a működési jog visszavonásának fenyegetésével ugyan kikényszerítette, és mindenki számára világossá tette a jog betű szerinti betartását, teljesen nyilvánvaló, hogy a cenzúrázatlan hongkongi keresőszolgáltatás ajánlása a kínai látogatók felé nem felel meg a kínai szabályozás szellemének. A kínai központi tűzfal továbbra is szabályozza, milyen oldalakhoz férhetnek hozzá Kínából az állampolgárok, így a nem kívánatos oldalak hiába bukkannak fel a Google találatai közt, azokat nem érik el a Kínából böngészők.

A Google jelenléte tehát jogilag rendezetté vált Kínában, a keresőóriás által keltett konfliktus, valamint a mostani kompromisszumos megoldás biztosan nem tette a kormányzat kedvencévé a céget, ami kihatással lehet jövőbeni kínai működésének alapjaira is, mint például az együttműködések kialakításának képessége. A konfliktusokat követően a Google sokak szemében nem kívánatos partnerként tűnhet fel, amellyel nem szívesen üzletelnek, mert az rossz fényt vethet magukra, nem beszélve arról a bizonytalanságról, amelyet a Google az elmúlt hónapok során keltett üzlettársai körében.

Kínában a nyílt konfrontáció az állammal nem megszokott vagy elfogadott, és a Google engedetlensége nem csak érezhetően feldühítette a területért felelős minisztert, Li Yizhongot is, de rosszallást váltott ki sok netezőből is, akik ostobaságnak tartották a cég lépését. A Google január elején jelentette be, hogy a rendszereit ért kínai támadásokat követően nem kíván többet együttműködni a kínai cenzúrával, és kész akár kivonulni is. A háttérben kudarcot vallott megbeszéléseket követően a cég március 23-ától kezdődően hongkongi szervereire irányította át a google.cn domainre érkezőket, ami érezhetően kiverte a biztosítékot a minisztériumban.

A Google által keltett botrány minden jel szerint jelentős károkat okozott saját magának, mozgástere és lehetőségei jelentősen lecsökkentek a több mint 400 millió internetezőt számláló, gyorsan növekvő piacon. Az iResearch piackutató adatai szerint a Google részesedése a kínai keresésekből 29,5 százalékról 27,3 százalékra olvadta a második negyedév alatt. A kínai online piac nagysága tavaly 3 milliárd dollárt tett ki, becsli ugyanez a cég, a növekedési ütem pedig rendkívül magas, a Google pedig 2006 óta volt jelen helyi szolgáltatással.

A Google tehát marad Kínában, de csak egy lábbal, mivel a keresője esetében ez lényegében a látogatók a hongkongi oldalára történő továbbítására épül, amit a kormányzat bármikor szankcionálhat, akár műszaki eszközökkel, mint például a lassítás, a szolgáltatás időszakos elérhetetlensége. A vállalat számára a gyógyír az idő és a türelem lehet. Politikai elemzők szerint a kínai kormányzatban a következő évek során sok vezető lecserélődhet, ami lehetőséget teremt a megengedőbb cenzúrára és a feltételek újratárgyalására.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról