Szerző: Bizó Dániel

2007. november 5. 16:47

A csökkenő PC-használat lesz a fejlettség mércéje?

[Associated Press/HWSW] Miközben a PC-piac globális szinten egészséges ütemben bővül a notebookok iránti kereslet felfutása, valamint a fejlődő országok fogyasztóinak bekapcsolódása révén, addig a trendekben hagyományosan élen járó Japánban folyamatosan csökken az értékesített PC-k száma, ahogyan a vásárlók inkább más elektronikára költik pénzüket. Elemzők szerint ez akár más piacok jövőbeni viselkedését is előrevetítheti.

[Associated Press/HWSW] Miközben a PC-piac globális szinten egészséges ütemben bővül a notebookok iránti kereslet felfutása, valamint a fejlődő országok fogyasztóinak bekapcsolódása révén, addig a trendekben hagyományosan élen járó Japánban folyamatosan csökken az értékesített PC-k száma, ahogyan a vásárlók inkább más elektronikára költik pénzüket. Elemzők szerint ez akár más piacok jövőbeni viselkedését is előrevetítheti.

Trendforduló

Japán kétségtelenül élen jár a legfrissebb technológiák alkalmazásában, ahogyan kulturálisan kifejezetten befogadó az elektronikai újdonságokkal szemben. A távol-keleti szigetország volt az első a meghatározó piacok között, ahol több notebookot értékesítettek, mint asztali konfigurációt, és itt rendkívül népszerűek az ultrahordozható modellek. Ezen túlmenően Japán 3G-s mobilhálózatok és mobil alkalmazások felfuttatásában is vezető szerepet töltött be. Éppen ezért a japán piacot jellemző trendeket kiemelt figyelemmel követik az elemzők.

Márpedig a japán PC-piac ötödik negyedéve folyamatosan zsugorodik, állítja kutatásai alapján az IDC. Ezt pedig nem más magyarázza, minthogy a háztartások inkább más fogyasztói elektronikákra költenek, így elnyúlnak a PC-vásárlási ciklusok, az emberek ritkábban költenek számítógépre. "Az otthoni PC-piac lendületet veszít más elektronikával szemben, mint a lapostévék és mobiltelefonok" -- magyarázta a jelenséget az Associated Press ügynökségnek Katayama Maszahiro, az IDC japán kutatócsoportjának vezetője.

A csökkenés az első elnyúló a kulcspiacok között, amióta az IDC követi a PC-piacot, és a legelső, melyet jelentettek a személyi számítógép negyed évszázados történetében. A visszaesés ráadásul nemcsak az asztali, hanem a hordozható gépeket is érintik: a második negyedévben előbbiekből 4,8, utóbbiakból 3,1 százalékkal kevesebbet adtak el. Ennek hatására például a Hitachi kivonul az otthoni piacról. "A fogyasztókat többé nem nyűgözi le a nagyobb merevlemez vagy a gyorsabb processzor. Ezek nem olyan izgalmasak, mint egy nagyobb tévé" -- tette hozzá Katayama.

Egyre kisebb a szükség PC-re

Kutatások arra világítanak rá, hogy a felhasználók mobiltelefonnal hallgatnak zenét, vásárolnak online, és játszanak. A japán belügyminisztérium 2006-os kutatásának adatai alapján a japánok több mint felel levelezik és böngész mobilján, amivel fordított korrelációban kevesebbet használják számítógépüket, sőt egy kicsi, ám növekvő réteg teljesen felhagyott a PC-használattal. Az ország leggyorsabban növekvő közösségi oldala kizárólag mobiltelefonon férhető hozzá, míg a többi, köztük a MySpace, Facebook és YouTube mind hozzáférhető mobilról.

A japán vásárlók nagy része PC helyett inkább nagyméretű és "okos" HD-televíziókat és nyomtatókat vásárol, melyekhez közvetlenül csatlakoztathatja digitális fényképezőgépét, míg filmeket, műsorokat online set-top boxokkal, digitális videorekorderekkel tölt le közvetlenül a tévéhez. Közismert, hogy a japán PC-s játékpiac gyakorlatilag nem létezik a Sony és a Nintendo otthoni és kézikonzoljainak árnyékában, vagyis a videojátékok sem gerjesztenek meghatározó keresletet.

Mindez nem mást jelent, minthogy a PC hiába áll a technológiai konvergencia egyik középpontjában, a japán felhasználási szokások inkább más eszközök felé mozdulnak, ahogyan azok képesek a PC korábbi funkcióit kiváltani. Ishii Hiroyuki, az NEC PC-értékesítési képviselője elismerte, hogy "egyre kevesebb és kevesebb olyan dolog van, melyet csak egy PC képes megcsinálni. A PC értéke elhalványul hacsak nem képes valami áttörő funkciót kínálni".

Nem minden PC-gyártó dobta be azonban a törölközőt, és esztétikus, a televízió mellé tehető, egyszerűen és akár távirányítóval is használható gépeket fejleszt. A Sony például faliórába integrált számítógépet is bemutatott már, valamint házimozi pécékkel igyekszik a nappaliba beverekednie magát, melyek az Intel Viiv koncepciójához hasonlóak, vagy éppen arra épülnek. A nagy kérdés ugyanakkor az, hogy ez a jelenség más piacokon is megjelenik majd, vagy japán társadalmi jellegzetességekben gyökerezik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról