Szerző: Koi Tamás

2024. január 24. 13:29

Márciustól megszabadul az Apple-adótól a Spotify

Március elején megváltozik a Spotify és számos más, előfizetéses szolgáltatóplaform helyzete az Európai Unióban, ami főleg a cégek és az Apple viszonyait befolyásolja majd.

Március 7-én kötelező érvénnyel hatályba lép az Európai Unió digitális piacokat szabályozó jogszabálycsomagja, a Digital Markets Act (DMA), mely jelentős hatást gyakorolhat azoknak a szolgáltatócégeknek a működésére, melyek az Apple ökoszisztémájában eddig arra voltak kényszerítve, hogy jutalékot fizessenek minden elköltött fillér után.

Az Apple-adónak is csúfolt jutalékrendszer tehát nem csak az alkalmazásfejlesztők, hanem a platformtulajdonosok életét is megkeserítette. Olyannyira, hogy a Spotify 2016 óta például nem is engedélyezi, hogy a felhasználók közvetlenül az iOS-es appon keresztül előfizessenek valamilyen havidíjas konstrukcióra, vagy azon keresztül hangoskönyvet vásároljanak.

spotify_iphone

Elindult a heti kraftie hírlevél!

Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

Elindult a heti kraftie hírlevél! Rapid IT karrier tippek és trendek szerdánként az inboxodban.

Hasonlóan abszurd intézkedésekhez - illetve komoly feszültséghez - vezetett az Apple-adó a Netflix esetében is, mely szintén kénytelen volt (lett volna) jutalékot fizetni a cupertinói cégnek, ám 2018-ban végül a Spotify-hoz hasonlóan kilépett az IaP (in-app purchase) rendszerből.

Amellett, hogy az Apple a DMA-ban foglaltak értelmében március 7-től nem számíthat fel többé jutalékot az alkalmazásokon keresztül történő vásárlások után, a jogszabály az előtt is megnyitja az utat, hogy a Spotify konkrét árakat tüntessen fel az alkalmazásában.

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról