Bezár a Google egykori vezetőjének fizetős keresője
Nem sikerült elég előfizetőt vonzania a Neeva-nak, a cég szerint az internetezők meggyőzhetetlenek, ha arról van szó, hogy a megszokott keresőket leváltsák. Így a cég a jövőben inkább a generatív MI-ben rejlő üzleti lehetőségekre összpontosít.
Június másodikán lehúzza a rolót a hirdetések és nyomkövetők nélküli keresési élményt kínáló Neeva kereső, miután a szolgáltatás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és nem sikerült elég előfizetőt vonzania. A határidő után a felhasználóknak visszatérítik az előfizetésük fel nem használt részét.
A Neeva-t megjelenésekor a Google versenytársaként pozicionálták, ami más téren is kapcsolódik a keresőóriáshoz, lévén vezetője az a Sridhar Ramaswamy, aki előtte 16 évig dolgozott a "nagy-G"-nek többek közt hirdetésekért felelős alelnökként. A szolgáltatás azzal az ígérettel indult, hogy az új böngésző és keresőmotor a felhasználók webes aktivitásának követése nélkül, reklámmentesen segít előásni a releváns információkat, mindezt személyre szabottan, korábban megadott preferanciák alapján.
Ramaswamy közleménye szerint a szolgáltatással nem volt gond, az már nehezebb küldetés volt, hogy rendszeres használatra bírják a felhasználókat, akiket fogalmazása szerint nehéz volt meggyőzni arról, hogy ragaszkodjanak a berögzült, végtelen erőforrásokkal rendelkező szervezetek szolgáltatásaihoz. Az alapítók említik az október óta megváltozott gazdasági környezetet is, így ezek a tényezők együttesen vezettek el ahhoz, hogy üzleti szempontból a keresőt nem lehet tovább fenntarthatóan üzemeltetni és fejleszteni.

Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
A keresőcég körülbelül 50 embert foglalkoztatott, és indulása óta 77,5 millió dollárt kapott a befektetőktől. Mivel a cég az utóbbi időszakban MI által generált válaszokat is elkezdett megjeleníteni a böngészőben, annak fejlesztési eredményeit a későbbiekben más szolgáltatásokba építené be, így aktívan vizsgálja a MI-ben, azon belül is a generatív nyelvi modellekben rejlő üzleti lehetőségeket. Az ezzel kapcsolatos tervekről a következő hetekben osztanak meg további részleteket.
Ramaswamy 2019-ben indította el a Neevát, miután egy évvel korábban otthagyta a Google hirdetési üzletágának vezető alelnöki posztját, és kiábrándult abból, hogy a vállalat könyörtelenül a növekedés fenntartására összpontosít a felhasználók rovására. A szakember szerint a felhasználók kezébe több irányítást kéne adni az internetes keresésekhez, a reklámokra építkező online szolgáltatások pedig csak gazdagítják az amúgyis monopol helyzetben lévő techóriásokat, ezért új, felhasználóközpontú megközelítés kell a keresők piacán. Sajnos mint úgy tűnik, az ambiciózus küldetés nem hozott sikert.