:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. május 23. 12:21

Bezár a Google egykori vezetőjének fizetős keresője

Nem sikerült elég előfizetőt vonzania a Neeva-nak, a cég szerint az internetezők meggyőzhetetlenek, ha arról van szó, hogy a megszokott keresőket leváltsák. Így a cég a jövőben inkább a generatív MI-ben rejlő üzleti lehetőségekre összpontosít.

Június másodikán lehúzza a rolót a hirdetések és nyomkövetők nélküli keresési élményt kínáló Neeva kereső, miután a szolgáltatás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és nem sikerült elég előfizetőt vonzania. A határidő után a felhasználóknak visszatérítik az előfizetésük fel nem használt részét.

A Neeva-t megjelenésekor a Google versenytársaként pozicionálták, ami más téren is kapcsolódik a keresőóriáshoz, lévén vezetője az a Sridhar Ramaswamy, aki előtte 16 évig dolgozott a "nagy-G"-nek többek közt hirdetésekért felelős alelnökként. A szolgáltatás azzal az ígérettel indult, hogy az új böngésző és keresőmotor a felhasználók webes aktivitásának követése nélkül, reklámmentesen segít előásni a releváns információkat, mindezt személyre szabottan, korábban megadott preferanciák alapján.

Ramaswamy közleménye szerint a szolgáltatással nem volt gond, az már nehezebb küldetés volt, hogy rendszeres használatra bírják a felhasználókat, akiket fogalmazása szerint nehéz volt meggyőzni arról, hogy ragaszkodjanak a berögzült, végtelen erőforrásokkal rendelkező szervezetek szolgáltatásaihoz. Az alapítók említik az október óta megváltozott gazdasági környezetet is, így ezek a tényezők együttesen vezettek el ahhoz, hogy üzleti szempontból a keresőt nem lehet tovább fenntarthatóan üzemeltetni és fejleszteni.

neeva
Sridhar Ramaswamy

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A keresőcég körülbelül 50 embert foglalkoztatott, és indulása óta 77,5 millió dollárt kapott a befektetőktől. Mivel a cég az utóbbi időszakban MI által generált válaszokat is elkezdett megjeleníteni a böngészőben, annak fejlesztési eredményeit a későbbiekben más szolgáltatásokba építené be, így aktívan vizsgálja a MI-ben, azon belül is a generatív nyelvi modellekben rejlő üzleti lehetőségeket. Az ezzel kapcsolatos tervekről a következő hetekben osztanak meg további részleteket.

Ramaswamy 2019-ben indította el a Neevát, miután egy évvel korábban otthagyta a Google hirdetési üzletágának vezető alelnöki posztját, és kiábrándult abból, hogy a vállalat könyörtelenül a növekedés fenntartására összpontosít a felhasználók rovására. A szakember szerint a felhasználók kezébe több irányítást kéne adni az internetes keresésekhez, a reklámokra építkező online szolgáltatások pedig csak gazdagítják az amúgyis monopol helyzetben lévő techóriásokat, ezért új, felhasználóközpontú megközelítés kell a keresők piacán. Sajnos mint úgy tűnik, az ambiciózus küldetés nem hozott sikert.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 27. 00:21

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.