Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. december 5. 14:48

Milliós bevételt generálnak az adatokat áruló feketepiacok

A három legnépszerűbb darknetes piactér lényegében egy közepes méretű vállalkozás bevételét generálta lopott személyes adatokból nyolc hónap alatt.

A komolyabb adatszivárgások és betörések során ellopott személyes adatok a sötét weben szerveződő ellátási láncon keresztül jutnak el kiberbűnözőktől más kiberbűnözőkhöz, akik az információkat különböző csalásokhoz hasznosítják,  köztük bankkártyás visszaélésekhez, célzott adathalász-támadásokhoz, vagy akár személyazonosságlopáshoz. A folyamatban kulcsfontosságú összetevő a tranzakció lebonyolítását segítő feketepiac is.

Ahogy a hagyományos e-kereskedelmi felületek esetében, úgy a darknetes piacok feladata is az, hogy a potenciális vevők kapcsolatba léphessenek az eladókkal, speciális, az adatvédelmet és anonimitást előtérbe helyező szoftverek használatával, mint a TOR böngésző. A 2011-ben indult Silk Road volt az első ismert darknet piac, melynek nyomán több piac is megjelent a 2013-ban lekapcsolt szolgáltatás után maradt űr betöltésére, létrehozva egy virágzó ökoszisztémát.

feketepiac

Ha a "dobozos" megoldás kevés: tesztinfrastruktúra házon belül (x)

A thyssenkrupp kormányrendszereinek tesztelését is saját fejlesztésű infrastruktúrán végzi.

Ha a "dobozos" megoldás kevés: tesztinfrastruktúra házon belül (x) A thyssenkrupp kormányrendszereinek tesztelését is saját fejlesztésű infrastruktúrán végzi.

Az Ars Technica több ezer kereskedő által meghirdetett, tízezernél több adatcsomagot talált átfogó vizsgálata során, amiket javarészt 30 darknetes piacon kínáltak eladásra a hackerek. A kutatás során 30 darknetes piacot figyeltek meg 2020. szeptember és 2021. április közt. 2158 eladót tartottak számon, akik legalább egyet listáztak eladásra a 92 672 termékből a vizsgált 30 piactéren.

Mivel a termékek és az árusok eloszlása nem egyenlő, így átlagolva piacterenként  109 egyedi kereskedőt számláltak 3222 listázott termékkel, piacterekenként átlagosan 26 342 eladás valósult meg. A legtöbb adásvétel az Apollo, a WhiteHouse és az Agardha piactereken zajlott, együttesen a tranzakciók 58 százaléka kapcsolódott ehhez a három felülethez.

A portál jelentése szerint a kereskedők együttesen több mint 140 millió dollárnyi bevételt generáltak nyolc hónap alatt (természetesen kriptovalutában). Ez annak fényében érdekes szám, hogy az amerikai közepes méretű vállalkozások többsége 10 millió-egymilliárd dollár közötti bevételt termel évente. Mind az Agartha, mind a Cartel elegendő bevételre tett szert a 35 hetes időszakban, hogy közepes méretű vállalatként lehessen őket jellemezni: 91,6 millió dollárt, illetve 32,3 millió dollárt generáltak.

a címlapról