Szerző: Asztalos Olivér

2021. november 30. 14:22

A Facebook kénytelen túladni a Giphyn

A brit versenyjogi hatóság döntése miatt bukja a Facebook (illetve a Meta) az egyik legismertebb animált GIF platformot, a Giphyt.

A CMA vizsgálatának második fázisában megerősítést nyert, hogy az akvizíció sérti, valamint korlátozza a közösségi platformok közötti versenyt, így a Metának máris el kell adnia a tavaly mintegy 400 millió dollárért felvásárolt Giphyt.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Stuart McIntosh, a CMA vizsgálatát vezető független vizsgálócsoport elnöke nyilatkozatában azt mondta: "A Facebook és a Giphy közötti összefonódás máris eltávolított egy potenciális kihívót a hirdetési piacról. Beavatkozás nélkül az összefonódást pedig lehetővé tenné, hogy a Facebook még tovább növelje már ígyis jelentős piaci erejét a közösségi médiában. Azzal, hogy a Facebookot a Giphy eladására kötelezzük, közösségi médiafelhasználók millióit védjük, és elősegítjük a versenyt és az innovációt a digitális reklámozásban."

giphy_stock

A CMA még 2020 júniusában indított meg vizsgálatát. A konklúzió szerint a közösségi oldal bárkitől megtagadhatja a Giphy használatát, vagy azért cserébe felhasználói adatokat kérhet olyan nagy konkurenseitől, mint a TikTok, a Twitter, vagy épp Snapchat. A hatóság szerint ezzel csak még nagyobbra nőhetne a Facebook már amúgy is tetemes piaci ereje és befolyása.

A CMA továbbá megjegyzi, hogy hosszabb távon az Egyesült Királyságban is versenykorlátozó hatású lenne a felvásárlás. A Giphy korábban sikerrel húzott be néhány nagy hirdetőt, melyek reklámjai megjelentek az animált GIF platformon. A PepsiCo több országra ki akarta terjeszteni hirdetéseit, amelyről azonban a Facebook megjelenését követően végül inkább letett a vállalat.

A Facebook még tavaly májusban jelentette be, hogy felvásárolja az egyik legismertebb animált GIF platformot, azaz a Giphyt. A felek akkor nem árulták el a megállapodás pontos részleteit, korabeli értesülések szerint a közösségi óriás nem kevesebb mint 400 millió dollárt ajánlott a 2013-ban alapított szolgáltatásért. A tranzakció már ekkor felvetett néhány versenyügyi aggályt. A The Verge-nek nyilatkozó Josh Hawley szenátor akkor azt mondta, addig nem lenne szabad a Facebooknak új felvásárlásokat indítania, amíg a cég korábbi üzletei kapcsán versenyügyi vizsgálat alatt áll. A szenátor szerint a Giphy akvizíciójával a közösségi óriás célja, hogy még több adatot gyűjthessen be felhasználóiról.

Az ügylet meghiúsulása fájhat a Facebooknak, hiszen hatalmas mennyiségű felhasználói adathoz juthatott volna hozzá, ugyanis a Giphy mintegy 700 millió napi aktív felhasználóval rendelkezik. A Giphy sokféle adatot gyűjt a felhasználókról, miután a szolgáltatásban pontosan követhető, hogy melyik GIF milyen érzelmet, reakciót fejez ki, illetve az egyes elküldött tartalmaknál azt is képes követni a cég, hogy azok kinek és milyen felületen lettek elküldve. Értelemszerűen a mozgókép-adatbázis keresőjében végzett leütéseket is rögzíti a cég, a Giphy appokba történő integrálásakor pedig az hozzáférést kap az adott eszközök egyedi azonosítóihoz is. Mindez nagyban segíthette volna a Facebook felhasználók követésére és szokásaik feltérképezésére irányuló törekvéseit.

a címlapról