Az NMHH minden nagyinak 4G-s mobilt ajánl
Okostelefon vásárlási tanácsadónak csapott fel a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, mely pontokba szedve sorolja fel, hogy mire érdemes figyelni mobiltelefon vásárlásakor. A szervezet tanácsaival gyakorlatilag megkezdődött az a tájékoztatási kampány, melynek célja, hogy lehetőség szerint minden előfizető lecserélje a csak 2G/3G-képes, öreg készülékét.
Mobiltelefon vásárlási tanácsokat ad weboldalán a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), elsősorban az idősek igényeit szem előtt tartva. Bár a hatóság a pandémiára és annak többrétegű hatásaira hivatkozva javasolja, hogy lehetőség szerint minden előfizetőnél modern, azaz legalább 4G-képes okostelefon legyen, a kampány valójában már része annak a kommunikációs, edukációs folyamatnak, melynek célja, hogy a kizárólag 2G/3G-kompatibilis aktív készülékek számát jelentős mértékben csökkenteni lehessen, így komolyabb következmények nélkül lekapcsolhatóvá váljanak az erőforráspazarló 3G-s hálózatok.
Nem véletlen, hogy a hatóság szerint a legfontosabb választási szempontok közé tartozik, hogy legyen nagyképernyős, videóhívásokra is alkalmas, 4G-s vagy LTE-s mobilinternet-csatlakozásra képes a kiválasztott készülék, ugyanakkor a tíz javaslat közt szerepel többek közt olyan is, hogy jobban járnak az előfizetők, ha a szolgáltatóktól vásárolják a telefont, ugyanakkor utalnak arra is, hogy nem érdemes használt mobilt vásárolni, mert az azokban lévő akkumulátorok kapacitása korlátozott lehet.

Platón ragadt informatikusok klubja Egyetlen más szakma sincs, ahol olyan gyorsan el lehet érni a karrier-platóra, mint az IT. A midlife, a mid-level mellett létezik mid-career krízis is.
Az NMHH ezzel együtt hozzáteszi, hogy a használt, de korszerű készülékeket érdemes családon belül továbbadni, például az egyik nagyszülőnek, ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy az idősek számára az ilyen eszközök használata gyakorta kihívást jelent, így eleinte segítségre szorulhatnak a különböző funkciók kezelése kapcsán.
Egy a hatóság elnökével idén februárban folytatott beszélgetés során Dr. Karas Monika kiemelte, az NMHH adatai szerint akkor körülbelül 1,1 millió, kizárólag 2G/3G-képes, aktív készüléket tartottak nyilván, amiből mintegy 900 ezret a lakosság használ. Ezek száma az eddigi tapasztalatok szerint nagyjából háromévente feleződik, ami azért lényeges szempont, mert amíg több százezer ügyfél kizárólag 3G-s kapcsolaton (vagy otthon, Wi-Fi-n) tud csatlakozni az internethez a telefonjával, addig a szolgáltatóknak mindenképpen üzemben kell tartani az elavult technológiát a hálózatukban, ahelyett, hogy a korlátos spektrumerőforrásokat modernebb rendszerek számára biztosítanák.
A hazai 3G-s hálózatokon ma már jellemzően inkább beszédforgalmat bonyolítanak a szolgáltatók ügyfelei, itt egy potenciális 3G-s lekapcsolással nem szűnne meg semmilyen alapszolgáltatás, hiszen a készülék vissza tudna váltani 2G-s üzembe, igaz, a beszédhang-minőség jó eséllyel rosszabbá válna. Míg két évvel ezelőtt a teljes mobilos beszédforgalom csaknem háromnegyede 3G-s hálózatokon keresztül zajlott, addig az idei év közepén ez az arány 52%-ra csökkent, jóllehet ennek elsődleges oka, hogy az eltelt időben mindegyik szolgáltató bevezette és egyre szélesebb körben teszi elérhetővé a VoLTE technológiát, vagyis az IP-alapú, 4G-s hanghívást.
A mobilnetes kapcsolatoknál már lényegesen szerényebb, 8,5-9% körüli a 3G részaránya és két évvel korábban is már csupán 11,5% volt - derül ki az NMHH rendszeres időközönként közzétett mobilpiaci felmérésének legfrissebb kiadásából.