Szerző: Habók Lilla

2020. január 30. 09:40

Már 2,5 milliárd felhasználónál tart a Facebook

A közvéleményt főleg Mark Zuckerberg szavai gondolkodtatták el a pénzügyi negyedéves bejelentés kapcsán, miszerint a Facebook nem akar kedvelhető cég lenni, hanem 2020-ban az érthetőségre és az elvei világos kommunikálására akar koncentrálni.

Az elemzők jóslatait túlszárnyalva, a Facebook 2019 negyedi pénzügyi negyedévében 21,1 milliárd dolláros bevételt szerzett, vagyis az egy évvel ezelőtti eredmény 25 százalékával többet. A nyereség viszont 7 százalékos növekedéssel "mindössze" 7,3 millárd dollár, ami főleg annak tükrében számít kevésnek, hogy 2017-ről 2018-ra még 61 százalékos volt a növekedés.

A felhasználói bázis továbbra is folyamatosan nő, már 2,5 milliárd havi aktív és 1,66 milliárd napi aktív felhasználónál tart, de eközben a vállalat hirdetési bevételeiben is lassulás figyelhető meg. Az egy főre jutó átlag bevétel (ARPU) a tavalyi negyedévben 8,52 dollár volt, míg egy évvel ezelőtt 7,37 dollár. A legtöbbet még mindig az amerikai felhasználók hozzák a cégnek, fejenként 41,4 dollárral, az európaiak pedig 13,2 dollárral.

facebook_arpp_2019q4

A vállalat a Facebook csökkenő ARPU eredményének ellensúlyozásaként egy új grafikont is villantott a pénzügyi negyedéves jelentésben, mely a teljes "Facebook alkalmazáscsaládból" eredő bevételekről szól. A Facebook appot, a Messengert, az Instagramot és a WhatsAppot együttvéve 2,26 milliárd felhasználó nyitja meg a cég szolgáltatásait minden egyes nap. Havi szinten pedig 9 százalékkal 2,89 milliárdra nőtt a felhasználók száma. A felsorolt alkalmazások egy felhasználóra leosztva 7,38 dollárt hoztak 2019 utolsó negyedévében, míg egy évvel ezelőtt 6,52 dollár volt az eredmény.

Növekvő kiadások

A kiadások is egyre csak nőnek. Az előző évhez képest 34 százalékkal 12,2 milliárd dollár lett a kiadások összege. Ennek része többek közt, hogy a vállalat beleegyezett 550 millió dollár kifizetésébe egy csoportos perben, melynek vádjai szerint a cég arcfelismerő algoritmusa megsértette az Illinois-i biometrikus adatokról szóló adatvédelmi törvényt.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A legnagyobb részét a kiadásoknak viszont az alkalmazotti költség adja, mivel a létszám is 26 százalékkal nőtt 2018 negyedik negyedévéhez képest. Csak 2019-ben 9300 új embert vettek fel a vállalathoz. Úgyhogy mostanra közel 45 ezren dolgoznak a Facebooknak teljes állásban, amelyből 1000 fő kifejezetten adatvédelmi mérnökként.

Arccal az adatvédelem felé

Az adatvédelmi speciálisták munkájának egyik fontos eredménye, hogy pár nappal ezelőtt a vállalat kiadta végre az Előzmények Törlése azaz Clear History funkcióját, amelyet gyakorlatilag a Cambridge Analytics botrány óta emleget. A magyar nyelvű alkalmazásban a megoldás a beállításokon belül az Adatvédelmi hivatkozások között jelenik meg "A Facebookon kívüli tevékenységeid megtekintése vagy leválasztása" fejezetcím alatt. "A Facebookon kívüli tevékenység az olyan aktivitások összefoglalása, amelyek a vállalkozások és szervezetek megosztanak a velük folytatott interakcióidról, például az alkalmazásaikban és webhelyeiken tett látogatásaidról." - foglalja össze a felhasználói leírás. Mostantól a funkcióval törölhetőek lesznek az előzmények, de a cég figyelmeztet, hogy ekkor csak a felhasználó Facebookon kívüli előzményeinek és fiókjának összekapcsolása szűnik meg, de a vállalkozásoktól továbbra is láthatóak lesznek hirdetések a Facebookon folytatott tevékenységek alapján.

facebook_clear_history

Az adatvédelmi területen elkezdett fejlesztések a jövőben is folytatódnak, ami továbbra is növeli majd a költségeket. A tartalommoderációs eszközök, a biztonsági beállítások, a gyűlöletbeszéd elleni fellépés és a választások befolyásolásának lehetőséget csökkentő eszközök is mind súlyos összegekbe kerülnek. Mark Zuckerberg az elemzői konferenciahíváson a fejlesztések kapcsán hozzátette, hogy a következő évtizedben többet szeretne koncentrálni a világos, érthető kommunikációra. Meglátása szerint az előző évtizedben sok probléma abból eredt, hogy kedvelhető cég akartak lenni, és nem merték a nézeteiket elég tisztán kifejezni, mert tartottak a felhasználói reakcióktól.

Szóval mostantól az ígéret szerint a vállalat egyértelműbb lesz az elveivel kapcsolatban, és a "kedvelhetőség" (lájkolhatóság) helyett inkább a felhasználók bizalmára, megértésére fog fókuszálni. Pár példát is említett a vezérigazgató, mely szerint tovább fog dolgozni a titkosításon, akkor is, ha sokak szerint a titkosított csatornák a "rossz embereket" támogatják. Továbbá hangot szeretne adni azoknak az embereknek, akiket a velük egyet nem értő cenzúra szeretne elnyomni. Ezenkívül a kisebb cégeket is szeretné segíteni a célzott hirdetésekben, akkor is, ha sokak szerint inkább a prémium szolgáltatások felé kellene haladni a hirdetésekkel szemben - festette fel Zuckerberg a fejlesztési irányokat.

Összességében viszont a profit lassulásának és a kiadások nagyléptékű emelkedésének a befektetők nem örültek, úgyhogy a bejelentés utáni órákban a Facebook részvényárfolyama közel 7 százalékkal esett.

a címlapról