Szerző: Habók Lilla

2018. november 29. 09:30

Környezetbarátabb termékek tervezését kéri a Kickstarter

Kétféle eszközzel próbálja betartani a Kickstarter a közhasznú társasággá válásakor tett ígéretet, mely szerint segít az alkotóknak környezetvédelmi szempontból is átgondolni a termékeket. Az alkotók mostantól információs oldalról tájékozódhatnak, plusz a termékleírásoknál új elemek is fel fognak tűnni.

Öt pontban nyilatkozhatnak majd a projektek Kickstarteren, hogy milyen típusú elkötelezettséget vállalnak a környezetvédelemmel kapcsolatban. A közösségi finanszírozást támogató oldal szerint ugyanis az alkotóknak nagyszerű elképzeléseik vannak egy-egy új technológiáról vagy designról, viszont nem tudnak eleget a gyártásról, és végképp nem ügyelnek eléggé a megfelelő környezetvédelmi szempontokra a gyártás során. Úgyhogy a Kickstarter partnerséget kötött az Climate Corps program Environmental Defense Fund szervezetével, hogy kidolgozzanak két új eszközt a probléma megoldására.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Egyik eleme a már említett öt környezetvédelmi szempont, amelyek közül az alkotók önkéntesen választhatnak a projektek adatlapján. Az ötletgazdák megadhatják, hogy a tervezett termék mennyire hosszú élettartamú, újrafelhasználható és újrahasznosítható, továbbá fenntartható anyagokat tartalmaz-e, környezetbarát gyárakban készül-e és fenntartható-e a terjesztése. A szempontok bejelölése teljesen önkéntes, és a jelölőnégyzetek egyszerű beikszelése mellett az alkotók ki is fejthetik, hogy a projektben hogyan valósul meg az adott szempont. A Kickstarter reményei szerint az alkotók ennek hatására jobban elgondolkodnak majd a termékeik tervezésekor a környezetvédelmen, és a támogatók is jobban (azaz több adománnyal) értékelik majd a szempontokat teljesítő projekteket.

Másrészt pedig a platform és a környezetvédelmi szervezet közösen elindította az Environmental Resource Center információs oldalt, amely iránymutatást ad az alkotóknak és csapataiknak a terméktervezés korai szakaszában. Az oldalt a közlemény szerint a Kickstarter iparági szakértőkkel közösen hozta létre, de ötletet merített az oldalon futó kampányok közül is néhányból, úgy mint az átlátszó hangszóró vagy a moduláris és "etikusan beszerzett" elemekből felépülő, valamint az ígéret szerint az átlagfelhasználó számára otthon is könnyen szerelhető Fairphone.

kickstarter_hangszoro

A People People studio átlátszó hangszórója egy jó példa a Kickstarter szerint

Az információs oldal öt környezetvédelmi szemponthoz kapcsolódóan gyűjti össze az alapvetéseket, példákat és további olvasmányokat. Például hogy az újrahasznosíthatóság érdekében érdemes kerülni a különböző típusú anyagok keverését, továbbá érdemesebb kevesebb elemből álló termékeket összeállítani, neutrális színekkel. Az oldal felépítésében és céljában hasonlít például a tavaly elindított Hardware Studióhoz, amelyen a Kickstarter kifejezetten a gyártáshoz kapcsolódóan ad tippeket az ötletgazdáknak.

Mikor a Kickstarter közhasznú társasággá vált 2015-ben, akkor azt is vállalta, hogy segít majd az alkotóknak környezetvédelmi szempontból helyes döntéseket hozni, úgyhogy ennek eredménye most ez a két kezdeményezés. A környezetvédelmi szempontokat az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban mától kezdve jelölhetik be az alkotók, egyelőre csak a design és technológia kategóriába tartozó projektekkel kapcsolatban. Azonban a Kickstarter a kezdeményezés kiterjesztését tervezi a "következő hónapokban" több kategóriában, és több országban egyaránt.

a címlapról