Szerző: Habók Lilla

2016. november 2. 15:35

A britek "dolgozóként" tartanák számon az Uber sofőröket

Az Uber sofőröknek járna a minimálbér, a betegszabadság, és minden munkavállalói juttatás az Egyesült Királyság bíróságának legújabb ítélete alapján. A cég szerint a határozat csak a bírósághoz forduló két sofőrre vonatkozik, és a többi uberező sofőrre nem.

Meghatározó ítéletet hozott a brit bíróság az Uberre nézve, mely szerint a cég sofőrjei teljes állású dolgozónak ("worker") számítanak az Egyesült Királyságban az eddigi egyéni vállalkozói státusz helyett, és ilyen formában a taxis cégnek fizetni kell számukra a minimálbért, illetve az ünnepnapokra és betegszabadságokra járó fizetést. Az ügy hátterében a GMB brit kereskedelmi szövetség által támogatott két sofőr áll, akik pert nyertek a San Franciscó-i céggel szemben. A GMB a harmadik legnagyobb szövetség az országban, 631 ezerrel taggal közel minden ipari szektorból - a sofőrök tehát elég komoly szövetségest szereztek.

Mintha erről az Uber tudomást sem szeretne venni, legalábbis az ítéletet követően Jo Bertram, az Uber brit menedzsere kiküldött egy nyilatkozatot a sofőrök számára, mely szerint a határozat csak erre a két emberre vonatkozik, és a többi partner semmilyen változást nem fog ebből tapasztalni. A GMB jogi igazgatója, Maria Ludkin viszont sietett leszögezni, hogy a határozat minden brit sofőrt érint, és az Uber "befejezhetné a folyamatos félretájékoztatást az ügyben".

Áll vagy bukik?

Nem kis dologról van szó, ugyanis az Egyesült Királyságban összesen 40 ezer Uber-autóvezető dolgozik, közülük 30 ezer Londonban. Őket a cég szerződéses alvállalkozóként (egyéni vállalkozóként) foglalkoztatja, a cég álláspontja szerint az Uber csupán egy piactér, ahol az utasok oldaláról érkező kereslet és a sofőrök által nyújtott kínálat egymásra tud találni. A bíróságon ebből következően a cég azzal érvelt, hogy az Uber egy technológiai vállalat, nem pedig közlekedési társaság, és ezért nem számítanak a sofőrjei munkavállalóknak.

Ahogy a határozat is idézi, a cég másképp pozicionálta magát a közönség felé, úgyhogy az ítélet belekapaszkodhatott a rossz kommunikációba. Travis Kalanick, vezérigazgató ezt írta egy 2016 eleji bejegyzésében: "Az Uber egy fekete kocsis szolgáltatásként kezdte az életét 100 baráttal San Franciscóban - mindenki privát sofőrjeként. Ma már egy közlekedési hálózat vagyunk 68 ország 400 városában, mely egyaránt szállít ételt, csomagokat és embereket, mindezt egy gombnyomásra. És a luxus szolgáltatásból egy megfizethető luxus vált, mindennapi közlekedési lehetőséget kínálva milliók számára."

Jo Bertram (Uber)

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Egy másik érv az Ubert képviselő Bertram részéről, hogy a sofőrök azért is választják ezt az utat, mert a saját főnökük szeretnének maradni, ennek részeként saját maguknak beosztani, hogy mikor, mennyit és hol vezetnének. A GMB jogi képviselője szerint ez is a félretájékoztatás része, ugyanis a sofőrök megtarthatnák a rugalmas időbeosztásukat, csak éppen az alapvető munkavállalói jogaik betartása mellett.

A HWSW-nek névtelenül nyilatkozó, Angliában élő magyar startup vállalkozó úgy reagált a témára, hogy az Uberre vállalkozásként és saját keresetének kiegészítéseként tekint. Az előnyök közé a Betram által is említett érveket sorolta, mely szerint nincs főnöke, teljesen rugalmas az időbeosztása, sőt az Uber már üzleti kapcsolatok kiépítésében is segítette. Véleménye szerint Nagy Britannia túlkomplikálta a kérdést, és a sofőrök egy része biztosan nem szeretné, hogy munkaideje és beosztotti viszonya legyen.

A szóváltásnak még nincs vége a GMB és az Uber között, de az igazi kérdés az lesz, hogyan fogják tudni majd érvényesíteni a brit Uber-sofőrök munkavállalói jogait a gyakorlatban, milyen feltételeket sikerül majd kialkudni a tárgyalásokon - ha az Uber belátja, hogy mit jelent a bírósági határozat. Ez a meghatározó ítélet más hasonló, technológia alapon működő cégeknél is mintául szolgálhat, ahol szintén az egyéni vállalkozói mintát használják, például futárszolgálatoknál vagy más sofőrszolgálatoknál. Elképzelhető, hogy az Uber-ítélet csak a lavinát indította el a további tárgyalásokhoz.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról