A britek "dolgozóként" tartanák számon az Uber sofőröket
Az Uber sofőröknek járna a minimálbér, a betegszabadság, és minden munkavállalói juttatás az Egyesült Királyság bíróságának legújabb ítélete alapján. A cég szerint a határozat csak a bírósághoz forduló két sofőrre vonatkozik, és a többi uberező sofőrre nem.
Meghatározó ítéletet hozott a brit bíróság az Uberre nézve, mely szerint a cég sofőrjei teljes állású dolgozónak ("worker") számítanak az Egyesült Királyságban az eddigi egyéni vállalkozói státusz helyett, és ilyen formában a taxis cégnek fizetni kell számukra a minimálbért, illetve az ünnepnapokra és betegszabadságokra járó fizetést. Az ügy hátterében a GMB brit kereskedelmi szövetség által támogatott két sofőr áll, akik pert nyertek a San Franciscó-i céggel szemben. A GMB a harmadik legnagyobb szövetség az országban, 631 ezerrel taggal közel minden ipari szektorból - a sofőrök tehát elég komoly szövetségest szereztek.
Mintha erről az Uber tudomást sem szeretne venni, legalábbis az ítéletet követően Jo Bertram, az Uber brit menedzsere kiküldött egy nyilatkozatot a sofőrök számára, mely szerint a határozat csak erre a két emberre vonatkozik, és a többi partner semmilyen változást nem fog ebből tapasztalni. A GMB jogi igazgatója, Maria Ludkin viszont sietett leszögezni, hogy a határozat minden brit sofőrt érint, és az Uber "befejezhetné a folyamatos félretájékoztatást az ügyben".
Áll vagy bukik?
Nem kis dologról van szó, ugyanis az Egyesült Királyságban összesen 40 ezer Uber-autóvezető dolgozik, közülük 30 ezer Londonban. Őket a cég szerződéses alvállalkozóként (egyéni vállalkozóként) foglalkoztatja, a cég álláspontja szerint az Uber csupán egy piactér, ahol az utasok oldaláról érkező kereslet és a sofőrök által nyújtott kínálat egymásra tud találni. A bíróságon ebből következően a cég azzal érvelt, hogy az Uber egy technológiai vállalat, nem pedig közlekedési társaság, és ezért nem számítanak a sofőrjei munkavállalóknak.
Ahogy a határozat is idézi, a cég másképp pozicionálta magát a közönség felé, úgyhogy az ítélet belekapaszkodhatott a rossz kommunikációba. Travis Kalanick, vezérigazgató ezt írta egy 2016 eleji bejegyzésében: "Az Uber egy fekete kocsis szolgáltatásként kezdte az életét 100 baráttal San Franciscóban - mindenki privát sofőrjeként. Ma már egy közlekedési hálózat vagyunk 68 ország 400 városában, mely egyaránt szállít ételt, csomagokat és embereket, mindezt egy gombnyomásra. És a luxus szolgáltatásból egy megfizethető luxus vált, mindennapi közlekedési lehetőséget kínálva milliók számára."
Jo Bertram (Uber)
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Egy másik érv az Ubert képviselő Bertram részéről, hogy a sofőrök azért is választják ezt az utat, mert a saját főnökük szeretnének maradni, ennek részeként saját maguknak beosztani, hogy mikor, mennyit és hol vezetnének. A GMB jogi képviselője szerint ez is a félretájékoztatás része, ugyanis a sofőrök megtarthatnák a rugalmas időbeosztásukat, csak éppen az alapvető munkavállalói jogaik betartása mellett.
A HWSW-nek névtelenül nyilatkozó, Angliában élő magyar startup vállalkozó úgy reagált a témára, hogy az Uberre vállalkozásként és saját keresetének kiegészítéseként tekint. Az előnyök közé a Betram által is említett érveket sorolta, mely szerint nincs főnöke, teljesen rugalmas az időbeosztása, sőt az Uber már üzleti kapcsolatok kiépítésében is segítette. Véleménye szerint Nagy Britannia túlkomplikálta a kérdést, és a sofőrök egy része biztosan nem szeretné, hogy munkaideje és beosztotti viszonya legyen.
A szóváltásnak még nincs vége a GMB és az Uber között, de az igazi kérdés az lesz, hogyan fogják tudni majd érvényesíteni a brit Uber-sofőrök munkavállalói jogait a gyakorlatban, milyen feltételeket sikerül majd kialkudni a tárgyalásokon - ha az Uber belátja, hogy mit jelent a bírósági határozat. Ez a meghatározó ítélet más hasonló, technológia alapon működő cégeknél is mintául szolgálhat, ahol szintén az egyéni vállalkozói mintát használják, például futárszolgálatoknál vagy más sofőrszolgálatoknál. Elképzelhető, hogy az Uber-ítélet csak a lavinát indította el a további tárgyalásokhoz.