Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Ősszel is lesz HWSW free! Alkalmazott AI meetup és agilis fejlesztői meetup a módszertanok dzsungeléből, szeptember 24-25-én.

Meglepően jól bírják a strapát a Teslák akkumulátorai

Hlács Ferenc, 2016. június 08. 14:00
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Szép élettartamot hoznak a Model S akkuk, 80 ezer kilométer után átlag 5 százalék a kapacitáscsökkenés - derül ki a Plug-in America felméréséből. Egyes modelleknél a degradáció még kétszer ekkora táv után sem haladta meg a 8 százalékot.

Az akkumulátorok elhasználódásával, illetve kapacitásuk csökkenésével a manapság talán az okostelefon-tulajdonosoknak gyűlik meg leginkább a baja, egy másik, egyre növekvő csoportnak azonban a telepek "kopása" nagyságrendekkel költségesebb problémát jelenthet: ők az elektromos autók aktuális, illetve leendő tulajdonosai.

Míg egy hagyományos jármű üzemanyagtartályának űrtartalma nagy valószínűséggel az autó teljes élettartama alatt változatlan marad, a borsos árú elektromos járművek akkumulátorai az évek során nem elhanyagolható mértékben veszítenek kapacitásukból, ami sokakat tarthat továbbra is a robbanómotoros, vagy legalábbis a hibrid járművek csapatában - épp ezért az akkumulátortechnológiai fejlesztések egyik legkomolyabb mozgatórugóját az elektromosautó-gyártók jelentik. Közülük is kiemelkedik az autógyártói viszonylatban "kölyöknek" számító Tesla, amely az autós akkuk mellett már otthoni felhasználásra szánt akkumulátort is piacra dobott (a cég példáját nemrég a Nissan is követte), illetve jelenleg is építi nevadai "gigagyárát" amelyben lítiumionos telepei készülnek majd.

Egy a Tesla Model S tulajdonsok körében végzett felmérés szerint a vállalatnak már most sincs oka szégyenkezni, az autóiban szolgáló akkumulátorok ugyanis több mint nyolcvanezer megtett kilométer után is csupán minimális degradációt mutatnak. A nem reprezentatív kutatást az elektromos autókat népszerűsítő Plug-in America csoport készítette, amely csaknem ötszáz Tesla adatait gyűjtötte be, összesen több mint 19 millió megtett kilométerrel. A felmérés eredménye szerint a Model S akkumulátora az első 80 ezer kilométer után alig 5 százalék környékén veszít kapacitásából, számos jármű esetében pedig közel 161 ezer kilométer megtétele után sem haladta meg a 8 százalékot.

A lítiumion-akkumulátorok fejlődése még javában tart, az alapvető működési elv azonban továbbra is ugyanaz: ahogy azok neve is mutatja, a telepek töltést lítiumionok segítségével tárolják, amelyek kisüléskor egy fémoxid alapú pozitív elektródához vándorolnak, töltéskor pedig a negatív szénalapú elektróda felé mozognak. Ahogy azt bizonyára minden telefon- vagy notebooktulaj tapasztalta, a lítiumion telepek élettartama véges, azok tényleges kapacitása minden töltésciklussal egyre kisebb lesz. A töltésciklusok esetében egyébként nem feltétlenül a teljes kisülésre majd feltöltésre kell gondolni (ez nem is tesz kifejezetten jót a lítiumionos akkuknak) egy ciklus több töltésből is összeadódhat, ha például egyszer 30, egyszer pedig 70 százalékról töltjük fel az eszközt - noha ez sem tekinthető kőbe vésett szabálynak.

A felhasználók dolgát nagyban nehezíti, hogy az iparágban máig nincs általánosan elfogadott definíciója, hogy mi számít pontosan egy töltésciklusnak, így az egyes akkumulátorok esetében félrevezető lehet, hogy a gyártó azt hány ciklusra értékeli. Emellett egy sor más tényező is szerepet játszhat az akku élettartamában, a használati szokásoktól a hőmérsékleten át, egészen a bolt polcán vagy raktárában töltött időig. A magas hőmérséklet egyébként kifejezetten rossz hatással van a telepekre, azokat tartósan 30 Celsius fölötti értéknek kitéve jelentősen csökkenhet az élettartam.

Ez a gyakran hosszú órákat a tűző napon parkoló autóknál fokozottan igaz, a gyártók ezért jellemzően kifejezetten kedvező garanciális feltételeket biztosítanak a telepekhez. A Tesla esetében ez 8 év, a megtett távolságra vonatkozó korlátozás nélkül. A vállalat egyébként az egyetlen olyan elektromosautó-gyártó, amely (számottevő mennyiségben) 30 kWh-nál nagyobb akkumulátorokat tesz személygépjárműveibe.

Noha az elektromos autók értelmezhető számban csupán néhány éve tűntek fel az utakon, így az eddig adatokból nehéz messzemenő következtetéseket levonni akkuteljesítmények kapcsán, a Plug-in America felmérése kifejezetten biztató - különösen figyelembe véve, hogy a Tesla még mindig javában dolgozik akkumulátorai hatékonyabbá tételén. Az Electrek szerint a vállalat nemrég a Dalhousie Egyetem akkumulátortechnológiával foglalkozó kutatócsapatával is együttműködésre lépett, akik kifejezetten a telepek élettartamának maximalizálásával foglalkoznak.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A HWSW októberben induló gyakorlatorientált, 10 alkalmas, 30 órás online képzéseire most early bird kedvezménnyel lehet regisztrálni!