Szerző: Gálffy Csaba

2015. augusztus 6. 08:10

Van, ahol releváns a Windows Phone

A globális statisztikák eltakarják, hogy az egyes regionális piacok milyen egészen egyedi jellemzőket mutatnak. A Kantar az okostelefonos platformokat vizsgálta néhány országban, érdemes az eredményeket megnézni.

Publikálta legfrissebb, az okostelefonos platformok részededésére vonatkozó kutatási eredményeit a Kantar. Az öt nagy európai gazdaság mellett a felmérés az Egyesült Államokat, Kínát, Ausztráliát és Japánt vizsgálta logikus módon, ezek ugyanis a globális okostelefon-piac meghatározó terepei. Ami elsőre szembetűnik, hogy a globális okostelefon-piachoz képest mennyire más képet mutatnak az egyes regionális eredmények:

(Kattintásra olvasható méretű lesz)

Ami egészen mellbevágó, az az Apple kínai teljesítménye. Az iPhone korábban szenvedett Kínában, amit könnyen magyarázhattunk azzal, hogy az egy erősen árérzékeny piac, ahol a méregdrága telefonokat csak az elit engedheti meg magának. Miközben a helyi (androidos) gyártók ontják a termékeket a piacra, és a helyi viszonyokat is sokkal jobban ismerik, emiatt tarolnak a piacon. Az Apple azonban az elmúlt egy évben jól teljesít az országban, és kiderült, nem az ár, hanem a méret volt a forgalomnövekedés gátja ahogy piacra került az iPhone 6 és 6 Plus, az eladások az egekbe szöktek. A tavalyi 12 százalékos részesedés 20 százalékra nőtt - magasabbra, mint a fejlettebb, lényegesen magasabb vásárlóerővel rendelkező Nyugat-Európában. Nem véletlen, hogy Tim Cook elnök-vezérigazgató már utalt rá, hogy hamarosan Kína lesz az Apple legnagyobb bevételt termelő piaca.

Európa, a Windows Phone fellegvára

A Windows Phone kifejezetten jól tartja magát Nyugat-Európában. Németországban, az Egyesült Királyságban és Olaszországban is 10 százalék fölé került (vagy ott maradt) a Microsoft-platform részesedése. A 10 százalékos küszöb persze csak lélektani, az azonban kijelenthető, hogy ezekben az országokban igenis létezik harmadik platform, erre pedig a fejlesztők is reagálnak, és a helyi fejlesztők ezekben az országokban jelen vannak Windows Phone-on. Ezzel együtt a platform még itt is csak a legalsó kategóriában, a hagyományos telefonok versenytársaként rúg labdába, miközben az iPhone prémium, az Android pedig teljes spektrumú lefedettséggel rendelkezik.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A világ többi részén sokkal aggasztóbb a platform helyzete, az egyik legfontosabbnak számító Egyesült Államokban 3 százalékos, Kínában és Japánban pedig alig mérhető a rendszer részesedése. A részesedés egyébként Európa öt legnagyobb gazdaságát összesítve is csökkent, 4,5 százalékra, köszönhetően a spanyol és a francia visszaesésnek.

Android - mindenhol vezet

A legnagyobb részesedéssel mindenhol az Android rendelkezik, de e kijelentés mögött is rengeteg különböző piaci dinamika rejlik. Japánban és Ausztráliában például a 60 százalékot sem éri el a platform részesedése, ráadásul mindkét országban számottevően, 10 illetve 5 százalékponttal esett is ez a mutató, jellemzően az iPhone javára. Ezzel szemben az európaiak (a briteket kivéve) zabálják az androidos telefonokat, Spanyolországban 88 százalékig nőtt a platform részesedése, de a többi vizsgált országban is 70-75 százalék körül jár.

A Kantar arra is rákérdezett, hogy miért esett az adott platformra a vásárlók választása. Az androidos vásárlók nagy része (43 százaléka) a jó árat ("good deal on the price of the phone") jelölte meg a meghatározó döntési faktorként, ezzel szemben az iPhone-vásárlók olyan faktorokat mondtak, mint a megbízhatóság, tartósság, anyagminőség.

Metodológia

Az IDC és a Gartner módszertanával ellentétben a Kantar Worldpanel ComTech nem a gyártóktól és a disztribúciós lánc szereplőitől gyűjt be értékesítési adatokat, hanem kérdőíves panelkutatásban kérdezi az adott országok polgárait. Emiatt a számok akár jelentősen is eltérhetnek a két metodológia között. Ez a láncok átfutási idejével magyarázható, amit a gyártók már októberben értékesítettként (sell-in, azaz a kereskedőknek már eladott, de a fogyasztók által még nem megvásárolt mennyiség) könyvelnek el, az adott esetben a felhasználóknál csak karácsonykor jelenik meg (sell-through) a vásárlásokban.

a címlapról