Szerző: Koi Tamás

2015. augusztus 4. 12:00

Büntetés a UPC-nek és az Invitelnek, bekeményít a hatóság

Két, nemrég lefolytatott általános hatósági felügyeleti eljárás részeként 80, illetve 10 millió forint büntetést szabott ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság az Invitelre valamint a UPC Magyarországra. Szeptembertől szigorúbb feltételeknek kell megfelelniük a szolgáltatóknak, különösen az egyoldalú szerződésmódosítások kapcsán.

Összesen 90 millió forint büntetést szabott ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) két távközlési cégre, az Invitelre és a UPC Magyarországra különálló ügyekben. A két bírsággal a hatóság tovább erősíti szigorú fellépését a jogszabálysértő telkókkal szemben, melyekre eddig csak idén több mint félmilliárd forintnyi pénzbüntetést szabott ki a szervezet - ez abszolút rekordnak számít a magyarországi hírközlés-szabályozás történelmében. Ráadásul a feltételek szeptembertől tovább szigorodnak majd.

A visszaeső...

Az Invitel egy idei ügy kapcsán kapott 80 millió forintos büntetést a hatóságtól, mely az vizsgálta, hogy január 1-től egyoldalú ÁSZF módosítással végrehajtott díjemelése jogszerű volt-e, illetve, hogy az megfelel-e az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokban foglalt rendelkezéseknek. Az Invitel díjemelése több százezer egyéni előfizetőt érintett és kiterjedt mindhárom általa nyújtott alapszolgáltatásra, határozott és határozatlan időtartamú szerződésekre, illetve havi és forgalmi díjakra egyaránt. Az egyoldalú szerződésmódosítása azonban sértette a fogyasztói érdekeket, mert a szolgáltatónak az előfizetői szerződés egyoldalú módosítására csak pontosan körülhatárolt esetekben van lehetősége - állapította meg a hatóság.

A szolgáltató jogellenes magatartása miatt a hatóság az elektronikus hírközlésről szóló törvényben rögzített jogkövetkezményeket alkalmazta, és 80 millió forint pénzbírságot szabott ki az Invitel-re, valamint 250 ezer forint bírsággal sújtotta az irányadó elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok ismételt megsértése miatt a vezető tisztségviselőt is. Az NMHH az Invitel egyoldalú szerződésmódosítással összefüggő gyakorlatát 2011 óta már számos alkalommal jogsértőnek találta, és többször megbírságolta a szolgáltatót, valamint felhívta figyelmét, hogy kizárólag az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokban foglalt feltételek fennállása esetén módosítsa egyoldalúan az előfizetői szerződést.

...és a késő.

A UPC Magyarország egy több mint két évre visszanyúló ügy miatt szintén büntetést kapott, jóllehet az Inviteléhez hasonlítva jóval kisebb, mindössze 10 millió forintos pénzbírságot kell megfizetnie a szolgáltatónak: Az NMHH 2013. március 11-én hatósági ellenőrzés során vizsgálta, hogy a UPC hatályos ÁSZF-e megfelel-e az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokban foglalt rendelkezéseknek. A vizsgálat azzal zárult, hogy a szolgáltató valószínűleg jogsértően járt el, ezért a hatóság általános felügyeleti eljárást indított 2013. szeptember 26-án, amely elmarasztaló határozattal zárult, mivel a szolgáltató vezetékes műsorterjesztés, internet-hozzáférés és bérelt vonali, valamint helyhez kötött telefon szolgáltatások nyújtására vonatkozó ÁSZF-ei jogsértőek voltak.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az NMHH az ÁSZF módosítására, és legutóbb 1,1 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a szolgáltatót, ám a UPC még idén nyáron sem módosította a szerződéses feltételeket az előírtaknak megfelelően, csak miután a hatóság újbóli vizsgálatot indított az ügyben, június 29-én. A szervezet álláspontja szerint ezzel a késlekedéssel a cég súlyos érdeksérelmet okozott valamennyi előfizetőjének. A két bírságoló határozat közül egyik sem jogerős, a szolgáltatók a hatóság elnökének határozata ellen fellebbezést nyújthatnak be.

Szeptembertől vasszigor

A jövőben alighanem lényegesen nagyobb számban hozhat a mostaniakhoz hasonló, bírságoló határozatokat a hatóság, miután augusztus 1-jével életbe léptek a szervezet elnökének új, tavasszal kihirdetett rendeletében szereplő, a hírközlési szerződésekre vonatkozó szigorúbb szabályozási feltételek. Az új szabályok átvételére és alkalmazására a szolgáltatók szeptember 1-jéig kaptak haladékot, ezt követően az NMHH mindenkivel szemben a szigorúbban léphet fel.

Az új hatósági rendelet számos többletgaranciát tartalmaz az előfizetői jogok fokozottabb védelmére, különösen az egyoldalú szerződésmódosításokat szabályozza jóval szigorúbban, mint a korábbi rendszer. Az ÁSZF-ek szerkezeti felépítése is módosul a közérthetőség és az áttekinthetőség jegyében: az előfizetők így a hatóság reményei szerint a jövőben könnyebben össze tudják majd hasonlítani az egyes szolgáltatók által előírt szerződési feltételeket, illetve saját szolgáltatójuk ÁSZF-ében is könnyebben eligazodhatnak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról