Szerző: Koi Tamás

2015. február 19. 11:40

Tabut döntöget a mobilpiacon a Vodafone

A mobiltelefonos számhordozást népszerűsítő kampányba kezdett február közepén a Vodafone Magyarország, ezzel gyakorlatilag évtizedes tabut bontva le a magyar mobilpiacon. Az operátor kampányával ráadásul a lakossági előfizetőket célozza, akik jórészt nem is tudnak arról, hogy a mobilszámukat áthordozhatják egy másik szolgáltatóhoz.

Egy lassan egy évtizede létező tabut dönt meg a Vodafone Magyarország legújabb kampányával, melynek célja, hogy a szolgáltató számhordozás útján szerezzen új ügyfeleket magának. A brit kézben lévő operátornak a telített mobilpiacon nem is igen maradt más esélye az ügyfelek toborzására, ugyanakkor a mobilszolgáltatók számára a számhordozás népszerűsítése mindig is kétélű fegyvernek számított - nem véletlen, hogy az eljárás bevezetése óta az ügyfelek elenyésző száma élt csak ezzel a lehetőséggel.

A verseny egyik eszköze lehet(ne)

A számhordozás Magyarország uniós csatlakozása, vagyis 2004 májusa óta létező intézmény, melyet a mobilszolgáltatóknak kötelező érvénnyel kínálniuk kell az összes lakossági és vállalati ügyfélnek. A folyamatot eredetileg versenyélénkítési céllal vezette be az Unió, azért, ha egy ügyfél a meglévőnél jobb feltételekkel kínált díjcsomagot talál egy másik szolgáltatónál, anélkül tudjon átváltani rá, hogy a hívószáma megváltozik.


Számhordozást népszerűsítő óriásplakát a budapesti metróban: kihagyott ziccer

A hordozási folyamat népszerűsítéséhez azonban valójában egyik piaci szereplőnek sem fűződött érdeke, a hatóságok pedig nem érezték különösebb prioritásnak a hívószám megtartásával történő szolgáltatóváltással kapcsolatos kiemelt tájékoztatást. Az eljárás ráadásul eleinte meglehetősen bonyolult és hosszadalmas volt, ezen okokból kifolyólag lakossági előfizetői körben szinte egyáltalán nem vették igénybe, jóformán csak a céges flották éltek a lehetőséggel.

Az eljárás 2012 októberétől lényegesen egyszerűbbé vált, így a teljes folyamatra a hordozási szándék bejelentésétől számolva a korábbi összesen nyolc munkanap helyett kettő, illetve legfeljebb három munkanap áll rendelkezésre. Az átvevő és átadó szolgáltatónak ez idő alatt minden műszaki és számviteli folyamatot le kell bonyolítaniuk egymás, valamint a Központi Referencia Adatbázis (KRA) közt. Lényeges adminisztratív változás, hogy ettől az időponttól kizárólag az átvevő szolgáltatónál jelenthető be hordozási szándék, az átvevő cég pedig az előfizető nevében jár el a korábbi szolgáltatónál.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A mobilszámok hordozása ugyanakkor ezt követően sem lett sokkal népszerűbb, így a számhordozás bevezetése óta máig nagyjából 770 ezer mobilszámot hordoztak el egyik szolgáltatótól a másikhoz, az átlagos havi 5-10 ezres mennyiség pedig legfeljebb nagyobb vállalati, kormányzati flották átmigrálása során nő meg, de akkor sem kiugróan nagy mennyiséggel. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatbázisa szerint tavaly összesen mintegy 115 ezer mobilszámot hordoztak el egyik szolgáltatótól a másikhoz, míg 2013-ban valamivel több mint 83 ezer mobilszám került át új szolgáltatóhoz.

Sokat vitt a Vodafone

Az elhordozott számok mennyiségének tavalyi növekedése alighanem szintén a Vodafone-hoz kötődik, a szolgáltató ugyanis még 2013-ban nyert közbeszerzési tendert, mely a kormányzati és közszolgálati szektor flottáinak jelentős részét érintően járt az év során számhordozással. A piros szolgáltató most különböző kedvezményekkel a lakossági ügyfeleket is igyekszik rábírni a számhordozásra, így például ha az új ügyfél Red tarifát választ, havi kétezer forintot elenged neki a cég, a feltöltőkártyásoknak pedig a készülék vételárából jár ötezer forint kedvezmény.

A tapasztalatok szerint a számhordozási folyamatot ezzel együtt - érthető okokból - az átadó szolgáltató igyekszik minden lehetséges eszközzel elnyújtani, illetve megakadályozni, fontos azonban, hogy ezt csak akkor teheti meg, ha az ügyfélnek 30 napon túl lejárt tartozása van, vagy nem azonosítható be egyértelműen. Ez utóbbihoz azonban elég már az is, hogy a lakcím minimális mértékben ne egyezzen a nyilvántartásban szereplővel (például lemarad az emelet/ajtó jelzés), vagy ha a szerződéskötés óta a szolgáltató adatbázisában regisztrált okmány megváltozott, és ez nem lett átvezetve a mobilcégnél.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról