Szerző: Gálffy Csaba

2014. június 16. 15:53:00

A SanDisk csapott le a Fusion-IO-ra

Mélyen a remélt ár alatt, mindössze 1,1 milliárd dollárért ment el végül a Fusion-IO, a nagyvállalait flash-meghajtók egyik úttörője. A cég nem váltotta valóra álmait, nem tudott független cégként nagyra nőni, közben az óriások ledolgozták versenyhátrányukat.

Folytatódik a drámai ütemű konszolidáció a nagyvállalati flash memóriában utazó cégek piacán, most a Fusion-IO-t vásárolta fel a SanDisk, a tranzakció értéke a bejelentés szerint (készpénzállomány nélkül) 1,1 milliárd dollár, összesen 1,1215 miliárd. A SanDisk a flash-memóriás termékek egyik vezető szállítója, a cég termékportfóliója az USB-kulcsoktól és memóriakártyáktól a konzumer SSD-ken át terjed, ebbe immár a nagyvállalati flash is beletartozik majd.

A felvásárlás meglepően alacsony értékelés mellett megy végbe, a Fusion-IO-t korábban 1,4 milliárd dollárra is értékelte a tőzsde, mikor tavaly szeptemberben a Western Digital felvásárolta legnagyobb versenytársát, a Viridentet. A SanDisk részvényenként 11,25 dollárt ad, összehasonlításképp két éve a Fusion-IO részvényei 30 dollár fölött is jártak, 2011-ben pedig a 40 dollárt is elérték. A vételárat a SanDisk mintegy 2,8 milliárd dollárnyi készpénzállományából fizeti ki.

Fusion-IO tőzsdei rajtja 2011-ben - többre vágytak.

A felvásárló elképzelései szerint "a Fusion-IO által készített PCIe csatolós flash-meghajtók jól illeszkednek a cég vertikálisan integrált üzleti modelljébe" - mondta Sanjay Mehrotra, a SanDisk elnök-vezérigazgatója. A tranzakciót mindkét cég igazgatótanácsa jóváhagyta, néhány versenyügyi hatóság hivatalos beleegyezésére van még szükség, ennek megfelelően a felvásárlás várhatóan néhány hónapon belül lezárul.

Beárazott felvásárlás

A vállalati SSD-meghajtók és SSD-s tömbök piaca elképesztő ütemű növekedést mutat, az IDC 2017-re mintegy 7 milliárd dolláros forgalmat vizionál, szemben a 2012-es 2,5 milliárd dollárral. A piacon ennek megfelelően nagy a mozgolódás, a nagy tőkeerejű cégek gyors ütemben szippantják fel az életképes, bizonyított technológiával rendelkező kisebbeket, a Western Digital korábban az STEC-et és a Viridentet vásárolta fel, ezzel egycsapásra fontos szereplővé vált az új piacon. Hasonló felvásárlásokat tett a Seagate is, legutóbb az LSI flashmemóriás részlegét (benne a teljes SandForce-szal) vették meg.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

A vállalati SSD-k bezzegcége a Fusion-IO volt, amelynek termékeit a HP, az IBM, a Dell és a Cisco is viszontértékesíti, és a Facebook, illetve az Apple is a vásárlói között van. A WD által korábban felvásárolt Virident Systems a Fusion IO egyik legnagyobb versenytársának számított. A befektetői várakozások már tavaly ősszel megjósolták, hogy a következő célpont maga a Fusion-IO lesz, vásárlóként akkor a Western Digital nagy vetélytársát, a Seagate-et sejtették.

A meglepően alacsony felvásárlási ár mögött több tényező is közrejátszik. Egyrészt valószínűleg a Seagate a várakozásokkal ellentétben nem licitált rá a SanDisk ajánlatára, így az izraeli-amerikai jó eséllyel egyedüli jelentkezőként vihette a céget. A másik tényező, hogy a Fusion-IO sokéves története során nem tudott kitörni a rétegpiacról, és nem tudott a tárolópiac domináns szereplőjévé válni. Ugyan a vállalati flash-piacon jelentős szereplőnek számít, ma már korántsem az egyetlen komolyan vehető beszállító. A Western Digital és a Seagate, a mechanikus meghajtók gyártói, valamint a nagy tárológyártók ma már mind rendelkeznek kompetenciával a flash-tárolók területén is, a Fusion-IO által hosszú ideig élvezett versenyelőny ezzel mára szétfoszlott - és vele a 2011-es sokmilliárdos piaci értékelés is.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 27. 22:35

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.