Szerző: Dojcsák Dániel

2013. december 7. 11:42

Saját boltjaiban idegesíti vevőit az Apple

Az Apple 254 amerikai Apple Store-ban helyezett el iBeacon jeladókat, amiknek a segítségével az üzletek személyre szabott üzeneteket küldhetnek a vásárlóknak.

Az iBeacon képes üzeneteket küldeni a vásárlóknak, amikor azok a boltba lépnek, így ahelyett, hogy kedves és hozzáértő eladók szólítanák meg a leendő ügyfeleket, egyszerű marketingüzeneteket kapnak majd mobiljukra. A technológia a szöveges üzenetek mellett elvileg képes bármilyen egyéb stringet, de akár nyers adatot is eljuttatni a vevők készülékére. A szenzor azt is meg tudja különböztetni, hogy a célpont közvetlenül mellette van, kissé messzebb, vagy távol, de még a hatótávon belül. Promóciók, akciók, kedvezmények agresszív kommunikálására tökéletes eszköz.

Bluetooth 4.0

A rendszer működéséhez a felhasználó oldalán arra van szükség, hogy az eszköz támogassa a Bluetooth 4.0 szabványt. Ez az iOS-es világban az iPhone 4S, iPad 3 és iPod Touch 5 vagy annál újabb eszközöket jelenti, Androidon pedig többnyire azokat a mobilokat, amik Android 4.3 Jelly Bean vagy újabb rendszerrel érkeztek, ilyen például a Nexus 4, Nexus 5, HTC One, Samsung Galaxy S4 vagy a Note 3. A szükséges alkalmazás letöltése és a jogosultságok elfogadása után a megfelelő közelségben az iBeacon képes lesz push értesítést küldeni a mobilkészülékekre.

A módszerben túl sok varázslat nincs, az eddigi bolti promóciós gyakorlatok analógiáján működik ez is, leszámítva azt, hogy itt már nem kell linket beírni, QR-kódot beolvasni, hanem a cloudon keresztül akkor is érkezik a tartalom, ha eszünkbe sem jutott volna marketingcélponttá válni. A legnagyobb probléma éppen ez a rendszerrel, ugyanis az alkalmazást feltelepítve szűrés nélkül elönthetik az üzenetek a vásárlók készülékeit, az első tapasztalatok szerint ráadásul egy hosszabb bent tartózkodáskor akár többször is megérkezhetnek az üzenetek.

Ugyan a hibalehetőségek többsége nem a technológiában keresendő, hanem az átgondolatlan használat miatt alakulnak ki, de az emberek fejében ez a két oldal ugyanúgy nem fog szétválni, ahogy a navigációs készülékeknél sem érdekelt senkit, hogy a hardver a hibás, a tervezőszoftver tévedett vagy a térképadatbázissal volt gond. Itt is néhány idegesítő és tolakodó eset után könnyen uninstallálás lehet a történet vége. A marketingrészlegek az Apple-ön kívül is biztosan ráugranak majd a lehetőségre, de a túlhasználat, illetve a variációs lehetőségek és interaktivitás hiánya miatt nehezen képzelhető el, hogy elsöprő siker lesz.

Pedig rengeteg más területen is hasznos lehetne, sőt, valószínűleg a marketingüzeneteket az emberek akkor lesznek hajlandóak elviselni, ha közben hasznos vagy legalább szórakoztató is a megoldás. Egy jobban konfigurálható, szelektálható tartalmakat kezelni képes iBeacon érdekes lehet a turizmusban is, egészségügyben, oktatásban vagy bármilyen olyan helyen, ahol az embereknek egy bizonyos területre érkezve szüksége lehet útbaigazításra, segítségre vagy extra információra.

Nem eredeti ötlet

Természetesen, mint sok innováció az Apple történetében, az iBeacon sem egy eredeti koncepció, hanem máshol működő megoldások újracsomagolása. A Bluetooth 4.0 alacsony áramfelvételű módja lehetővé teszi, hogy apró eszközök folyamatosan sugározzanak a környezetükben lévő okostelefonok és tabletek felé, mégpedig úgy, hogy a fogadó eszköz se merüljön le attól, hogy állandóan “figyel”. A korábbi Bluetooth-változatok a magas fogyasztás mellett az összekapcsolódás bonyolultságától is szenvedtek, az NFC, illetve a Bluetooth 4.0 viszont ezeket a hibákat már nélkülözi.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A geocaching szerelmesei is találkozhattak már hasonló gyakorlattal, a Garmin Chirp például a szenzorok összekötésére használt ANT+ szabványt használva ugyan, de gyakorlatilag ugyanazt csinálja, mint az iBeacon. A néhány ezer forintos eszközt a geoládákba rejtve megoldható, hogy a kincskeresők Garmin eszközeikre értesítést kapjanak, ha egy Chirppel felszerelt láda közelébe érnek.

Az iBeacon ha nem is lesz az évszádad robbanása, de azt jól mutatja, hogy egyre természetesebb lesz, hogy a fizikai tér is strukturálható digitálisan, a számítógépes és online világban megszokott formulákkal teljesen hétköznapi helyzetekben is találkozhatunk majd. Ennek bizonyára nem mindenki örül, hiszen a felugró ablakos hirdetések sem épp az internet történetének legkedveltebb elemei, az iBeacon és minden hasonló termék pedig valójában ugyanennek a valós térbeli leképezései.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról