Szerző: Dojcsák Dániel

2013. december 3. 12:55

Több adatot forgalmaznak a nagy kijelzős mobilokon

Mindig is sejtettük, hogy a nagyobb mobilkijelző nagyobb adatforgalommal is párosul, de most ezt az amerikai NPD Group egy kutatással is megerősítette. Korábban az iPhone-felhasználók számítottak az adatéhség csúcsának, ezek szerint ma már jelentős lemaradásban vannak.

Az NPD Group amerikai felhasználókon végzett kutatása azt vizsgálta, hogyan viszonyul a használt mobileszköz képernyőmérete az egy hónap alatt forgalmazott adatmennyiséghez. A mérésben a mobilinternetes és a Wi-Fi forgalom egyaránt számított, így az egyéb körülmények, mint a felhasználó hálózati preferenciái vagy csomagjának adatkerete nem torzította a mérést.

Az idén nyáron három hónapon keresztül végzett kutatás nem hozott megdöbbentő eredményt, bebizonyosodott ugyanis, hogy a feltételezésnek megfelelően minél nagyobb kijelzős készüléket használ valaki, annál nagyobb adatforgalom jellemző rá. A kutatási jelentés szerint a 4,5 hüvelyk képátló feletti készülékek gazdái 44 százalékkal több adatot forgalmaznak, mint a kisebb kijelzőn mobilozók. 4,5 hüvelyk alatt az átlag 5 gigabájt, felette pedig 7,2 gigabájt havonta.

Éhes a nagy kijelző

A kutatás azt is nézte, hogy a felhasználók mennyire használnak bizonyos alkalmazástípusokat. Az eredmény itt is a nagyobb kijelzők győzelmét hozta az NPD által mért öt kategória mindegyikében. Nagyobb kijelzőn az emberek többet használják a közösségi média, a navigáció, vásárlás, videó és a zenei alkalmazásokat is. A videós appok esetében ráadásul komoly különbség mutatkozott, a vizsgálatban résztvevők 85 százaléka néz videókat mobilján, míg a kis kijelzős mobilok használóinak csak 70 százaléka.

Az amerikai piacon a 4,5 hüvelyk alatti kijelzőméret többségében iPhone készülékeket jelent, míg a 4,5 hüvelyknél nagyobb képátló a középkategóriás vagy afeletti androidos mobilokat. Az eredményekre két körülmény is adhat magyarázatot. Az egyik egy alapjában véve technikai jellegű, mégpedig az, hogy a nagyobb kijelzők nagyobb felbontást is jelentenek. Így a böngészőben gyakran nem a mobil oldal, hanem a teljes töltődik be, a képekből és videókból is alapértelmezetten nagyobb, HD felbontás. A játékokból is gyakran van külön HD-verzió, ami szintén jelentősen több helyet foglal.

A 44 százalék különbség azonban valószínűleg nem magyarázható ezzel, sokkal inkább arra vezethető vissza, hogy a nagy kijelzős készüléket választók tudatosabb, fejlettebb felhasználók, akik kifejezetten azért vásárolnak akár kompromisszumokkal is “pingpong ütőket”, mert aktívan használják az alkalmazásokat és a webet. A butatelefonokról kényszeresen vagy sodródva áttért felhasználók pedig inkább választanak egyszerűbb, kisebb mobilt, hiszen számukra az alkalmazások kényelmes használata nem jelent azonnal felismerhető előnyt. Ebben a felhasználói rétegben az akkumulátoros üzemidő, a kényelmes hordozhatóság erősebb érv, mint az, hogy hány pixelből rajzolódik ki egy betű.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Néhány év alatt a 3 hüvelyk képátlóról a “normális” méret áttevődött 4,7 hüvelykre, de közben egyre több közösségi szolgáltatás, médiadisztribúció, kommunikáció és egyéb funkciók jutottak el az evolúcióban odáig, hogy a mobil az ne egy kiegészítő felületük legyen, hanem az elsődleges. Amennyiben feltételezzük, hogy a következő években a korai befogadók után a mainstream tömegek is intenzívebben használnak majd mobilos szolgáltatásokat, alkalmazásokat, akkor ezzel együtt várható, hogy a nagykijelzős készülékek aránya is nő majd. Az operátorok számára is tanulságos lehet a trend, az eladások változásával párhuzamosan szükséges lehet az adatcsomagok kombinációinak újragondolása is.

Az NPD kutatása egyébként egy, az amerikai felnőtt lakosságra reprezentatív 4500 fős mintán készült egy három hónapos periódus vizsgálatával. A kutatás nem önkitöltős teszt formájában zajlott, hanem a felhasználók mobiljaira telepített mérőalkalmazással, illetve a panel az alapvető demográfiai értékek mellett az amerikai Android és iOS penetráció szerint is súlyozva lett.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról