Szerző: Koi Tamás

2013. július 29. 10:44

Böngészőelőzmények elemzésével kísérletezik a Mozilla

A webes tartalmak személyre szabásán sok cég sokféleképpen dolgozik, élen a Google-lel, ám a böngészőfejlesztők irányából eddig viszonylag kevés ilyen kezdeményezésről lehetett hallani. A Mozilla most egy kézenfekvő, mégis új módszert dobna be a kalapba: a böngészőelőzmények analizálását.

A személyre szabott, azaz a felhasználó érdeklődéséhez illeszkedő tartalmak tálalásában nyújtana segédkezet a Mozilla Alapítvány, mely egy kísérleti projektjében azt vizsgálja, hogyan lehet a böngésző által eltárolt előzményeket felhasználni. A Firefox webböngészőt fejlesztő csapat önkéntesek bevonásával csaknem egy éve dolgozik a projekten, hangsúlyozva, hogy a rendszer csak akkor lehet működőképes, ha maximálisan tiszteletben tartja a felhasználók privát szféráját.

Márpedig a böngésző által feljegyzett előzmények - vagyis azok az adatok, melyek azt tartalmazzák, hogy a netező a múltban milyen weboldalakt keresett fel - a legszűkebb privát szféra részét képezik, a Mozilla éppen ezért a kísérleti projeket úgy építette fel, hogy az adatok elemzését lokálisan végezze a böngésző, vagyis azok a felhasználó tudta nélkül soha nem jutnak ki a számítógépről. Alapesetben a böngésző csak feltérképezi a felhasználó érdeklődési körét, vagyis nem tesz mást, mint a meglátogatott oldalak alapján kideríti, hogy a netezőt a kütyük, az életstílus-témák, vagy például a ruházkodás érdekli - írja a Mozilla blogbejegyzésében Justin Scott projektfelelős.


Böngészőelőzmények a Firefoxban: kulcs a személyre szabott tartalomhoz?

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A koncepció új eleme szerint a Firefox-felhasználó számára akkor válhat igazán hasznossá ez a funkció, ha a böngésző által "belőtt" érdeklődési köreit megoszthatja azokkal a weboldalakkal, portálokkal, melyeket rendszeresen látogat. Az oldalak ez alapján az egyéni érdeklődés alapján automatikusan szelektálni tudnák a tartalmat, vagyis ezzel a technológiával lényegében minden portál olvasója egyben saját maga címlapszerkesztője lehetne - vélik a Mozillánál.

Fontos, hogy a konkrét böngészőelőzmények ez esetben sem kerülnek harmadik fél birtokába, a Firefox csak arról tájékoztathatja a felkeresett weboldalt, hogy milyen témák érdeklik a netezőt - és csak akkor, ha a felhasználó az adott oldalra vonatkozóan engedélyt ad erre a böngészőnek. A fejlesztők arról egyelőre nem nyilatkoztak, hogy a kísérleti szakaszt követheti-e egyáltalán a jövőben a szolgáltatás éles bevezetése, mindenesetre a Mozillának nem lesz egyszerű dolga, ha meg akarja győzni a felhasználókat arról, hogy önkéntes analízisnek vessék alá magukat, illetve az így szerzett információkat megosszák más webes szolgáltatásokkal.

a címlapról

VISION

0

Olcsóbb Vision Pro-ra fekszik rá az Apple

2024. június 19. 13:00

A második generációs eszköz fejlesztése helyett egy alacsonyabb árkategóriára lövő hardverre összpontosít az almás cég, ami 2025-ben jelenhet meg.