Szerző: Koi Tamás

2013. július 29. 10:44:00

Böngészőelőzmények elemzésével kísérletezik a Mozilla

A webes tartalmak személyre szabásán sok cég sokféleképpen dolgozik, élen a Google-lel, ám a böngészőfejlesztők irányából eddig viszonylag kevés ilyen kezdeményezésről lehetett hallani. A Mozilla most egy kézenfekvő, mégis új módszert dobna be a kalapba: a böngészőelőzmények analizálását.

A személyre szabott, azaz a felhasználó érdeklődéséhez illeszkedő tartalmak tálalásában nyújtana segédkezet a Mozilla Alapítvány, mely egy kísérleti projektjében azt vizsgálja, hogyan lehet a böngésző által eltárolt előzményeket felhasználni. A Firefox webböngészőt fejlesztő csapat önkéntesek bevonásával csaknem egy éve dolgozik a projekten, hangsúlyozva, hogy a rendszer csak akkor lehet működőképes, ha maximálisan tiszteletben tartja a felhasználók privát szféráját.

Márpedig a böngésző által feljegyzett előzmények - vagyis azok az adatok, melyek azt tartalmazzák, hogy a netező a múltban milyen weboldalakt keresett fel - a legszűkebb privát szféra részét képezik, a Mozilla éppen ezért a kísérleti projeket úgy építette fel, hogy az adatok elemzését lokálisan végezze a böngésző, vagyis azok a felhasználó tudta nélkül soha nem jutnak ki a számítógépről. Alapesetben a böngésző csak feltérképezi a felhasználó érdeklődési körét, vagyis nem tesz mást, mint a meglátogatott oldalak alapján kideríti, hogy a netezőt a kütyük, az életstílus-témák, vagy például a ruházkodás érdekli - írja a Mozilla blogbejegyzésében Justin Scott projektfelelős.


Böngészőelőzmények a Firefoxban: kulcs a személyre szabott tartalomhoz?

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról (x) 90 fős előadó lesz a konferencián, segítve az eligazodást, kiemeltük neked a hét kedvencünket.

A koncepció új eleme szerint a Firefox-felhasználó számára akkor válhat igazán hasznossá ez a funkció, ha a böngésző által "belőtt" érdeklődési köreit megoszthatja azokkal a weboldalakkal, portálokkal, melyeket rendszeresen látogat. Az oldalak ez alapján az egyéni érdeklődés alapján automatikusan szelektálni tudnák a tartalmat, vagyis ezzel a technológiával lényegében minden portál olvasója egyben saját maga címlapszerkesztője lehetne - vélik a Mozillánál.

Fontos, hogy a konkrét böngészőelőzmények ez esetben sem kerülnek harmadik fél birtokába, a Firefox csak arról tájékoztathatja a felkeresett weboldalt, hogy milyen témák érdeklik a netezőt - és csak akkor, ha a felhasználó az adott oldalra vonatkozóan engedélyt ad erre a böngészőnek. A fejlesztők arról egyelőre nem nyilatkoztak, hogy a kísérleti szakaszt követheti-e egyáltalán a jövőben a szolgáltatás éles bevezetése, mindenesetre a Mozillának nem lesz egyszerű dolga, ha meg akarja győzni a felhasználókat arról, hogy önkéntes analízisnek vessék alá magukat, illetve az így szerzett információkat megosszák más webes szolgáltatásokkal.

a címlapról

Hirdetés

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról

2019. november 17. 21:15

Idén 90 fős előadói gárdával készülünk a HWSW mobile! digitális termékfejlesztési konferenciára, de hogy segítsünk az eligazodásban, kiemeltük neked a hét kedvencünket.