Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Itthon is rekordmennyiségű okostelefon fogyhat idén

Koi Tamás, 2012. november 29. 12:50
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Idén rekordszintet érhet el Magyarországon az okostelefonok értékesítése, derül ki egy hazai tanulmányból, mely többek közt rámutat, hogy itthon a platformok közti erőviszony egészen más, mint például a tengerentúlon. Az okostelefonok menetelése azonban nem feltétlenül a vásárlóerő növekedésének köszönhető.

A magyarországi okostelefon-piac már idén októberben elérte azt az értékesítési volument, melyet a teljes tavalyi évben produkált, áll egy a Magyar Telekom által szponzorált piaci jelentésben. A három hazai operátor októberig összesen nagyjából 800 ezer okostelefonon adott túl, a karácsonyi hajrának köszönhetően pedig az értékesítési darabszám jóval egymillió felé kúszhat. Mindez összességében azt jelenti, hogy év végére minden harmadik mobil okostelefon lehet a mintegy kilencmilliós aktív készülékállományból.

Változó összetétel, árak

Az eNET kutatása szerint a bővüléshez az is hozzájárul, hogy mobilszolgáltatók hagyományosan az év utolsó egy hónapjában szerzik a legtöbb új ügyfelet – ez a szám az NMHH adatai szerint tavaly a három szolgáltatónál együttesen meghaladta a 120 ezret, és várhatóan idén se lesz alacsonyabb – az előfizetések többségéhez pedig általában valamilyen új eszköz is társul. A piackutató arról ugyanakkor nem tesz említést, hogy az egy évvel ezelőtti állapothoz képest mennyit változott a szolgáltatóknál található készülékportfólió összetétele és hogyan változtak az árak.

Ez a két tényező alapjaiban határozza meg a magyarországi okostelefonos bázis növekedését: a mobilszolgáltatóknál az értékesített készülékek túlnyomó többsége már okostelefon, a cégvezetők korábbi nyilatkozatai szerint a Magyar Telekomnál 85 százalék körüli az arány, a Vodafone-nál ennél valamivel alacsonyabb, 75-80 százalékon áll a penetráció, a Telenornál ugyanakkor számottevően alacsonyabb, mindössze 66 százalékos az érték.

Az okostelefonok értékesítési részaránya nem véletlenül olyan magas, és nem is feltétlenül a vásárlóerő növekedésének köszönhető. A vevők ma már kis túlzással hagyományos mobilkészüléket csak elvétve találnak a szolgáltatók választékában, emellett az árak is jelentős mértékben csökkentek a tavalyihoz képest, így például a legolcsóbb androidos modellek  feltöltőkártyás csomagban már a 15-20 ezer forintos árkategóriában is elérhetők szinte mindegyik szolgáltatónál.

Adat is kell mellé

Az operátoroknak emellett elemi érdekük, hogy minél több okostelefont értékesítsenek, gyakran annak ellenére, hogy ezekre a készülékekre nagyobb marketingtámogatást kell kifizetniük, mint az olcsó, belépőszintű mobilokra. Az ügyfelek ugyanis az okostelefonok mellé többnyire adatszolgáltatást is kérnek, illetve eleve nagyobb értékű, adatszolgáltatást is tartalmazó díjcsomagokra fizetnek elő a szolgáltatónál, emellett további, olyan extrák is eladhatók nekik, melyeket csak okostelefonnal használhatnak ki (például online zeneszolgáltatás vagy film streaming).

Az eNET statisztikái alapján egyébként éppen a zenehallgatás az egyik legnépszerűbb, leggyakrabban használt funkció az okostelefon-tulajok körében. A legalább heti rendszerességgel tartalmat fogyasztók majdnem háromnegyede hallgat zenét, több mint a felük játszik és nagyjából a felhasználók fele küld vagy fogad e-mailt. A mobiljátékok az egyik legdinamikusabban fejlődő mobiltartalom kategória, amit jól mutat, hogy a piactereken elérhető legnépszerűbb nem-fizetős appok fele játékkategóriába tartozik - mutat rá a kutatás. Külön érdekesség, hogy az Android áruházában a tíz legjövedelmezőbb applikáció közül kilenc játékalkalmazás, ráadásul ezek közül hat alkalmazás letöltése ingyenes, és csak játékon belül kell fizetni extra tartalmakért.

A platformok versengését illetően hazánkban a népszerűségi listát egyértelműen az Android uralja. Itthon az okostelefonok 53%-án a Google rendszere fut, míg az iPhone – és az azokon futó iOS – jóval a nemzetközi átlag alatt, csupán 8%-ot képvisel a teljes okostelefon állományból. A Nokia korábbi, még Symbian-os platformja a készülékek 28%-án, míg az újabb, Windows Phone-nal szállított verziók csupán másfél évvel a megjelenést követően már 9%-os piaci részesedéssel rendelkeznek - derül ki a 2012 szeptemberében készült, 1000 fős, országosan reprezentatív mintán készült kutatásból.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.