Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Kitört az USA-ban a mobilos vásárlási láz

Dojcsák Dániel, 2012. augusztus 07. 16:15
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az Egyesült Államokban az okostelefon használók közel fele (47%) használta vásárlási folyamatban a mobilját - derül ki a Nielsen 2012 jóniusi kutatásából. A több mint 45 millió amerikai mobilozó mindegyike átlagosan 17 alkalommal indította el valamelyik vásárlásos alkalmazást.

hirdetés

Természetesen a listát a nagy online kereskedelmi mogulok mobilkliensei vezetik nem meglepő módon. Júniusban a két legkeresettebb vásárlással kapcsolatos mobilalkalmazás az eBay Mobile és az Amazon Mobile volt. Előbbi 13, utóbbi 12 millió egyedi felhasználót ért el. Hozzájuk hasonlóan a klasszikus kereskedők is élvezhették a mobilos felületek előnyeit, az amerikai Target és Walgreens láncok is jelentős mobilról érkező forgalmat könyvelhettek el. A pénzt költeni akaró vásárlók általában azt próbálták kideríteni okostelefonjuk segítségével, hogy a helyi boltok közül hol találják meg a legjobb árakat. Arrafelé a postaládába szemetelt újságok helyett már sokkal kulturáltabb és hatékonyabb formában is el lehet érni a tudatos vásárlókat.

Többet, jobbat, gyorsabban, olcsóbban

"A kereskedők úgy látják, hogy a vásárlóik arra akarják leginkább használni az üzletek okostelefonos mobilalkalmazásait, hogy javítsák a vásárlás folyamatát, és ez az igény jól látszik az erre szolgáló appok használatának növekedésében is" - mondta Don Kellogg, a Nielsen telekommunikációs kutatási igazgatója.

Emellett a másik fontos terület a napi ajánlatokat, más néven kuponokat közvetítő alkalmazások terjedése. A Groupon, LivingSocial is több mint 10 millió felhasználót ért el csak júniusban. A Groupon példáján jól látható, hogy ahogy az emberek okostelefon-felhasználóvá válnak, úgy a korábbi asztali webes környezet helyett a vásárlással kapcsolatos tevékenységeket sokkal szívesebben intézik mobileszközről egy alkalmazáson keresztül.

Ennek oka lehet nyilván a kényelem, amit például egy tablet felülete ad, de az azonnaliság és a helyfüggő tartalmak, ajánlatok is sokkal érdekesebbé teszik a normál webnél a mobilt. A kereskedők szempontjából is hálás terület ez, hiszen minden eddiginél könnyebb valódi célközönséget egy adott földrajzi helyen, egy üzlet vagy bármilyen kereskedelmi/szolgáltató hely közelében elérni.

Nem csak a fizetés

A mobillal támogatott vásárlást ugyanakkor nem szabad összekeverni a mobilfizetéssel. Ez utóbbi esetben az okostelefon valamilyen módon a készpénzt vagy bankkártyát váltja ki, míg a mobilvásárlás definíciója, hogy a a vásárlásnak a kasszához járulást megelőző lépéseiben vesz részt egy mobileszköz. Itt lehet szó boltkeresésről, termékkeresésről, összehasonlításról, véleményezésről, tesztekről, ajánlásról, speciális ajánlatokról és direkt marketing eszközökről is. A legfontosabb azonban, hogy sokan ódzkodnak a mobilfizetés gyakorlatától például biztonsági aggályok miatt, de a mobilvásárlásos appok többsége nem a fizetésre fókuszál, hanem a termék kiválasztására, amiért az óvatosabbak is lelkesedhetnek.

A kereskedők többsége is lelkes a mobil kapcsán, ami nem véletlen. A Qualcomm egyik szakértője szerint az átlagos okostelefon használó naponta 150 alkalommal veszi elő mobilját, ami azt jelenti, hogy átlagosan 6,5 percenként kerül kézbe a készülék. Ennél közvetlenebb csatorna egy adott fogyasztóhoz nem létezik és nem is létezett korábban.

Külön öröm ismét a kereskedőnek, hogy a mobilvásárlással úgy tűnik végre be lehetett fogni a férfiakat is. Az eddig is nyilvánvaló volt, hogy a műszaki cikkek még mindig az erősebb nemet érdeklik jobban, de az talán újdonság, hogy a vásárlások feltuningolásában is a férfiak járnak élen, legyen szó listák készítéséről, árak ellenőrzéséről vagy további információkról.

Viszont az okostelefon vagy a tablet egyáltalán nem befolyásolja magát a vásárlási kedvet. A fogyasztók ugyanazokkal az igényekkel állnak neki a pénzköltésnek, a mobil beékelődésének nincs jelentős hatása arra, hogy milyen termékeket veszünk. Valójában csak egy új csatorna, ahol befolyásolhatóbbak lettünk, hogy az igényeinket melyik kínálattal elégítjük ki, mennyiért és melyik kereskedőnél.

Még alacsony a minőségi küszöb

Jelenleg még ki lehet tűnni azzal, ha egy kereskedő szép, használható, átlátható felületet kínál, hiszen a legtöbb üzlet webes és mobilos felülete inkább botrányos, amiben nehéz vagy esetenként lehetetlen navigálni. Sok esetben kevés a termékinformáció, de a mobil web biztonsági megítélésén is van mit javítani még. A bankkártya számának bepötyögése egy elég öszvér megoldás, nem is túl biztonságos, az online, illetve mobilos vásárlás széleskörűvé válásával együtt ennek a megoldásnak szép lassan mennie kell és egy sokkal megbízhatóbb, ellenőrizhetőbb formátum felé kellene eltolódni.

Az Egyesült Államok példájával a magyar viszonyokat még nem érdemes párhuzamba állítani. Nálunk a mobilvásárlás többségében még mindig az SMS-alapú tranzakciókat, mikrofizetést jelenti. Szakértők szerint az univerzalitása miatt az SMS még akár 8-10 évig is egyeduralkodó lehet nálunk, hiszen amíg nincs minden eszközön IP-alapú kommunikáció, addig egyik kereskedő sem akar párhuzamos rendszereket feleslegesen fenntartani. A mobilszolgáltatók számára pedig sokkal jövedelmezőbb 30 forint feletti áron SMS-t értékesíteni, mint átalány adatelérést adni. Fény persze van az alagút végén, több hazai kereskedő, tipikusan az aukciós oldalak és az egyébként is weben működő üzletek egyre gyakrabban tűnnek fel az alkalmazás piactereken, illetve a felhasználók mobiljainak kijelzőjén is.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.