:

Szerző: Gálffy Csaba

2012. július 17. 13:50

Fontos Google-vezért igazolt a Yahoo

A Google egyik legfontosabb vezetőjét nevezte ki elnök-vezérigazgatói pozícióba a Yahoo. A lépéstől a szervezeti kultúra átalakulását és termékközpontú szemléletet várhat a vezetőtanács, Mayer pedig alkalmasnak látszik a nehéz feladatra.

Marissa Mayer nyerte el a jobb napokat látott Yahoo elnök-vezérigazgatói pozícióját - jelentette be vállalat. Mayer kinevezése hatalmas meglepetést okozott a Szilícium-völgyben és a befektetők körében is, az új elnök-vezérigazgató neve ugyanis eddig semmilyen formában nem merült fel mint lehetséges jelölt, a legtöbb elemző egyetértett abban, hogy várhatóan Ross Levinsohn, a Yahoo ideiglenes elnök-vezérigazgatója tarthatja meg a széket.

Igazi googler

Mayer rendkívül korán csatlakozott a Google-höz, huszadik sorszámú alkalmazottja lett az akkor még piciny cégnek. Mayer tanulmányait a Stanfordon végezte, ahol egyetemi és mesteri diplomát szerzett számítástechnikában, szakterülete a mesterséges intelligencia volt. Első munkahelye a UBS kutatóközpontja volt Zürichben, 1999-ben pedig szoftvermérnökként a Google egyik első alkalmazottja lett, ő tervezte például a google.com első változatait. Programozóból lassan egyre magasabbra emelkedett, előbb designer, majd termékmenedzser lett, a kereső fejlesztését és a különböző funkciók bevezetését igazgatta, hamarosan pedig vezető beosztásba került a Google-nál.

Ebben a pozícióban több száz termék bevezetését és fejlesztését felügyelte, a Gmailtől a Google News-on át a Google Mapsig. Aktuális, tegnapi munkaköre egyébként a Google Local, Maps és helyfüggő szolgáltatásokért felelős alelnök volt, ebben a pozíciójában hajtotta például végre a Zagat felvásárlását is. Az évek során Mayer termékmenedzserből vezető beosztásba került, ahol egyre több termék került az irányítása alá, belsős információk szerint a csúcsponton mintegy 1100 termék tartozott közvetve vagy közvetlenül alája. Szintén belsős információk szerint egyébként a Google nem nevez ki Mayer helyére senkit, a pozíciót felszámolják, az egy helyre gyűjtött termékcsoportokat pedig több vezető beosztás között szétosztják.

Mit kezd a Yahoo-val?

A nagy kérdés természetesen, hogy mit tud kezdeni Mayer a hosszú ideje sorvadozó Yahoo élén. A hajdani internetes nagyhatalom lecsúszott a keresésről és a közösségi médiáról is, ennek ellenére jelenleg is több, mint 700 millió egyéni felhasználója van. A Yahoo azonban gyakorlatilag minden lehetőséget elszalasztott az elmúlt néhány évben, a Microsofttal való fúziótól a Flickrig számtalan kitörési pontot elmulasztott kihasználni a médiabirodalom.

A Yahoo pedig első látásra nincs rossz pozícióban, a vállalat egészséges nyereséget termel, bevételei azonban 2008 óta fokozatosan olvadnak és az elnök-vezérigazgatók sora sem tudta ezt a trendet megfordítani, az éves bevétel pedig közben 7,2 milliárd dollárról 5 milliárd dollár alá esett. Tény, a brutális fogyókúrának köszönhetően közben a cég nyeresége nagyot nőtt, de a befektetők és a vezetők is pontosan tudják, hogy már közép távon sem fenntartható a Yahoo jelenlegi pozíciója, valamilyen drámai váltásra, innovatív termékekre, partnerkapcsolatokra lesz szükség a Yahoo megmentéséhez.

Ennek egyik első eleme lehet a múlt héten kötött Facebook-együttműködés, amelynek keretében a két cég a felhasználók nyilvános adatait osztja meg egymás között, amitől a Yahoo jobban célzott reklámokat, a Facebook pedig az Open Graph elterjedését várja. A Yahoo számára természetes partner a Microsoft is, a három cég együtt pedig képes lehet felvenni a versenyt a Google-lal, amennyiben hajlandók a cégek feladni valamennyit önállóságukból és képes lesznek egyes termékeket közösen fejleszteni.

Kulturális különbségek

Érthető, hogy a Yahoo vezetőtanácsa lecsapott Mayerre, a médiacég egyik legsúlyosabb problémája a hosszú évek óta változatlan, teljesen rugalmatlan és egészében irányíthatatlan vállalati kultúra. Mayer vezetésétől a vezetőtanács valószínűleg azt várja, hogy áthoz majd valamennyit a Google sikeresebb vállalati kultúrájából, amely nagyobb egyéni szabadságot biztosít az alkalmazottaknak és kisebb, agilisebb szervezetei egységekre alapoz.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Mayer kinevezésének másik hozadéka, hogy a "termékek" (alkalmazások, szolgáltatások) és a média között manőverező Yahoo-t  egyértelműen a termékek irányába kormányozza. Mayer 13 éves termékmenedzseri pozíciójából eredően biztosan a fejlesztésekre helyezi a legerősebb hangsúlyt, a tartalom pedig kissé háttérbe szorulhat. Az új vezető helyzetét és befolyását egyelőre azonban csökkenti, hogy terhes, a néhány hónap múlva esedékes szülés után pedig néhány hétre-hónapra kieshez a cég irányításából.

A Yahoo papírjai a bejelentés hírére óvatosan emelkedtek, a tőzsdezárás utáni piacon 2,6 százalékos emelkedést mutatnak. Egy egyelőre sovány vigasz, a cég értéke 2009 óta stabil maradt, a papírok értéke nem nagyon mozdul a 14-16 dollár közötti keskeny sávból.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 08:21

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.