Szerző: Gálffy Csaba

2012. július 17. 13:50

Fontos Google-vezért igazolt a Yahoo

A Google egyik legfontosabb vezetőjét nevezte ki elnök-vezérigazgatói pozícióba a Yahoo. A lépéstől a szervezeti kultúra átalakulását és termékközpontú szemléletet várhat a vezetőtanács, Mayer pedig alkalmasnak látszik a nehéz feladatra.

Marissa Mayer nyerte el a jobb napokat látott Yahoo elnök-vezérigazgatói pozícióját - jelentette be vállalat. Mayer kinevezése hatalmas meglepetést okozott a Szilícium-völgyben és a befektetők körében is, az új elnök-vezérigazgató neve ugyanis eddig semmilyen formában nem merült fel mint lehetséges jelölt, a legtöbb elemző egyetértett abban, hogy várhatóan Ross Levinsohn, a Yahoo ideiglenes elnök-vezérigazgatója tarthatja meg a széket.

Igazi googler

Mayer rendkívül korán csatlakozott a Google-höz, huszadik sorszámú alkalmazottja lett az akkor még piciny cégnek. Mayer tanulmányait a Stanfordon végezte, ahol egyetemi és mesteri diplomát szerzett számítástechnikában, szakterülete a mesterséges intelligencia volt. Első munkahelye a UBS kutatóközpontja volt Zürichben, 1999-ben pedig szoftvermérnökként a Google egyik első alkalmazottja lett, ő tervezte például a google.com első változatait. Programozóból lassan egyre magasabbra emelkedett, előbb designer, majd termékmenedzser lett, a kereső fejlesztését és a különböző funkciók bevezetését igazgatta, hamarosan pedig vezető beosztásba került a Google-nál.

Ebben a pozícióban több száz termék bevezetését és fejlesztését felügyelte, a Gmailtől a Google News-on át a Google Mapsig. Aktuális, tegnapi munkaköre egyébként a Google Local, Maps és helyfüggő szolgáltatásokért felelős alelnök volt, ebben a pozíciójában hajtotta például végre a Zagat felvásárlását is. Az évek során Mayer termékmenedzserből vezető beosztásba került, ahol egyre több termék került az irányítása alá, belsős információk szerint a csúcsponton mintegy 1100 termék tartozott közvetve vagy közvetlenül alája. Szintén belsős információk szerint egyébként a Google nem nevez ki Mayer helyére senkit, a pozíciót felszámolják, az egy helyre gyűjtött termékcsoportokat pedig több vezető beosztás között szétosztják.

Mit kezd a Yahoo-val?

A nagy kérdés természetesen, hogy mit tud kezdeni Mayer a hosszú ideje sorvadozó Yahoo élén. A hajdani internetes nagyhatalom lecsúszott a keresésről és a közösségi médiáról is, ennek ellenére jelenleg is több, mint 700 millió egyéni felhasználója van. A Yahoo azonban gyakorlatilag minden lehetőséget elszalasztott az elmúlt néhány évben, a Microsofttal való fúziótól a Flickrig számtalan kitörési pontot elmulasztott kihasználni a médiabirodalom.

A Yahoo pedig első látásra nincs rossz pozícióban, a vállalat egészséges nyereséget termel, bevételei azonban 2008 óta fokozatosan olvadnak és az elnök-vezérigazgatók sora sem tudta ezt a trendet megfordítani, az éves bevétel pedig közben 7,2 milliárd dollárról 5 milliárd dollár alá esett. Tény, a brutális fogyókúrának köszönhetően közben a cég nyeresége nagyot nőtt, de a befektetők és a vezetők is pontosan tudják, hogy már közép távon sem fenntartható a Yahoo jelenlegi pozíciója, valamilyen drámai váltásra, innovatív termékekre, partnerkapcsolatokra lesz szükség a Yahoo megmentéséhez.

Ennek egyik első eleme lehet a múlt héten kötött Facebook-együttműködés, amelynek keretében a két cég a felhasználók nyilvános adatait osztja meg egymás között, amitől a Yahoo jobban célzott reklámokat, a Facebook pedig az Open Graph elterjedését várja. A Yahoo számára természetes partner a Microsoft is, a három cég együtt pedig képes lehet felvenni a versenyt a Google-lal, amennyiben hajlandók a cégek feladni valamennyit önállóságukból és képes lesznek egyes termékeket közösen fejleszteni.

Kulturális különbségek

Érthető, hogy a Yahoo vezetőtanácsa lecsapott Mayerre, a médiacég egyik legsúlyosabb problémája a hosszú évek óta változatlan, teljesen rugalmatlan és egészében irányíthatatlan vállalati kultúra. Mayer vezetésétől a vezetőtanács valószínűleg azt várja, hogy áthoz majd valamennyit a Google sikeresebb vállalati kultúrájából, amely nagyobb egyéni szabadságot biztosít az alkalmazottaknak és kisebb, agilisebb szervezetei egységekre alapoz.

Platón ragadt informatikusok klubja

Egyetlen más szakma sincs, ahol olyan gyorsan el lehet érni a karrier-platóra, mint az IT. A midlife, a mid-level mellett létezik mid-career krízis is.

Platón ragadt informatikusok klubja Egyetlen más szakma sincs, ahol olyan gyorsan el lehet érni a karrier-platóra, mint az IT. A midlife, a mid-level mellett létezik mid-career krízis is.

Mayer kinevezésének másik hozadéka, hogy a "termékek" (alkalmazások, szolgáltatások) és a média között manőverező Yahoo-t  egyértelműen a termékek irányába kormányozza. Mayer 13 éves termékmenedzseri pozíciójából eredően biztosan a fejlesztésekre helyezi a legerősebb hangsúlyt, a tartalom pedig kissé háttérbe szorulhat. Az új vezető helyzetét és befolyását egyelőre azonban csökkenti, hogy terhes, a néhány hónap múlva esedékes szülés után pedig néhány hétre-hónapra kieshez a cég irányításából.

A Yahoo papírjai a bejelentés hírére óvatosan emelkedtek, a tőzsdezárás utáni piacon 2,6 százalékos emelkedést mutatnak. Egy egyelőre sovány vigasz, a cég értéke 2009 óta stabil maradt, a papírok értéke nem nagyon mozdul a 14-16 dollár közötti keskeny sávból.

a címlapról

JUNKFEE

0

Félig mosolyoghat, félig sírhat az Apple szeme

2025. december 12. 13:00

A fellebbviteli bíróság szerint az Apple-nek joga van jutalékot felszámítani a külső linkeken keresztül végzett vásárlások után, de bizonyos korlátok között.