Szerző: Dojcsák Dániel

2012. június 11. 16:26

Még mindig az iOS a fejlesztők kedvence

Andy Rubin boldogan jelentette be Twitteren, hogy az Androidot futtató készülékekből már napi 900 ezer darabot aktiválnak világszerte. Ez azt jelenti, hogy ma már kétszer annyi Android fogy, mint iPhone, de valamiért ez az alkalmazás-ökoszisztémákban mégsem látszik, az iOS-re fejlesztők hűségesek.

Mind a mai napig jellemző, hogy egészen nagy fejlesztőcégek először kizárólag iOS-re jelennek meg alkalmazásukkal, de sok esetben egészen sokáig, vagy akár örökre Apple-exkluzív marad egy-egy alkalmazás. Az Android eközben alig tud felvonultatni olyan appokat, amik igazi nagy durranásnak számítanak és csak ott elérhető. Talán a Google saját alkalmazásaira lehet ez igaz, például a Google Mapsre, ami vektorosan és ingyenes hangnavigációval csak Androidon létezik.

A sok nem elég

Ezzel szemben az iOS-nél elég csak az Instagramra gondolni, vagy éppen az aranyos és szép játékok közül a Where’s My Waterre, a Whale Trailre, a fizetős, de reklámmentes Angry Birdsre gondolni. Sőt, még a szórakoztató alkalmazások közül is láthatóan több a jó minőségű csak iOS-es cím. Ennek magyarázata továbbra is abban áll, hogy számszerűen az Android hiába veri durván az iOS-t, az utóbbi még mindig jelentősen jobb megtérülést jelent. Ezt vallja többek közt Hadi Partovi, kockázati tőkebefektető is, aki többek közt olyan cégekbe invesztált mint a Dropbox.

Tavaly decemberben Eric Schmidt azt állította, hogy hat hónapon belül az Android biztosan több fejlesztői figyelmet fog vonzani mint az iOS. Ez az állítás, jóslat nyilvánvalóan nem teljesült, sőt, úgy tűnik, az Apple annak ellenére, hogy operációs rendszerét már minden szempontból elavultnak tekinthetjük, képes bebetonozni előnyét. Az Apple-től azt várják a mai nap esti nagy bejelentéskor, hogy az iOS 6 kapcsán számos új funkciót emel majd be, de az alapokat továbbra is megtartja.

A kiszámíthatóság aranyat ér

A második generációs iPod touch, illetve az iPhone 3GS valószínűleg kiesik a támogatási körből, ezekre a készülékekre nem fog megérkezni az iOS 6. A fejlesztők számára ez a kiszámíthatóság viszont bizonyára csábító: tudják, hogy pontosan mikor érkezik új verzió és az is évek óta stabil, hogy az újonnan megjelenő verzió az új hardveren kívül két generációval visszafelé ér el. Az Android esetében a sok gyártó és az ezernyi különböző hardver miatt nehezen kiszámítható, ráadásul a Google hiába áll elő óramű pontossággal az új verzióval, a gyártók rendetlensége miatt a fejlesztők számára kaotikus a platform.

Elég csak a legnagyobb androidos gyártókat megvizsgálni. Tavaly a Google komolyan nyomatékosította a szándékát, miszerint szeretne egységes Android kinézetet a gyártóktól és az ICS megjelenése előtt úgy tűnt, hogy vége az egyedi felületeknek. Nos, ebből semmi nem valósult meg, a Samsung, a HTC, az LG és a Sony is ugyanúgy megtartotta sajátosságait. A Samsung ráadásul még a gombkiosztásban is maradt a régi iskolánál, így az ICS-re optimalizált “vissza, home, mulitask” gombkiosztás helyett a megszokott “menü, home, vissza” kiosztást örökítette tovább az új Galaxy sorozatban. Megjelenésben és működésben is nagy eltérések vannak a gyártók közt.

Nehezen változnak az attitűdök

A fejlesztőket úgy tűnik, az sem hatotta meg egyelőre, hogy az Amazon egy saját felületű, a Google szolgáltatások nélküli verzióval rukkolt elő tableten, amivel az alkalmazások kompatibilisek, de saját piactérről érhetőek el. A RIM QNX-alapú fejlesztései és az Android-alkalmazások könnyű portolhatósága sem izgatta fel a fejlesztői közösséget. Az iOS fejlesztői szemmel továbbra is az elsődleges platform, a sikerek itt születnek, jellemzően akkor készül mindkét nagy platformra egy alkalmazás, ha az elkerülhetetlen.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Hiába az Android első negyedéves, az IDC által mért 59 százalékos részesedése, a jóslatokkal ellentétben az iOS az ugyanezen időszak alatt elért 23 százalékával is meg tudta tartani a fejlesztőcégek szimpátiáját és még az sem igaz, hogy a legnagyobb elemszámú platformra készülnének először az appok. Ebben bizonyára fontos szerepe van annak is, hogy az iOS eredendően a fizetős modelleket favorizálta, míg az Android jellemzően a reklámalapú ingyenesség híve. Az is sokat nyomhat a latba, hogy nagyon sok az olcsó androidos készülék, amikre nem is érdemes komolyabb alkalmazásokat optimalizálni, illetve azok tulajdonosainak is jellemzően kevesebb igénye van fizetős alkalmazásokra, szolgáltatásokra vagy appon belüli vásárlásra.

A ma esti iOS-bejelentés így aligha fog sokat számítani a fejlesztői attitűdök szempontjából, a különböző üzleti modelleket és üzleti filozófiákat, illetve az eltérő programozási nyelveket és logikákat használó platformok közt nehezen folynak át a fejlesztői kapacitások.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról