Szerzők: Bodnár Ádám, Gálffy Csaba

2012. április 11. 11:51

Csak pukkanás lenne a Windows 8 tablet?

Belátható időn belül az Apple abszolút dominanciáját várja a tabletpiacon a Gartner, a Microsoft négy év alatt sem éri el a 11 százalékot.

Idén megduplázódik a "médiatabletek" piaca és 60 millióról 118 millió eladott darabra növekszik - áll a Gartner piackutató legfrissebb elemzésében. A cég szerint a tabletpiac növekedése a következő öt évben sem csökken érdemben, 2016-ra 370 millió darabos eladást várnak - ez minden jóslat szerint meg fogja közelíteni a PC-eladásokat.

Az iPad marad az élen

A Gartner várakozásai szerint az Apple idén is toronymagasan piacvezető marad, a cupertinói cég termékei a szegmens 61,4 százalékát teszik ki darabszám szerint. Ugyan még az idén elindul a Microsoft tabletes offenzívája és az Android-alapú Kindle Fire is kiváló eladásokat mutat fel, ez az Apple részesedését csak olvasztani tudja, érdemben letörni nem. A Gartner szerint ez a lassú olvadás lesz jellemző az iPad részesedésére a jövőben is, várakozásaik szerint 2016-ra is 45.9 százalékos részesedést mutat majd fel az Apple.

Mi az a médiatablet?

"A médiatablet érintőképernyős (tipikusan multitouch-képes) eszköz, amelynek elsődleges fókusza a médiafogyasztás. A médiatablet képátlója több, mint 5 hüvelyk, felső határa pedig a praktikusan, kézben fogható, mintegy 15 hüvelyk. A médiatablet pehelysúlyú operációs rendszert használ, mint az Android vagy az iOS, amelyek korlátozottabbak az olyan teljes értékű operációs rendszereknél mint a Windows."

"Annak ellenére, hogy a PC- és telefongyártók minden erőfeszítésükkel részesedést próbáltak szerezni a piacon, eddig csekély sikereket értek el az Apple iPad ellenében" - mondta Carolina Milanesi, a Gartner kutatásért felelős alelnöke. "A gyártók árban nem tudtak versenyezni, és sem hardverben, sem az ökoszisztéma területén nem tudták megkülönböztetni magukat. Világszerte hatalmas raktárkészleteket halmoztak fel, azonban csupán 60 millió tablet került tavaly a felhasználók kezébe. A helyzet 2012 elején sem javult, az új iPad megint új helyzet elé állította a versenytársakat."

A piackutató szerint a tavalyi kudarcok alaposan letörték a gyártók lelkesedését, a piacra belépő szereplők vastag profitra számítottak a tabletpiacon, azonban az Apple ellen (meglepő módon) nem tudták árban felvenni a versenyt. A legtöbb piaci szereplő (a Samsungot és az ASUS-t leszámítva) most kivárásra játszik, az év eleji elektronikai kiállítások (CES, MWC) nem a tabletekről szóltak. A kivárás oka egyrészt az új iPad volt, a gyártók előbb megnézték maguknak az Apple termékét, mielőtt saját eszközeik tömeggyártását beindították. A kivárás másik oka, hogy a legtöbb gyártó (főleg a PC-s gyökerekkel rendelkezők) a Windows 8 startjára készülnek és a Microsoft jótékony márkaernyőjétől várják az áttörést mind a konzumer, mind a vállalati szegmensben.

A tabletpiac növekedése a Gartner szerint

A Gartner előrejelzéseinek értékét azonban súlyosan csorbítja az, ahogyan a piackutató cég a szegmenst meghatározza. A médiatableteket azért definiálta külön a Gartner eredetileg, hogy a korai, PC-szerű tableteket meg tudja különböztetni az újabb, az iPad megjelenésével berobbanó eszközöktől. A Windows 8-cal azonban a Microsoft egycsapásra összemossa a két, korábban elég jól elkülöníthető szegmenst, így a médiatablet fogalma kiüresedett. A Windows 8 alatt ugyanis gyakorlatilag folytonos spektrum alakul ki a legolcsóbb ARM-os tabletek, az x86-os Atom SoC és x86 mobilprocesszoros, valamint az érintőképernyős noteszgépek között. A Gartner felmérésének értékét az is megkérdőjelezi, hogy nem tudni, hol szabták meg ebben a kontinuumban a médiatablet szegmensét - az SoC-ra épülő gépek tartoznak ide, vagy csak az ARM-os eszközök.

Partnerek, fejlesztők

Feltehetően nem lesz olyan ismert vagy kevéssé ismert PC-gyártó, aki ne akarna windowsos tabletet árulni, így a vásárlók számos különféle formájú, teljesítményű és árú modell közül választhatják ki a nekik megfelelőt - az okostelefonok piacán az Android már megmutatta, hogy az elérhető készülékek széles választéka mennyire fontos a tömeges elterjedéshez. Ugyanakkor elképzelhető, hogy a Windows Phone 7-hez hasonlóan a Microsoft itt is kiköt bizonyos hardverspecifikációkat, hogy ne rontsák a márkaképet elavult hardverre épülő, használhatatlanul lassú, silány minőségű készülékek.

A jó platform azonban önmagában nem elég, a sikerhez szükségesek jó alkalmazások is, amit a széles körű fejlesztői támogatottság hozhat meg. A Windows 8 esetében valószínűleg ezzel nem lesz probléma,  a programozók számukra megszokott fejlesztői környezetben (Visual Studio), ismerős programnyelveken (C, C++, C#, VB) és keretrendszerekkel, API-val (.NET, Win32) dolgozhatnak. Ráadásul a Windows 8-nak integrált része a HTML/JavaScript futtatási környezet is, ilyen alkalmazások nem csak a böngészőben indíthatók, hanem futhatnak közvetlenül az asztalon is, a  Windows Runtime API pedig a HTML5/JavaScript alkalmazások számára is hozzáférést biztosít a modern PC-k olyan eszközeihez mint a giroszkóp, az NFC-chip vagy az érintőkijelző. Így a webfejlesztők is könnyen készíthetnek "natív" alkalmazásokat.

A Windows 8-as tabletek vállalati elterjedését segítheti, ha a Microsoft elkészíti az Office (és esetleg más üzleti alkalmazások) érintésre optimalizált változatát - egy billentyűzettel kiegészíthető "convertible" tablet hasznos eszköz lehet azoknak a vállalati alkalmazottaknak, akiknek fontos a mobilitás, de feladatuk ellátásához nincs szükség egy notebook a erőteljes hardverére, nagy teljesítményére. Vállalati környezetben a Windows 8 menedzselhetőségével is az Android és az iOS fölé magasodhat  például a tartományba léptethető eszközök és a csoportházirendek révén.

Késő?

A fentiek persze egyáltalán nem garantálják a Microsoft sikerét, csupán csak a késésből egyértelműen következő bukást cáfolják. Az ugyanakkor továbbra is igaz, hogy a 2-3 éves lemaradást leküzdeni nem lesz egyszerű feladat, Redmondnak számos olyan tényezővel kell szembenéznie, amelyek ellene szólnak. Mire a Windows 8-as tabletek megjelennek, az iOS és az Android már sokadik iterációjuknál tartó szoftverek lesznek, több tízmilliós installált bázissal és sok százezer különféle letölthető alkalmazással.

Noha a Windows rendelkezik messze a legnagyobb fejlesztői- és szoftvertámogatottsággal, kezdetben az elérhető alkalmazások és szolgáltatások száma biztosan alatta marad a rivális platformokénak. Ráadásul az sem biztos, hogy a népszerű szoftvereket, szolgáltatások fejlesztői elhozzák alkalmazásaikat majd Windows 8-ra - Windows Phone 7-en is fájó probléma például a Google natív alkalmazásainak hiánya. A fogyasztók pedig nem szimplán egy készüléket, hanem ökoszisztémát, vagyis hardverből, operációs rendszerből, alkalmazásokból és szolgáltatásokból álló vertikumot választanak - a komponensek mennyisége és minősége is fontos szempont a döntésnél.

Egy piacon a gyors növekedés közepette a gyártók, platformok erősorrendje alapjaiban át tud rendeződni - erre a legjobb példát az okostelefonok jelenik, amit a ma már peremre szorult Symbian 2006-ban még 67 százalékos részesedéssel uralt. Ilyen vagy ehhez hasonló átrendeződés a tabletpiacon is végbemehet, persze ez nem feltétlen jelenti a Microsoft biztos sikerét, csupán annyit, hogy az erőviszonyok távolról sincsenek bebetonozva a csupán néhány éves piacon. Már csak azért sem, mert a készülékek életciklusa rövidebb lesz a PC-k használati idejénél, valószínűleg az okostelefonokéhoz hasonló lesz, a fogyasztók rendszeresen új, a korábbinál modernebb tableteket fognak vásárolni, így a gyártói erősorrend egy stagnáló méretű piacon is gyorsan átalakulhat.

a címlapról