Szerző: Dojcsák Dániel

2012. február 20. 14:08:00

HiTechTest: az első ötletkritika élesben

A hazai startupok számára igazán egyedi és újszerű lehetőséggel rukkolt elő a Mobilitás- és Multimédia Klaszter. A HiTechTest nevű rendezvényen a magyar innovátorok nem csak megmutathatták portékájukat, de a csoportos “tárlatvezetés” résztvevőivel együtt gondolkodva fejlesztették, csiszolták tovább terméküket.

A meetupok és az expók hangulatát ötvözve a HiTechTest rendezvényen a prototípussal már rendelkező, de még fejlesztési stádiumban lévő startupok a bemutatók egyirányú kommunikációját megfordítva, illetve kibővítve a felhasználók véleményét, benyomásait, észrevételeit gyűjtötték össze. A metódusban semmi bonyolult nincs, mindössze annyi történik, hogy a bemutató során a látogató felhasználóvá válva azonnal reagálhatott a fejlesztők megoldásaira. Külső szemlélőként kipróbálva a termékeket azonnali visszacsatolás keletkezett, ami igazolhatta, vagy éppen cáfolhatta az eredeti fejlesztői elképzeléseket.

Gyorsan, gyorsan! Ügyesen!

A technológiai és egyéb startupok világban az elmúlt években üstökösként robbant be a “lean startup” modell. Az innovációelmélet új irányzatának szülőatyjai Eric Ries és Steve Blank, akik szerint a gyors visszacsatolási ciklusokra épülő termékfejlesztés a legcélravezetőbb. A végfelhasználók, valós vagy potenciális vásárlók folyamatos “vallatásából” táplálkozva jó eséllyel elkerülhetőek a zsákutcák és a komoly koncepcionális tévedések. A fejlesztő ötlete tűnhet kiválónak, de messze nem biztos, hogy a valós környezetben, igazi felhasználókkal is úgy fog működni, ahogy az elméletben. A lean startup elmélet megalkotói a módszertant az “építs, fejlessz, mérj, tanulj” folyamattal írják le.

Az elvet követő fejlesztéseknek alapvetése, hogy a felhasználókat a lehető legkorábban be kell vonni és a tőlük érkező észrevételek, tapasztalatok fontos részét kell képezzék a további fejlesztéseknek. A "vízesés" elmélettel szemben itt apróbb részletekben indulnak el a fejlesztések, így az eredményük gyorsabban láthatóvá válik és a siker vagy kudarc visszacsatolása is megérkezik időben. Ha a fejlesztők folyamatos interakcióban vannak a végfelhasználókkal, akkor a kísérletekből és tapasztalatokból árnyaltabb kép születik arról, hogy mire van igénye a piacnak és hogyan kezelhetőek a potenciális vásárlók.

Miért érdemes belevágnod a Machine Learning képzésünkbe? (x) Október 15-én Machine Learning képzést indít a HWSW, íme néhány jó érv a kurzus mellett.

A kérdezgetés és visszacsatolás-keresés célja perszer nem az, hogy a felhasználó által kért képességeket zombiként azonnal megvalósítsák a fejlesztők, hiszen gyakorta az eredeti célokkal teljesen ellentétes ötleteket dobnak be. A gyors visszacsatolás, az első interakció során azonban kiderül, a felhasználó hogyan nyúl hozzá a termékhez, mit kezd vele és mik vele a problémái. Annak ellenére, hogy a beszélgetések végig magáról a termékről szólnak, a fejlesztők mégsem elsősorban ahhoz kapnak közvetlen iránymutatást, hanem valójában a felhasználót ismerik meg.

A HiTechTest erre adott lehetőséget az induló cégeknek, első alkalommal szervezett formában Magyarországon. A múlt heti rendezvényen hat kiállító fogadta a startupok és ötleteik iránt érdeklődőket és a szaksajtót, illetve a létszám legnagyobb részét kitevő hallgatókat a Budapesti Műszaki Egyetemről, illetve a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemről. A csütörtök délutáni közös tesztelésen résztvevő startupok a szervezők videofelvételeihez is hozzáférnek, amiből az élő reakciók is jól kinyerhetőek. Emellett minden esetben kérdőíves formában is megoszthatták a látogatók a benyomásaikat, illetve egy közös “feedback-verseny” keretében a kiállítók számára a leghasznosabb visszacsatolást adók valódi pénzjutalomban is részesülhettek.

A prototípus után bármikor jól jön az éles visszacsatolás

A kiállító startupokat egyébként a korábbi fázisok során már többször láthatta a közönség a Mobilitás és Multimédia Klaszter egyéb rendezvényein, illetve más bemutatókon is. Az időskorúak és a rendszeresen sportolók életvitelét támogató, viselhető szenzorokon alapuló multimédiás és mobilkommunikációs rendszer, az All-Fit már közel piacérett állapotban van. A beszédfelismeréssel támogatott, online multimédiával és a videós médiatartalomra elhelyezett újszerű hirdetéssel kísérletező Playertise.com is kipróbálható már. A 3G Multimédia streaming zenelejátszóját pedig a Magyar Telekom már kínálja is márkázott formában Zenecenter néven Magyarországon. A Fullxs mobilos megoldásáról eddig még kevesebbet hallottunk, de a megoldás segítségével üzleti felhasználók könnyen, költséghatékonyan és komoly programozói tudás nélkül is készíthetnek saját mobilalkalmazásokat a meglévő alapokból. A másik bemutatott mobilos megoldás a Taxilike, ami a taxirendelés folyamatát leegyszerűsítő alkalmazás.

A hatodik szereplő a HWSW olvasóknak ismerős lehet: a CallMix az Innovációs TechShow díját is elnyerte tavaly. Az aggregátor felület minden telefonhívással egy időben a hívó által elérhető platformon jelenít meg a hívóval kapcsolatos információkat, forrásokat, tartalmakat. A mobilszolgáltatók telefonközpontjaiba telepített szerverek a mobil megcsörrenésével egy időben jelzik a kliensnek a hívást, ami a számhoz tartozó forrásokat a megfelelő formában feldobja egy PC, tablet vagy akár TV képernyőjén. Megjelenhet például a hívó és a hívott közös levelezése, a Facebook-, Twitter-profilja, aktuális helyet (amennyiben ez engedélyezve van), vagy akármilyen előre definiált webes tartalom.

Van jövője

A HiTechTest keretén belül szerzett visszajelzések értékét előre nehéz megjósolni, de a hat kiállító biztosan hasznos ismeretekkel gyarapodott. A szervezők szerint a rendezvény jól vizsgázott, az apróbb technikai és szervezési gondokat leszámítva jól működött a modell és reményeik szerint a közeljövőben újabb alkalmakon, talán még nagyobb érdeklődéssel övezve tanulhatnak együtt és egymástól a fejlesztők és a felhasználók.

a címlapról