Szerző: Gálffy Csaba

2012. január 9. 13:11

Szolgáltatók gáncsolhatják a Windows Phone frissítéseit?

Lemond a felhasználók átlátható informálásáról a Microsoft, a frissítéseket a jövőben hivatalos híradás nélkül adja ki. Állítólag a szolgáltatók nem gyakoroltak nyomást a kommunikációs módszerek átalakításáért.

Elérhetővé tette a legújabb, 8107-es sorszámú frissítést a Microsoft a Windows Phone 7 operációs rendszerhez, a javítással azonban változik a frissítések kommunikálásának módja is. Eddig a Microsoft egy részletes, régiókra, készülékekre és szolgáltatókra lebontott táblázaton tette követhetővé a különböző szoftverfrissítések státuszát, így a felhasználók pontosan tudták, hogy szolgáltatójuk vagy a telefon gyártója problémákkal találkozott-e a frissítés kapcsán.

A mostani bejelentés szerint ez a részletes, táblázatos információ teljesen eltűnik, így a felhasználók a továbbiakban nem követhetik, hogy egy adott frissítés mikorra várható telefonjukon, illetve szolgáltatójuknál. További aggodalomra ad okot, hogy a frissítéseket a szolgáltatók igényük és marketingpolitikájuk szerint telepíthetik vagy tilthatják le a jövőben, ráadásul a felhasználók számára ezek a döntések jobbára láthatatlanok maradnak a Microsofttól származó információk hiányában. Ennek megfelelően a jövőben a Microsoft nem kommunikálja az egyes szolgáltatók és telefonok státuszát, és csak a fontosabb frissítések létét hozza nyilvánosságra.

Inkonzisztens koncepció

Gyanús megfogalmazás

"A következő hónapokban szükség szerint további firmware és karbantartó frissítéseket fogunk kiadni. Ezek világszerte elérhetőek lesznek, azonban nem mindenki fogja megkapni vagy nem mindenkinek lesz szüksége van rá. Ez a felhasználó országán, a szolgáltatón és a telefon modelljén múlik, De emlékeztetnénk mindenkit, hogy a felhasználónak sosem kell találgatnia, hogy rendelkezésre áll-e frissítés. Elegendő figyelni a felugró értesítéseket.
A félreértések elkerülése végett eredetiben is: "In the months ahead, we’ll continue to send out firmware and maintenance updates as needed. These will be available across the globe-although not everybody will receive or require them. It depends on your country, carrier, and phone model. But remember that you’ll never have to guess when a Windows Phone update is waiting: Just watch for the pop up notification on your device."

A Microsoft eltökélt szándéka volt a Windows Phone ökoszisztéma létrehozásánál a töredezettség elkerülése. Ennek érdekében a gyártókra egy korábban elképzelhetetlenül szigorú korlátozást kényszerített: a készülékek hardvere kötött, a szoftver pedig csupán az előtelepített, gyártóspecifikus alkalmazásokban mutathat eltérést, érdemi változtatást sem a gyártók, sem a szolgáltatók nem hajthattak végre.

Az egységes platformon korábban hatalmas rést ütött a bejelentés, miszerint a Nokia egyéni elbírálásban részesül és a hardvergyártók között elsőként léphet piacra kétmagos processzort tartalmazó Windows Phone mobilall. A döntést a Microsoft hozta meg, a redmondiak szándékosan hozták kivételezett helyzetbe a finneket - a többi partner rovására. A mostani bejelentés tovább élezi az egységes platform hirdetése és a valóság közötti kontrasztot, ugyanis a jövőben a gyártók és a szolgáltatók döntési hatásköre lesz a frissítések telepítése - ez pedig az androidos tapasztalatokból kiindulva elkeserítő jövőképet fest.

Nem csoda, ha a bejelentés nyomán a platform támogatói komoly kritikával illették a Microsoftot, felhasználva minden csatornát a véleménynyilvánításhoz. Válaszként Greg Sullivan, a Windows Phone vezető termékmenedzsere a ZDnetnek elmondta, hogy a jövőben "semmit nem változik a Microsoft és a szolgáltatók együttműködése a frissítések eljuttatásában". Amennyiben egy szolgáltató úgy dönt, hogy egy frissítést nem juttat el a felhasználókhoz, akkor azt a következő javítással együtt kell kiadnia.

Sullivan azt is kijelentette, hogy a frissítések állapotát részletező táblázat lekapcsolása nem a szolgáltatók kérésére történt. Ahogy a Windows Phone-alapú telefonok és partnerek száma megnőtt, az ilyen táblázat vezetése egyre komplexebbé vált, az eredmény pedig átláthatatlan. Sullivan szerint a táblázat a NoDo-frissítés elszúrása miatt készült el, PR-eszközként, visszaállítandó a felhasználók bizalmát. Az ilyen részletes információkra a Microsoft képviselője szerint a jövőben már nincs szükség, így a táblázat többé nem frissül.

A kötélhúzásnak továbbra sincs vége

Az Apple 2007-től fogva a szolgáltatók egyre nagyobb halmazán verte át saját akaratát, miszerint az iPhone szoftvere a saját terméke amelyhez a szolgáltatónak semmilyen hozzáférése nincs. Így az Apple partnerei nem szólhatnak bele a frissítésekbe és a mellékelt szoftverekbe sem, illetve nincsenek szolgáltatóra szabott firmware-ek sem. Felhasználói szempontból ez a modell rendkívül sikeresnek bizonyult: a frissítések egyszerre érkeznek minden kompatibilis eszközre (még a korábbi generációra is), miközben a telefonokra nincsenek telepítve a szolgáltató marketingcéljait szolgáló alkalmazások. Ugyan az iPhone sem volt mentes az őszi Carrier IQ botránytól, a cupertinói eszközök legalább lehetővé tették a felhasználó számára az opt-outot, egy gyors frissítés pedig a szoftver utolsó nyomait is eltávolította.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Ezzel szemben az androidos világban rendkívül gyakori, hogy a gyártók a szolgáltatók igényeit és érdekeit a felhasználóké elé helyezik, ennek megfelelően a telefonok testreszabott szoftvert és rendkívül akadozó frissítéseket kapnak. Bár a helyzet kialakulása óta tarthatatlanná vált, a Google erőfeszítései sikertelenek a platform egységesítésére, ebben a tekintetben iOS-hez közelebb vitelére.

A bejelentés nyomán pedig elmondható, hogy a Microsoft is kezdi kiengedni kezéből a gyeplőt. A frissítésekkel korábban egyes telefonok (elsősorban a Samsung Focus) és egyes szolgáltatók (a Telefónica) hosszú hónapokat késtek, a táblázatban fellelhető információk birtokában pedig a felhasználók jogosan követelhették az újabb szoftvert. Bármi is legyen az oka a kommunikáció megváltoztatásának, ezt a fegyvert a felhasználók kezéből kivette.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról