Szerző: Koi Tamás

2011. november 23. 14:13

Padlón a RIM, miközben itthon is elérhetők az új BlackBerryk

Hét éve nem adtak olyan kevés pénzt a kanadai Research in Motion papírjaiért, mint most, a BlackBerryket gyártó cég azonban nem adja jelét a kapitulációnak. Közben itthon is megérkeztek a szolgáltatókhoz az első OS7-es BlackBerryk.

Megállíthatatlannak látszik a Research in Motion (RIM) papírjainak, ezzel együtt a cég egészének idén február óta tartó, gyakorlatilag folyamatos értékvesztése. A BlackBerry okostelefonokkal egykor komoly sikereket elérő vállalat részvényeire jelenleg darabonként kevesebb mint 17 dollárért kötnek üzletet a New York-i értéktőzsdén, a cég piaci értéke ezzel kilencmilliárd dollár alá zuhant. Mindezt annak dacára, hogy az új csúcsmodell, a BlackBerry 9900 elemzők szerint jól fogy, valamint a cég nemrég bejelentette nagyszabású platformfejlesztési terveit, illetve új, egységes mobilplatformját, a BBX-et.

Van még lejjebb?

A RIM papírjai csak idén több mint 70 százalékot veszítettek értékükből, elsősorban az okostelefon-piacon rendkívül megerősödött konkurenciaharc, illetve az arra nyújtott lassú válasz miatt. Nem tett továbbá jót a társaság renoméjának az az üzemzavar, mely az európai szolgáltatásszerverek napokig tartó, teljes megbénulásához vezetett október közepén. A cég emellett PlayBook márkanevű, idén tavasszal piacra dobott tabletjével sem tudott átütő sikereket elérni, mivel nem tudta megfelelően pozicionálni az eszközt, mely több funkcióját tekintve szintén alulmaradt a konkurenciához képest. A gyártó amerikai értékesítési partnerei a raktárkészletek kisöprése érdekében a napokban óriási akciókba kezdtek, a PlayBookot helyenként az eredeti bevezetési ár feléért adják.


BlackBerry 9900, az új reménység

A gyártó idén ősszel dobta piacra a jelenleg már hat tagból álló, a BlackBerry OS hetedik verzióját futtató okostelefon-sorozatát, melyekből kettőt éppen a múlt héten jelentett be. Bár az újdonságok hardver és használhatósági szempontból felveszik a versenyt a riválisokkal, az OS7 több mint tízéves, elavult szoftveres alapokra épül, melynek a RIM jövőre, a QNX-alapú BBX operációs rendszerrel int búcsút. A szoftverplatform további hátránya kapcsán említik szakértők a szűkös alkalmazáskínálatot, jóllehet egy ősszel végzett kutatásból kiderül, hogy a fejlesztők ennek ellenére komoly jövedelemre tesznek szert a BlackBerry App Worldből értékesített alkalmazások után.

A nehéz helyzetben lévő cég - melynek globális okostelefon-piaci részesedése egy év alatt 15,5-ről 11 százalékra olvadt - jobb híján az okostelefonokon és tableteken egyaránt futó BBX platformban bízik, más kérdés, hogy egyelőre nem tudni biztosan, hogy mikor várhatók az első olyan készülékek, melyek az új operációs rendszert futtatják. A RIM kezében a BBX abból a szempontból komoly fegyvertény lehet, hogy ez lesz az első olyan mobilplatform a világon, mely amellett, hogy továbbra is teljesen zárt és nagy hangsúlyt fektet a tradicionális BlackBerry-értékek legfontosabbjára, a biztonságra, egy speciális futtatókörnyezet beiktatásával nyit az Android platform felé.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A vállalat emellett olyan piacokon igyekszik növelni népszerűségét, ahol az okostelefon-bumm még éppen csak küszöbön van, és ahol a gazdasági helyzet megengedi a prémium készülékek nagy tömegű értékesítését. Ilyen a világ negyedik legnépesebb országa, Indonézia, melynek fővárosában, Jakartában a RIM múlt héten óriási hírverés és érdeklődés mellett megnyitotta az ország első BlackBerry márkaboltját. Az üzlet megnyitóján részt vett Jim Balsillie is, a RIM társelnök-vezérigazgatója, ezzel mintegy jelezvén a cég elkötelezettségét az indonéziaihoz hasonló piacok iránt.

Ide is megérkeztek

A RIM új, OS7-es okostelefonjai jóval kisebb hírveréssel ugyan, de hazánkba is megérkeztek a napokban. Az ősszel bemutatott BlackBerryk közül a 9900-as és 9810-es típusokat a héten dobta piacra az országban elsőként a Vodafone, míg az olcsóbb, felső-középkategóriás BlackBerry 9360 a Telenor árlistájában jelent meg.

Itthon a BlackBerryk továbbra is statisztikailag elhanyagolható szeletét adják az okostelefon-piacnak: egy negyedév alatt alig pár ezer készülék fogy, melynek egyik oka a prémium árszint, a másik pedig, hogy a készülékekhez tartozó szolgáltatás előfizetése plusz költséget jelenthet az ügyfél számára. Ezen változtathat most a Vodafone, mely a HWSW információi szerint rövidesen integrálja Mátrix tarifacsaládjába a BlackBerry Internetszolgáltatást, így a RIM háttér-infrastruktúrájára épülő szolgáltatások igénybe vétele nem jár majd plusz költséggel. Várhatóan hasonlóan pozicionálja saját megoldásait a két rivális is, a Telenor és a T-Mobile is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról