Szerző: Gálffy Csaba

2011. november 7. 12:00

Biztosra ment a Groupon, 16 milliárdot ér

Mesterségesen visszafogott kínálattal tornázta fel a papírjai árát a Groupon, így mérsékelt sikerként könyvelhető el a részvénykibocsátás. A cég jövője továbbra is borús, a nagy akadályként kezelt IPO-n azonban túljutott.

Hatalmas várakozás előzte meg a Groupon tőzsdére lépését, amelyre pénteken sort is kerített a kuponoldal. A csütörtöki beárazást követően 20 dolláros áron lehetett előjegyezni a papírokat - a keresletre jellemző, hogy a tőzsdei bemutatkozást levezető bankok mintegy tízszeres jegyzési igényről számoltak be. A képnek része a rendkívül visszafogott, mindössze 5,5 százaléknyi tulajdonhányadot kitevő részvénykínálat - egyelőre ennyi papír fog forogni a tőzsdén.

Óvatos siker

Ennek fényében nem meglepő, hogy pénteken a kereskedés megnyitása után a Groupon-részvények árai az egekbe szöktek és néhány pillanat alatt 31 dolláros magasságba értek, ami több mint 55 százalékos emelkedést jelentett. A nap végére csillapodott a hisztéria, a Groupon 26,11 dolláros árfolyamon zárt, de még ez is több mint 30 százalékos emelkedést jelent - vagyis a pénteki záróáron a kuponoldal mintegy 15,68 milliárd dolláros piaci értéket képvisel.

A nyilvános részvénykibocsátás előtt a HWSW és a pénzügyi szakértők is óvatosan fogalmaztak a cég jövőjével, illetve a tőzsdére lépéssel kapcsolatban, a Groupon azonban hatékonyan aknázta ki a megfelelő trükköket, amellyel mesterségesen növelhette a papírok iránti keresletet. Az első szembeszökő adat, hogy a vállalat mintegy 600 millió részvényének elenyésző részét, mindössze 35 millió darabot adott most közkézre, ez 5,5 százalékos tulajdonhányadot jelent, a tőzsdére lépésből származó tőkebevonás értéke így mindössze 700 millió dollár. Összehasonlításképp a LinkedIn tavasszal összesen 9,5 százaléknyi tulajdonhányadnak megfelelő részvényt bocsátott ki - vagyis arányában majdnem kétszer annyit, mint most a Groupon.

A kínálat visszafogásának két oka volt: egyrészt változatlan kereslet mellett ezzel fel lehet tornázni az eladási árat, másrészt a tulajdonosok nagy része úgy érezte, hogy ilyen értékelés mellett még nem érdemes kiszállni a Grouponból. A kereslet visszafogása megtette a hatását, a tízszeres túljegyzés után a tőzsdei nyitás is valóságos hisztériát hozott, percenként mintegy kétmillió részvény fordult meg a kereskedők között, a részvény ára pedig 20 dollárról 31,14 dollárra nőtt. A vásárlási láz elmúltával a kereskedők fokozatosan továbbadták a részvényeket, így fél óra múlva már csak 25,90-et értek a papírok, majd innen stabilizálódott 30 dollár körül, majd 26,11 dolláron zárt.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A siker korántsem meglepő, a Business Insider híres-hírhedt vezérigazgatója, Henry Blodget az egekbe dicsérte a kuponoldalt. Tény, hogy a Groupon gyakorlatilag önmagában egy új hirdetési formát vitt sikerre, évi bevétele pedig el fogja érni az egymilliárd dollárt és ma már több mint tízezer alkalmazottat foglalkoztat. A tőzsdére lépéssel kapcsolatban a legnagyobb sikert mégis az jelenti, hogy a kritikáktól hangos média ellenében is több mint 15 milliárdos értékelést mutat a cég.

A vállalatot illető kritikák azonban nem is vitatják ezeket az eredményeket, a problémát egy apró, ám annál fontosabb részlet, a profit teljes hiánya jelenti. A drámai ütemű növekedést ugyanis a Groupon szinte kizárólag a brutális tempójú felvásárlásoknak köszönheti, a már megszerzett piacokon a növekedés üteme nem éri el a vállalati szintű növekedést, sőt, egyes területeken már üzletfeleket és felhasználókat veszít a Groupon. Ennek megfelelően a vállalkozás masszívan veszteséges, bár a növekedés lassításával megállt a veszteség növekedése is.

Nem fenntartható fejlődés

Somi András, a KBC Equitas vezető elemzője szerint sem tartható fenn a Groupon növekedési üteme. "A tapasztalatok szerint a kuponvásárlók jelentős részéből nem válik visszatérő vendég vagy ügyfél, a kupononként és felhasználónként számított bevétel pedig nem mutat növekedő tendenciát."  Az elemző szerint a helyzetet súlyosbítja, hogy a rövid múltra visszatekintő cég menedzsmentje és tulajdonosai gyors ütemben likvidálják tulajdonrészüket, az elmúlt évben bevont tőke elsöprő többsége az alapítóknál és korábbi tulajdonosoknál landolt.

A kibocsátás során megpróbálták az árat felhajtani, a tulajdonosok kétségbeesetten próbálják kihasználni az éppen kedvezőre fordult tőkepiaci hangulatot - mondta Somi. Ennek érdekében biztosra ment a Groupon, és mesterségesen alacsonyan tartotta a kínálatot - az elemző szerint 2000 óta nem látott a piac olyan komolyabb technológiai IPO-t, amelyben ennyire kicsi részesedés került volna piacra.

Nem tech-cég

A HWSW meglátása szerint a Groupon legnagyobb problémája, hogy költségeinek elsöprő részét az ember-ember kapcsolatot igénylő értékesítési feladatok teszik ki, így a cég növekedésével a költségek is egyes arányban növekednek. Ezzel ellentétben például a Google AdSense zsenialitását az adta, hogy olyan önkiszolgáló felületet adott a hirdetni vágyók kezébe, amely nem igényelt hatalmas sales-csapatot. Ugyan a Groupon szolgáltatásai a végfelhasználók számára online felületen érhetőek el, az üzleteket a hatalmas stáb egyenként, telefonon keresi fel és győzi meg.

Elképzelhető, hogy a modell a jövőben megfordul, és a hirdetni vágyó vállalkozások keresik majd meg a Groupont és adnak ajánlatot változatos bónuszokra - ezeket azonban még ebben az esetben is egyenként, esetről esetre kell elbírálni, ellenőrizni a bónusz valódiságát (például hogy az előző heti étlaphoz képest valóban megfelelő arányú kedvezményt ad), majd profi ajánlót írni az ajánlathoz és belőni a megfelelő célcsoportot. Hosszú távon elképzelhető a folyamat valamilyen szintű automatizációja, látványos eredményhányadokra azonban ideális kimenetel esetén sem lehet számítani.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról