Szerző: Gálffy Csaba

2011. november 7. 12:00

Biztosra ment a Groupon, 16 milliárdot ér

Mesterségesen visszafogott kínálattal tornázta fel a papírjai árát a Groupon, így mérsékelt sikerként könyvelhető el a részvénykibocsátás. A cég jövője továbbra is borús, a nagy akadályként kezelt IPO-n azonban túljutott.

Hatalmas várakozás előzte meg a Groupon tőzsdére lépését, amelyre pénteken sort is kerített a kuponoldal. A csütörtöki beárazást követően 20 dolláros áron lehetett előjegyezni a papírokat - a keresletre jellemző, hogy a tőzsdei bemutatkozást levezető bankok mintegy tízszeres jegyzési igényről számoltak be. A képnek része a rendkívül visszafogott, mindössze 5,5 százaléknyi tulajdonhányadot kitevő részvénykínálat - egyelőre ennyi papír fog forogni a tőzsdén.

Óvatos siker

Ennek fényében nem meglepő, hogy pénteken a kereskedés megnyitása után a Groupon-részvények árai az egekbe szöktek és néhány pillanat alatt 31 dolláros magasságba értek, ami több mint 55 százalékos emelkedést jelentett. A nap végére csillapodott a hisztéria, a Groupon 26,11 dolláros árfolyamon zárt, de még ez is több mint 30 százalékos emelkedést jelent - vagyis a pénteki záróáron a kuponoldal mintegy 15,68 milliárd dolláros piaci értéket képvisel.

A nyilvános részvénykibocsátás előtt a HWSW és a pénzügyi szakértők is óvatosan fogalmaztak a cég jövőjével, illetve a tőzsdére lépéssel kapcsolatban, a Groupon azonban hatékonyan aknázta ki a megfelelő trükköket, amellyel mesterségesen növelhette a papírok iránti keresletet. Az első szembeszökő adat, hogy a vállalat mintegy 600 millió részvényének elenyésző részét, mindössze 35 millió darabot adott most közkézre, ez 5,5 százalékos tulajdonhányadot jelent, a tőzsdére lépésből származó tőkebevonás értéke így mindössze 700 millió dollár. Összehasonlításképp a LinkedIn tavasszal összesen 9,5 százaléknyi tulajdonhányadnak megfelelő részvényt bocsátott ki - vagyis arányában majdnem kétszer annyit, mint most a Groupon.

A kínálat visszafogásának két oka volt: egyrészt változatlan kereslet mellett ezzel fel lehet tornázni az eladási árat, másrészt a tulajdonosok nagy része úgy érezte, hogy ilyen értékelés mellett még nem érdemes kiszállni a Grouponból. A kereslet visszafogása megtette a hatását, a tízszeres túljegyzés után a tőzsdei nyitás is valóságos hisztériát hozott, percenként mintegy kétmillió részvény fordult meg a kereskedők között, a részvény ára pedig 20 dollárról 31,14 dollárra nőtt. A vásárlási láz elmúltával a kereskedők fokozatosan továbbadták a részvényeket, így fél óra múlva már csak 25,90-et értek a papírok, majd innen stabilizálódott 30 dollár körül, majd 26,11 dolláron zárt.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A siker korántsem meglepő, a Business Insider híres-hírhedt vezérigazgatója, Henry Blodget az egekbe dicsérte a kuponoldalt. Tény, hogy a Groupon gyakorlatilag önmagában egy új hirdetési formát vitt sikerre, évi bevétele pedig el fogja érni az egymilliárd dollárt és ma már több mint tízezer alkalmazottat foglalkoztat. A tőzsdére lépéssel kapcsolatban a legnagyobb sikert mégis az jelenti, hogy a kritikáktól hangos média ellenében is több mint 15 milliárdos értékelést mutat a cég.

A vállalatot illető kritikák azonban nem is vitatják ezeket az eredményeket, a problémát egy apró, ám annál fontosabb részlet, a profit teljes hiánya jelenti. A drámai ütemű növekedést ugyanis a Groupon szinte kizárólag a brutális tempójú felvásárlásoknak köszönheti, a már megszerzett piacokon a növekedés üteme nem éri el a vállalati szintű növekedést, sőt, egyes területeken már üzletfeleket és felhasználókat veszít a Groupon. Ennek megfelelően a vállalkozás masszívan veszteséges, bár a növekedés lassításával megállt a veszteség növekedése is.

Nem fenntartható fejlődés

Somi András, a KBC Equitas vezető elemzője szerint sem tartható fenn a Groupon növekedési üteme. "A tapasztalatok szerint a kuponvásárlók jelentős részéből nem válik visszatérő vendég vagy ügyfél, a kupononként és felhasználónként számított bevétel pedig nem mutat növekedő tendenciát."  Az elemző szerint a helyzetet súlyosbítja, hogy a rövid múltra visszatekintő cég menedzsmentje és tulajdonosai gyors ütemben likvidálják tulajdonrészüket, az elmúlt évben bevont tőke elsöprő többsége az alapítóknál és korábbi tulajdonosoknál landolt.

A kibocsátás során megpróbálták az árat felhajtani, a tulajdonosok kétségbeesetten próbálják kihasználni az éppen kedvezőre fordult tőkepiaci hangulatot - mondta Somi. Ennek érdekében biztosra ment a Groupon, és mesterségesen alacsonyan tartotta a kínálatot - az elemző szerint 2000 óta nem látott a piac olyan komolyabb technológiai IPO-t, amelyben ennyire kicsi részesedés került volna piacra.

Nem tech-cég

A HWSW meglátása szerint a Groupon legnagyobb problémája, hogy költségeinek elsöprő részét az ember-ember kapcsolatot igénylő értékesítési feladatok teszik ki, így a cég növekedésével a költségek is egyes arányban növekednek. Ezzel ellentétben például a Google AdSense zsenialitását az adta, hogy olyan önkiszolgáló felületet adott a hirdetni vágyók kezébe, amely nem igényelt hatalmas sales-csapatot. Ugyan a Groupon szolgáltatásai a végfelhasználók számára online felületen érhetőek el, az üzleteket a hatalmas stáb egyenként, telefonon keresi fel és győzi meg.

Elképzelhető, hogy a modell a jövőben megfordul, és a hirdetni vágyó vállalkozások keresik majd meg a Groupont és adnak ajánlatot változatos bónuszokra - ezeket azonban még ebben az esetben is egyenként, esetről esetre kell elbírálni, ellenőrizni a bónusz valódiságát (például hogy az előző heti étlaphoz képest valóban megfelelő arányú kedvezményt ad), majd profi ajánlót írni az ajánlathoz és belőni a megfelelő célcsoportot. Hosszú távon elképzelhető a folyamat valamilyen szintű automatizációja, látványos eredményhányadokra azonban ideális kimenetel esetén sem lehet számítani.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról