Szerző: Dojcsák Dániel

2011. október 13. 15:39

WebGL-re vált a Google Maps

Ha valaki a Google Maps szolgáltatást használja asztali böngészőben és androidos mobilon is, akkor bizonyára feltűnt neki, hogy a mobilos verzió sokkal szebb képet ad és adott esetben jobban, simábban is működik. Ennek oka elsősorban, hogy az asztali verzió nem használt eddig hardveres grafikai gyorsítást.

A Google térképszolgáltatásának asztali verzióján egy kísérleti interfészt tett elérhetővé, ami a WebGL támogatásnak köszönhetően komplexebb grafikai megoldásokat tesz lehetővé a böngészőn belüli térkép esetében is. A lehetőség kizárólag olyan böngészőkben elérhető, amik teljes mértékben támogatják a WebGL-t, ami jelenleg a Chrome 14+ és a Firefox 8+ verziókat jelenti.

A korábbi megszokásokkal ellentétben az újdonságot már nem a Labs menüben beállítva lehet előcsalogatni, hanem a térkép oldalt megfelelő böngészővel megnyitva egy “Want to try something new?” felhívás jelenik meg az oldalsó sávban. Rákattintva a felhasználó egy rövid tájékoztató után átválthat a WebGL verzióra, ahol a térképen megjelennek immár a 3D épületmodellek, árnyékokat is látunk, illetve a Street View nézetben sem hívja meg már a Maps a Flash plug-int.

Szebb, jobb

A Google Maps motort a hivatalos közlés szerint teljesen újraépítették a fejlesztők, aminek az eredménye nagyobb teljesítmény, szebb grafikai elemek, finomabb átmenetek mozgatás vagy zoomolás közben. Ezen felül, ahogy azt az androidos verzióban is megszokhattuk, kapunk átmenet nélküli váltással 45 fokos szögből készített nézetet, elvileg lehetne forgatni is és egyszerűbbé vált a módok közti váltás is.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x)

Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x) Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Mindenképp érdemes kipróbálni az új verziót, bár sokan lehetnek, akiknek nem csak a böngészője, hanem a gépében lévő hardver vagy éppen az operációs rendszer sem lesz megfelelő. Azon túl, hogy legalább 14-es verziójú Chrome vagy legalább béta 8-as verziójú Firefox szükséges hozzá, mindenképp Windows Vista/7 vagy Mac OS 10.6+ vagy Linux kell fusson a gépen és egy olyan videokártyára és driverre is szükség lesz, ami támogatja a WebGL-t.

A gyengébb, integrált grafikával rendelkező notebookok esetében is fog ugyan futni a WebGL, de a közepes teljesítmény miatt lassú, akadozó lesz a felület. Ha viszont egy megfelelő dedikált GPU is van a gépben, akkor a böngészőben futó térképszoftver sokkal inkább fogja a natív alkalmazás érzetét kelteni, mint egy böngészős tartalomét. Az átmenetek és a mozgás gyors, az egész összkép pedig sokkal látványosabb.

4 alkalmas, 12 órás biztonságos szoftverfejlesztés alapjai és Scrum otthonról képzésekkel köszönünk el 2020-tól.

a címlapról