Szerző: Dojcsák Dániel

2011. június 29. 12:06

Összefüggő közösségi rendszer lett a Google+

A Google tegnap este bemutatta legújabb, világmegváltónak szánt szolgáltatásait, amik a cég szerint gyógyírt jelenthetnek a közösségi hálózatok által sűrűn átszőtt web minden problémájára. Elsőre csak azt lehet észrevenni, hogy a Google szolgáltatásainak fejléce feketére váltott, mi van a háttérben?

A Google+ projektről korábban semmit nem lehetett hallani, teljes titokban készült el, csakúgy, mint korábban a Chrome böngésző vagy éppen az Android. A jóslatok között ugyan már több mint egy éve bérelt helye van a Google szuperközösségi megoldásának, amit eddig Google Me néven aposztrofáltunk itt a HWSW-n is. A kép azonban változott, s a várakozásokkal ellentétben a Google nem hozott létre egy, a Facebookkal konkuráló zárt közösségi oldalt (szerencsére), nem indított ellentámadásokat, nem csinált óriási felhajtást az új szolgáltatások köré. Amit tett, az mindössze annyi, hogy a jó öreg keresőt és a köré épült szolgáltatásokat felvértezte a hiányzó képességekkel. A Google vezetők szerint a Google+ nem egy közösségi stratégia, csupán egy közösségi termék, egy kiegészítő.

Új idők, új képességek, régi barátok

Sőt, annyira nem helyezték a középpontba, hogy maga a megjelenés, a már látható felületek sem keltik azonnal a klasszikus Google hatást. Valahogyan könnyedebb, modernebb, színesebb mint amit megszoktunk. A Google+ termékek önmagukban ráadásul értelmezhetetlenek, egyiket sem lehet az eddig használt szolgáltatások nélkül definiálni. A Google egyértelműen támaszkodik arra a tényre, hogy a világ számos országában a Google egyeduralkodó a webes keresés terén, azaz szinte mindenki használja, igaz sokan nem bejelentkezve. Emellett a Gmail-felhasználók és az androidos tábor is tökéletes táptalaja lehet az új rétegeknek.

A Google+ jelenleg 5 modulból áll, de nagyon meg lennénk lepve, ha nem bővülne a lista a jövőben. Az első és legfontosabb újdonság a Circle, azaz körök. Ahogyan a közösségi hálózatokkal foglalkozók többsége felismerte, az óriás hálózatok halála éppen az, hogy óriásiak és többségében egyenrangúan, esetleg lépcsős struktúrában kezelik a kapcsolatokat. A Facebook is igyekszik egyre több teret adni a szelektált tartalomnak és eleve azokat az embereket helyezi előtérbe, akikkel több interakciót folytatunk, illetve a csoportok és a listák révén lehetőséget ad arra, hogy bizonyos információkat csak egy szűkebb kör számára tegyünk elérhetővé. Ez nagyjából arra jó, hogy a kínosabb vagy éppen a nagyon privát információk közönségét szűkítsük, de nehezen lehet kivitelezni, hogy a régi osztálytársaknak, vagy épp az előző munkahelyi cigizős társaságnak célozzunk valamit.

01:04
 

Google+: Circles

Még több videó

Polgári körök

A Circle erre ad megoldást, hiszen egyszerű, HTML5/CSS3 által turbózott felületeken (bár egyelőre a Google+ bizonyos részeiről nem derült ki pontosan, hogy Flash vagy HTML5 alapon működik-e) sorolhatjuk ismerőseinket különböző csoportokba, körökbe. A valós használat majd bizonyítja, hogy lehet-e mondjuk egy tucatnyi ilyen mikroközösséget kezelni ezen a felületen, mert legalább annyi köre a valóságban a legtöbb aktív életet élő embernek van. A Circles megjelenik majd a Google indulásával feketére színezett Google eszköztáron, ami minden Google-szolgáltatásban ott van, így a létrehozott köröket használhatjuk bárhol, akár keresés, akár Readerben olvasott anyag, akár Picasa album kerül terítékre.

A fekete eszköztár, amit a Google Sandbarnak hív, egyébkét egy nagyon jól sikerült kísérlet arra, hogy a különböző szolgáltatások egységes kezelőfelületet kapjanak, különös tekintettel a megosztások és kapcsolatok kezelésére. Eddig ezt az egységet maximum böngésző-kiegészítőkkel lehetett megkapni, mostantól a Google-birodalomban alap.

A te interneted

A második húzás a Sparks. A Google-kereséseinkkor hozzá tudunk adni érdeklődési köröket a profilunkhoz, ezeket bármikor elővehetjük, a szikrákhoz is hozzárendelhetünk csoportokat, akik felé megosztanánk a témában az újabbnál újabb tartalmakat. A leírás úgy fogalmaz, hogy Emlékszel, amikor nagyapád az újságból vágott ki cikkeket és elküldte neked? A Google szerint a Sparks pontosan ugyanez. A hasonlat talán esetlen, de tény, hogy az ész nélküli megosztás helyett a célzott, tematikus megosztás a jövő. Ha mindenki mindent mindenkinek mindig megosztana, akkor előbb-utóbb úgy néznének ki a közösségi feedek mint a kéretlen reklámleveleket tartalmazó mappák - vagy a Facebook.

A Sparks célja, hogy okkal kösse össze az embereket - megadjuk hogy mi érdekel, a Google tartalmat keres hozzá és értesít arról, ha valami történik a világ számunka érdekes szeleteiben, ha pedig valami tényleg tetszik, akkor továbboszthatjuk az adott elemet azoknak, akiket rajtunk kívül szintén érdekel. Elsőre igazán bonyolult és amíg nem használja sok ember, addig nem is lesz túl meggyőző, de ha a laikus internetezők is felnőnek arra a szintre, hogy az éterbe kiabálás helyett ragaszkodjanak a relevanciához, akkor egy sokkal átláthatóbb webet kapunk.

Támadás a képmegosztók ellen

A harmadik húzás az Instant megosztás. Mobilja mindenkinek van, már fényképező is mindegyikben található és sok ember már okostelefonnal felszerelkezve éli életét. Ha fotózunk, akkor azt nyilván azzal a céllal tesszük, hogy a látott képet megmutassuk valakinek. De nem mindenkinek. A Picplz-re, Instagramra vagy Facebookra kitolt fotókkal vigyázni kell, mert mindenkihez eljutnak. Ez egyrészt a privát szférát sértheti, másrészt a befogadóknak csak egy kicsi része lesz, akiknek szól. A mobil eszközökön készített fotókat vagy videókat a Google+ mellé járó alkalmazással azonnal megoszthatjuk, de a már említett körökhöz eljuttatva, anélkül, hogy akár egy gombot is meg kellene nyomni a feltöltéshez. Ezzel a Google nyílt támadást indított az azonnali képmegosztók ellen.

A negyedik újdonság a Google+ csomagban a Huddle, ami egy csoportos kommunikációs eszköz, az SMS, körlevél és a nyilvános-csoportos diskurzusok leváltására. Az Android és iOS alatt is elérhető, de SMS-ben is operáló funkció szintén a Circle rendszerére épít és lehetővé teszi, hogy szűkebb társaságok instant megvitassanak dolgokat szöveges formában, attól függetlenül, hogy éppen hol vannak. Nem kell összevadászni az e-mail címeket, nem kell megvárni, amíg a nem okostelefonosok végre gép elé kerülnek és nem kell a Facebook üzenőfalon kitárgyalni a többiek számára érdektelen dolgokat. Érdekes párhuzam, hogy az Apple is előjön az új iOS-verzióban egy saját kommunikációs alkalmazással, de a Google nem zárja be ezt a saját platformjára, hanem épp ellenkezőleg, univerzálissá teszi. A magyarok bizonyára szeretni fogják ezt a funkciót, hisz köztudott, hogy mi még egy táblázatkezelőben is tudunk csetelni.

01:05
 

The Google+ project: Huddle

Még több videó

Barátkozás

Az ötödik modul a Hangouts a Skype ellen vonul fel és a Circle, valamint a Google névjegyzék alapjaira dolgozva csoportos videóhívást ad a felhasználó kezébe. Nem ígér semmi újat, semmi extrát, mindössze azt, hogy a videóhívás egyéni és csoportos összehozása is egyszerűbb lesz, mint bárhol máshol. Ez valójában nem egy technológiai innováció, csupán egy kezelőfelületi optimalizálás. Egy-egy Hangout eseménybe meg lehet hívni embereket, lehet később csatlakozni, mindig lehet egy vezető, lehetnek egyszerű nézők, illetve akár YouTube-videókat is mutogathatunk egymásnak, miközben beszélgetünk róluk. Az eddig sorolt megoldások közül ez a legkevésbé ígéretes, de bizonyára lehet ennek is közönsége.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Mindezt összefogni a Google Profile fogja, ami a régi Google Profil oldalt váltja le mindenkinél, aki elkezdi használni a Pluszt. Az új oldalon egyrészt hírfolyamokban követhetjük az összes olyan információt, amit megosztottunk vagy velünk osztottak meg, másrészt a korábban bemutatott 1 funkcióval kapcsolatos tartalmak is bekerülnek ide. Egyelőre még nehéz eldönteni, hogy a Google pontosan mit szeretne a 1-gyel, de egyre jobban látszik, hogy egy nagyobb terv első téglája volt, s azt sem lehet önállóan értékelni. Talán ha várunk egy évet, akkor kiderül, hogy mi volt a pontos terv, s addigra az is, hogy működik-e.

A Google+ kissé váratlanul érte most a web világát, s leginkább attól lesz izgalmas a történet, hogy egyszerre harap bele a Facebook, a Skype, Apple, Instagram, és még egy sor más kisebb szereplő tortájába. A terv kiválónak tűnik, de győzelmet a felhasználók hirdethetnek. A Google közel 2 milliárd alkalmi felhasználója, illetve a napi 500 ezerrel növő androidos közösség, illetve a Facebookon tobzódó 700 millió felhasználó jó alapot kínál a növekedésre, de benne van a pakliban az is, hogy a Google+ is a Buzz vagy a Wave sorsára jut. Igaz, ez esetben a Google nem akar annyira sokat, mint amit a Wave-vel szeretett volna, egyszerűen megnézte, hogy mik a közösségi web rákfenéi és megoldásokat mutat rá.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról