Szerzők: Dojcsák Dániel, Gálffy Csaba

2011. március 31. 13:00

Facebookosodik a Google

A Google továbbra is küzd azzal, hogy szolgáltatásai individuálisak, azaz a felhasználók egymástól elszigetelten veszik igénybe őket, igazi ütős közösségi funkciókat nem tud felvonultatni. Több kisebb-nagyobb, de többnyire sikertelen vagy felejthető próbálkozása volt, most egy újabb érkezett.

Kis lépés a felhasználónak és kis lépés a Google-nek is

A most elrajtolt "+1" funkció lehetővé teszi, hogy a bejelentkezett felhasználók “lájkolják” a keresési találatokat, s később az ismerőseik számára ez a jelzés megjelenik majd, így segítve a tájékozódást.

A +1 nem a Facebook ellen irányul - legalábbis nem közvetlenül. Ahogy azonban a legtöbb felhasználó folyamatosan be van jelentkezve a Facebookra, úgy a Google hálózatába is sokan állandóan be vannak lépve. Ez nyilván köszönhető a Gmailnek, Google Readernek, illetve a pontosabb, személyreszabottabb keresési találatokat jelentő bejelentkezett keresésnek is, de hiába lóg ott száz millió felhasználó, ha egymással ritkán képesek közvetlen interakcióba lépni. Eddig a Buzz, Wave volt ami egyértelmű közösségi hálózatként kívánt szerepelni, de inkább csak leszerepeltek.

A funkció bevezetése sem lesz megváltás, de egy sokkal reálisabb irányt mutat az eddigiekhez képest. A +1, amelyet a közösségi erőfeszítéseket egybefogó Google Me égisze alatt fejlesztett a cég, lehetővé teszi, hogy a felhasználó megjelölhesse a neki tetsző keresési találatokat, illetve később a tetsző oldalakat. A koncepciójában a Facebook "Like" gombjára, illetve a "digg" gombra emlékeztető +1 az ismerőseink keresési találataiban megjelöli azokat, amelyeket mi ajánlottunk, illetve mi is láthatjuk azokat, amelyeket ők "pluszegyeztek". A szolgáltatás révén könnyebben rá lehet majd találni a legérdekesebb keresési találatokra - ígéri a Google. Azonban nem csak a találatokat, hanem a mellettük megjelenő hirdetéseket is lehet szeretni, ez pedig hatással lesz a későbbiekben megjelenő más hirdetésekre is.

01:08
 

Introducing the +1 Button

Még több videó

Klikkelj, user!

A "pluszegy" fontos lépés a felhasználó aktivizálására, viszont nem annyira erőltetett, mint a Buzz. A Google eddig csak a felhasználó kattintásait figyelte, találatoknál és hirdetéseknél egyaránt. Az új, aktívabb tetszéskifejezéssel azonban jóval direktebb módon befolyásolhatjuk azt, hogy mit akarunk látni. Szerencsére a Buzztól eltérően a +1 használata egyszerű és könnyedén érthető, az új funkcióra a Google pusztán egy finom animációval hívja fel a felhasználó figyelmét.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Talán éppen ez lehet a halála is a próbálkozásnak, hiszen a legtöbb ember teljesen funkcionálisan használja a keresőt és eszébe sem jut, hogy saját magának, vagy éppen a közösségnek tesz szolgálatot azzal, ha aktívan jelzi az érdekes, értékes tartalmat. A WikiSearch éppen ezért dőlt dugába, bár ott a felhasználók csak saját maguknak rendezgethették a találati listát, s érdemben a többiek aktivitása nem befolyásolta a saját eredményeket. A +1 egyelőre csak az amerikai felhasználók mintegy 2 százaléka számára élesedett, a teljes terítés napokat, a lokalizáció miatt egyes régiókban heteket-hónapokat vehet még igénybe. A türelmetlenek azonban manuálisan is bekapcsolhatják a Google keresőkísérleteket listázó oldaláról.

Manuális címlista

A Google elhivatottsága, hogy egy működő és minőségi közösséget építsen felhasználói köré, másutt is tetten érhető. Szintén a napokban ismertetett egy GMail-fejlesztést a Google, ami szintén apróságnak tűnik, de egy régi méregfogát húzza ki a webes levelezőnek. Ez pedig a névjegyzék-rendszer, amit ugyan már egy ideje felújítottak és a felületét használhatóvá tették, de továbbra is automatikusan hozzáadódott minden cím a listához. Ennek eredményeképp egy kusza, követhetetlen, kaotikus névjegyzék alakult ki, sokszor redundáns bejegyzésekkel. Ez pedig a legtöbb embernél olyan reakciót vált ki, hogy egyáltalán nem is kezd bele a rendezésbe és hagyja elburjánzani a címeket. A manuális megoldással viszont végre takaros kis saját adatbázist tarthatunk fenn.

a címlapról