Szerző: Dojcsák Dániel

2011. április 14. 16:04

Újra lendületben az online hirdetési piac

Az Internet Advertising Bureau világszerte elkészítette az előző évi online reklámbevételekről szóló jelentéseit, amikből kiderül, hogy az internetes reklámköltés trendjei újra lendületbe hozták a hirdetési piacot.

Az Egyesült Államokban 2010-ben 26 milliárd dollárt költöttek a hirdetők online reklámokra, ami 15 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A gazdasági válság hatásait kiheverve a tavalyi év utolsó negyedéve szokatlanul erősre sikerült, ami meghúzta az egész év eredményeit. A Q4-es hajrában elért 19 százalékos növekedés, illetve a 7,4 milliárdos eredmény tette lehetővé azt is, hogy az USA-ban tavaly először az online reklámpiac megelőzte a nyomtatott újságokét.

Az amerikai hirdetési piac jóval szegmentáltabb a hazainál, igaz ott is a televíziós reklámok vezetnek. A 168 milliárd dolláros teljes tortából a különböző típusú tévés piacok összesen 68,2 milliárdot tesznek ki, ami 40 százalékos részt ér. Érdekes, hogy ez pontosan annyi, mint a magyar reklámpiacon a televízió aránya, igaz nálunk a teljes torta 2010-ben csak 171 milliárd forint, azaz 0,92 milliárd dollár.

Az amerikai piacon a televízió után a második legerősebb médiummá az internet vált, igaz náluk külön mérik a különböző sajtó kategóriákat is. Ha azokat összeadjuk, akkor viszont kiderül, hogy tablet-, okostelefon- és közösségi web forradalom ide vagy oda, a nyomtatott médiumok még mindig a hirdetési piac 24 százalékát adják.

Magyarországon ebben a kategóriában is hasonló a helyzet, hiszen a helyi adatok szerint a nyomtatott sajtóra a reklámköltés 27 százaléka esik. Komolyabb különbség a rádiónál mutatkozik: az Egyesült Államokban 9,1 százaléka a tortának ott csapódik le, míg Magyarországon már csak alig 4,2 százaléka.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A trendek változása, az átrendeződés viszont továbbra is az internetes reklámok körül forog akár hazánkat, akár az Egyesült Államokat nézzük. A Médiainfo.hu írása szerint Magyarországon is folytatódott az internet, mint reklámfelület menetelése 2010-ben is. A hirdetők 17 százalékkal költöttek többet, mint előző évben, így alakult ki a 27,27 milliárd forintos eredmény. A növekedés örvendetes a szereplők számára, de a tempó jelentősen elmarad a gazdasági válság előttiektől. 2006-ban 52, 2007-ben 46, 2008-ban 42 százalékkal növekedett a költések értéke, ezután ott tört meg a lendület, 2009-ben alig 7 százalékos növekedésről lehetett beszámolni. Igaz a teljes piac csökkent, és csak az online tudott javítani egyáltalán.

Ha felbontjuk különböző szegmensekre az online költéseket, akkor látszik, hogy továbbra is vezető szerepben van a display hirdetés, ami még mindig a költések 54 százalékát teszi ki. Ezt követi keresőhirdetések piaca, ami 28 százalék, illetve a listing, ami immár 15 százalékot ért el. Az e-mail alapú hirdetések viszont egyre jelentéktelenebbé válnak, már csupán 3 százalékot tesznek ki a teljes piacból. A hirdetések világában az eddigi eszközöket tekintve stagnálás figyelhető meg, de idő közben új eszközök jelentek meg, s ezeket is beleszámolva egy óvatos növekedés jellemezte az elmúlt évet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról