Szerző: Dojcsák Dániel

2011. április 14. 16:04

Újra lendületben az online hirdetési piac

Az Internet Advertising Bureau világszerte elkészítette az előző évi online reklámbevételekről szóló jelentéseit, amikből kiderül, hogy az internetes reklámköltés trendjei újra lendületbe hozták a hirdetési piacot.

Az Egyesült Államokban 2010-ben 26 milliárd dollárt költöttek a hirdetők online reklámokra, ami 15 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A gazdasági válság hatásait kiheverve a tavalyi év utolsó negyedéve szokatlanul erősre sikerült, ami meghúzta az egész év eredményeit. A Q4-es hajrában elért 19 százalékos növekedés, illetve a 7,4 milliárdos eredmény tette lehetővé azt is, hogy az USA-ban tavaly először az online reklámpiac megelőzte a nyomtatott újságokét.

Az amerikai hirdetési piac jóval szegmentáltabb a hazainál, igaz ott is a televíziós reklámok vezetnek. A 168 milliárd dolláros teljes tortából a különböző típusú tévés piacok összesen 68,2 milliárdot tesznek ki, ami 40 százalékos részt ér. Érdekes, hogy ez pontosan annyi, mint a magyar reklámpiacon a televízió aránya, igaz nálunk a teljes torta 2010-ben csak 171 milliárd forint, azaz 0,92 milliárd dollár.

Az amerikai piacon a televízió után a második legerősebb médiummá az internet vált, igaz náluk külön mérik a különböző sajtó kategóriákat is. Ha azokat összeadjuk, akkor viszont kiderül, hogy tablet-, okostelefon- és közösségi web forradalom ide vagy oda, a nyomtatott médiumok még mindig a hirdetési piac 24 százalékát adják.

Magyarországon ebben a kategóriában is hasonló a helyzet, hiszen a helyi adatok szerint a nyomtatott sajtóra a reklámköltés 27 százaléka esik. Komolyabb különbség a rádiónál mutatkozik: az Egyesült Államokban 9,1 százaléka a tortának ott csapódik le, míg Magyarországon már csak alig 4,2 százaléka.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A trendek változása, az átrendeződés viszont továbbra is az internetes reklámok körül forog akár hazánkat, akár az Egyesült Államokat nézzük. A Médiainfo.hu írása szerint Magyarországon is folytatódott az internet, mint reklámfelület menetelése 2010-ben is. A hirdetők 17 százalékkal költöttek többet, mint előző évben, így alakult ki a 27,27 milliárd forintos eredmény. A növekedés örvendetes a szereplők számára, de a tempó jelentősen elmarad a gazdasági válság előttiektől. 2006-ban 52, 2007-ben 46, 2008-ban 42 százalékkal növekedett a költések értéke, ezután ott tört meg a lendület, 2009-ben alig 7 százalékos növekedésről lehetett beszámolni. Igaz a teljes piac csökkent, és csak az online tudott javítani egyáltalán.

Ha felbontjuk különböző szegmensekre az online költéseket, akkor látszik, hogy továbbra is vezető szerepben van a display hirdetés, ami még mindig a költések 54 százalékát teszi ki. Ezt követi keresőhirdetések piaca, ami 28 százalék, illetve a listing, ami immár 15 százalékot ért el. Az e-mail alapú hirdetések viszont egyre jelentéktelenebbé válnak, már csupán 3 százalékot tesznek ki a teljes piacból. A hirdetések világában az eddigi eszközöket tekintve stagnálás figyelhető meg, de idő közben új eszközök jelentek meg, s ezeket is beleszámolva egy óvatos növekedés jellemezte az elmúlt évet.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról