Szerző: Gálffy Csaba

2011. április 11. 17:15

Az iPad dominanciája még évekig tart

Bár a táblagépes piac hihetetlenül felpezsdült, az Apple még hosszú ideig egyedül határozza meg a piac irányát - találta a Gartner legújabb piaci felmérése. A verseny ugyan erősödni fog a következő években, a cupertinói cég dominanciáját azonban nem veszélyezteti egyelőre semmi.

Hatalmas mennyiségű, mintegy háromszázmillió táblagép eladására számít a Gartner 2015-re - összehasonlításban idén 400 millió PC fogy világszerte. A tabletek tehát a gazdasági elemzők szerint is sikerre vannak ítélve, kérdés csak annyi lehet, hogy melyik cég mekkorát markol majd az irdatlan nagynak ígérkező tortából. A Gartner idei jóslatában erre is megadja a számokat, lássuk tehát a nyertesek listáját.

Messze esik az alma

A táblagépes piac eddigi legnagyobb nyertese az Apple: nem csak a 2010-es piacot tarolta le, de várhatóan idén is 80 százalék fölötti részesedéssel bír majd, és ez csak 2015 esik 50 százalék alá. A forgatókönyvnek van is valóságalapja, az iPad jelenleg egy generációval a versenytársak előtt jár, miközben a hagyományosan költséghatékony koreai és tajvani cégek nem tudnak árban sem alámenni. Az Apple pontosan tudatában van versenyelőnyének és láthatóan arra játszik, hogy minél tovább fenntartsa azt: Jobs fejében valószínűleg már a következő generációk fejlesztései is megvannak, pontosan szétosztva, hogy minden sorozatnak jusson. Így valószínűleg ezért nem kapott most az iPad 2 nagy felbontású kijelzőt - az majd a hármas sorozat megkülönböztető jegye lehet.

A versenytársak legnagyobb problémáját azonban nem a hardver jelenti: egyelőre a független gyártók ászának számító Android nem rendelkezik azzal a kifinomult felhasználói felülettel, mint az Apple gépe, a problémát pedig csak tetézi, hogy az iOS letölthető alkalmazások dolgában is nagyon jól áll. Ettől függetlenül a Gartner szerint az Android fogja megszerezni az iOS által leadott részesedés nagy részét, idén 20 százalékot hódítva meg a piacból, 2015-re pedig 38,6 százalékot. Az elemzők szerint harmadik versenyző a RIM QNX alapú rendszere lesz, 10 százalékos részesedéssel, és épp csak említésre méltó lesz a HP webOS, 3 százalékkal.

Játszd újra, Apple?

Négy év nagyon nagy idő a számítástechnikában, így az elemzés természetesen nem számol minden lehetséges, előre nem látható tényezővel. A számításokat ugyanis felboríthatja új szereplők megjelenése a piacon, és a verseny dinamikája nagyon megváltozhat bizonyos hibás piaci döntések révén is. A táblagépes piac ugyanis rendkívül képlékeny még, a trendek rövid idő alatt megtörhetnek. Az iOS ugyan egyelőre megdönthetetlennek látszik, kérdés azonban, hogy az androidos gyártók nem tudják-e idővel közös erővel földbe döngölni.

A táblapiac előtt így (legalább) két forgatókönyv áll: az Apple a zenelejátszók piacához hasonlóan mindent vihet itt is, amennyiben a vásárlók inkább kiegészítőként tekintenek a táblagépekre és nem elsősorban az ár alapján döntenek. Az almás logó értéke ilyen esetekben hatványozottan érvényesül - ehhez azonban az kell, hogy a táblagépek átlagos ára a jelenleginél jóval alacsonyabb legyen. Ennek a forgatókönyvnek az esélyeit jelentősen növeli, hogy az Apple komoly erőfeszítéseket tesz a fogyasztók gondos bekerítésére az iTunes és az App Store révén. Ezek a szolgáltatások jelentősen megnövelik a platform értékét, a már belépettek számára pedig nehezebbé teszik a váltást.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A másik forgatókönyv a személyi számítógépeké: a zárt, egy gyártóval rendelkező gépek által elérhető részesedés limitált, helyette a sokszínűség dominál. Az ilyen piac ott jellemző, ahol mind a hardveres, mind a szoftveres variáció magas, a fogyasztók igényei pedig nem foghatóak meg néhány termékkel. Az Android ebben a forgatókönyvben akár a Windows szerepét is betöltheti, mint az az ernyő, amely alá gyártók garmadája áll be, az egy rendszer pedig képes igények széles skáláját kielégíteni.

A valóság várhatóan valahol e két véglet között helyezkedik majd el, középtávon sem az Apple teljes dominanciájára, sem az Android mindent elsöprő sikerére nem lehet számítani. A kialakuló egyensúlyi helyzet azonban erősen függ az Apple árazási stratégiájától és attól is, hogy a Google mennyire képes kézben tartani a táblagépes platformjának jövőjét.

Közel a jövő

A táblagépes piac első néhány hónapjából sok tanulságot nem érdemes levonni, a tavalyi 17 milliós piac és a 2015-ös 294 milliós piac között kevés hasonlóság lesz majd. Az egyik jelentős különbség, hogy a piacot ma torzító számos tényező megszűnik majd, ezek közé tartozik a táblagépekhez használt hardverelemek szűkössége. Mint ismeretes, az Apple sikerrel kötötte le a nagyméretű érintésérzékeny panelek jelentős részét, az iparági pletykák szerint az cupertinóiak az idei termelés mintegy 60 százalékát vették meg előre, több milliárd dollárért. Tim Cook nem véletlenül jelentette boldogan a befektetőknek, hogy idén garantáltan ők lesznek a legnagyobb táblagépgyártó. Az alkatrészgyártók - a többi szakértőhöz hasonlóan - nem számoltak a kereslet ilyen mértékű felfutásával, középtávon azonban az ilyen versenyt torzító tényezők megszűnnek majd.

A tabletek piacáról biztosat állítani egyelőre lehetetlen, a számítástechnika legizgalmasabb szegmense már tavaly is számos elemzőre rátréfált. Ennek megfelelően a most publikált számokat is érdemes kétségekkel kezelni, azt azonban jól mutatják, hogy mi történne, ha jelentős változás (a Microsoft betörése, stratégiai baki az Apple-től) nem történik a piacon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról