Szerző: Dojcsák Dániel

2010. november 26. 16:12

Gyenge próbálkozás a Facebook ellen a Diaspora

A legtöbben nem jósolnak sok jövőt a Facebook központosított struktúrája és a fura adatkezelési elvek elleni kampánynak is felfogható új közösségi hálózatnak, a Diasporának, de a forráskód szeptemberi bemutatása után most egy újabb mérföldkőhöz érkeztünk, elindult a teszt.

Kedden a Facebook-kihívó Diaspora első tesztelői megkapták a meghívókat, így néhányan már kipróbálhatják hogyan is működhetne más alapokra helyezve a közösségi hálózatok világa. A New York-i Egyetem néhány hallgatója által életre hívott Diaspora ötlete az első személyes adatok kezelésével kapcsolatos első Facebook-krízis után vetődött fel, s fél év alatt sikerült kézzelfogható rendszert varázsolni a koncepciók alapján. Az amerikai közösségi óriás privát szférát gyakran sértő beállítási lehetőségei miatt csalódott fejlesztők sikeresen vették a pénzgyűjtési szakasz akadályait is, s először 10, majd 200 ezer dolláros befektetést szereztek ügyükhöz. A hat hónap nem sok idő, viszont az interneten egy fél korszaknak számít, s az azóta eltelt időben a Facebookkal kapcsolatos ilyen kritikák szinte teljesen eltűntek, s már nem hőzöngenek a felhasználók a személyes adatok önkényes kezelése miatt. Megszokták.

Kipróbálták

A Mashable közte volt azoknak, akik meghívót kaptak a zárt tesztre, s a tapasztalataikat azon nyomban meg is osztották a közönséggel. Első megjegyzése a cikk szerzőjének, hogy a Diaspora hozza az alfa verziók minden ismérvét, azaz nagyon sok funkció hiányzik belőle, a működés instabil, egyes böngészőkben egyáltalán nem is működik az oldal. Ezeket természetesen a fejlesztés ezen fázisában nem lehet hibaként felróni.

A kezelőfelület ígéretes, letisztult, egyelőre nincsenek hirdetések, s nincs benne semmilyen szemét, felesleges kolonc. Igaz, a tesztelés fázisában az aktivitás is igen ritka, így nem lehet megítélni a felület igazi természetét. A Mashable szerint a jelenlegi állapotban ez a minimalizmus túlzás, s kihaltnak, üresnek tűnik az egész. A koncepció viszont kezd kibontakozni már most, s jó látni, hogy az adatok "hordozhatóak", titkosíthatóak és szelektíven kezelhetőek. Bárki letöltheti az összes adatát közvetlenül a profilból, s a profil feletti kontroll teljes, például a törléshez nem kell olyan kusza akadályokon átvergődni, mint a Facebook esetében.

Más aspektus

Figyelemfelkeltő az "Aspects" funkció, ami leginkább a Facebook Groups megoldására hasonlít. Szabadon választott emberekből egy csoportot formálhatunk, s azon felül, hogy külön-külön lehet kommunikálni ezekkel a társaságokkal, egyedileg szabályozható, hogy mit osztunk meg velük, mihez van jogosultságuk, sőt, külön láthatjuk ezen emberek aktivitásait is akár. Ez egy nagy előny a Facebookhoz képest, ugyanis könnyedén elkülöníthetőek az életterek, s a munkatársak, szakmabeliek és mondjuk a magánélet vagy a régi barátok nem keverednek, s nem okoz kellemetlenséget az, hogy éppen melyik énünk szerint viselkedünk az online térben.

Az ismerőseinket hozzáadhatjuk egynél több Aspecthez is, viszont ezek a beállítások teljesen privátak, azaz mi beállítjuk, hogy kit tekintünk barátnak, havernak, ellenségnek, bárminek, de arról sem az a személy, sem más nem értesül. Kicsit barkácsolósnak tűnik, de ez a módszer sokkal jobban szimulálja a valós kapcsolatrendszereket, így könnyebb a virtuális és a valódi élettereket szinkornban tartani. A Diasporán belül tehát célzottan is kommunikálhatunk, de nyilván lehetőség van megosztani gondolatainkat mindenkivel, sőt a felületen keresztül átküldhetünk Twitterre vagy Facebookra is üzeneteket. Jó jel, hogy a Diaspora nem kíván egy erősen zárt rendszerré válni, mint amire általában törekszenek a közösségi hálózatok.

Dávid és Góliát

Erre szüksége is lesz a rendszernek, ha szeretne komolyan labdába rúgni, ugyanis egyelőre senki nincs ott. Teljesen a nulláról indul a szolgáltatás úgy, hogy a célba vett Facebook akár 6-700 millió felhasználót, vagyis az internetezők mintegy felét is magáénak tudhatja, mire a Diaspora a béta fázisig jut. A jelenlegi verzióban a felhasználók keresése is elég gyengének tűnik, a Facebook ajánlórendszeréhez hasonlónak nyoma sincs, s a túlzottan rendszerezett és zárható opciók miatt lassabb terjedésre is lehet számtani, mint a mindent láthatóvá tévő Facebook esetén. Alap esetben felhasználónévre lehet keresni, illetve ha valaki beleegyezett, akkor a vezeték és keresztnév alapján is szűrhetünk. Nem lehet viszont a már meglévő kapcsolati hálóinkat összehasonlítva, kiválogatva átemelni az ismerősöket.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A lelkesedés bizonyára nagy a Diaspora fejlesztői és rajongói között, de egyelőre úgy tűnik, hogy a projekt nem más, mint egy  újabb közösségi szolgáltatás, ami a többiben elhanyagolt egy-egy szempontot emeli ki, de közben a többi, igazán fontos területen gyengén teljesít. Az adatok mozgatásának lehetősége és a privát beállítások aprólékos kialakítása zseniális, de mindez hiába, ha a hétköznapi igényeket nem elégíti ki a Diaspora.

Hacsak a fejlesztők nem dobnak valami nagyot, és nem lépik meg az összes fronton a szükséges lépéseket, akkor könnyen lehet, hogy amilyen hirtelen jött, úgy el is fog tűnni a Diaspora, anélkül, hogy elérné célját. Ami pedig nem más, mint alternatívát mutatni a Facebookkal szemben.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról