Szerző: Dojcsák Dániel

2010. november 4. 10:49

Visszautasíthatatlan ajánlat a Facebooktól

A tegnap esti Facebook-eseményt sokan várták, de az Egyesült Államokon kívüli felhasználók számára nem túl sok újdonság derült ki. A korábban már elindult Facebook Places funkció bővült ki a Deals opcióval, amivel az üzletek egyedi ajánlatokkal kedveskedhetnek a Facebookon náluk bejelentkezőknek.

Az eseménnyel párhuzamosan elérhetővé vált mind iPhone-ra, mind Androidra a legújabb Facebook mobil kliens, s immár az Android platformon is feltűnt a Places ikon, azaz nem csak az iPhone-felhasználók élhetnek a bejelentkezés lehetőségével. A földrajzi korlátozás azonban megmaradt, így a magyar felhasználók továbbra sem használhatják a Places-t semmilyen platform alól, de a szoftverben már az jelenik meg, hogy a "Places hamarosan elérhető lesz a te régiódban is". Arra vonatkozóan semmi konkrétum nincs, hogy a hamarosan mit jelent.

Erőből lenyomta a kicsiket

A Places egyfajta válasz a Foursquare és a Gowalla, illetve a Google Latitude megjelenésére, dea Facebook nagyon komoly előnyt élvez mindegyikkel szemben, mégpedig az 547 milliós meglevő felhasználót. A Facebook szerint az összes felhasználó közül már több mint 200 millióan mobilról is használják a közösségi hálót, ráadásul az aktivitásuk legalább kétszer erősebb mint a mobilról nem bejelentkező felhasználóké.

A Places szolgáltatás még egy lehetőség, amivel további felhasználói aktivitás generálható, hiszen az emberek igyekezni fognak minden helyre bejelentkezni, ahol megfordulnak, attól függetlenül, hogy ennek van-e praktikus haszna vagy nincs. A Foursquare-rel ellentétben pedig itt tényleg masszív tömeg haraphat rá a szolgáltatásra, ami valamivel hasznosabbá teszi, mint a hazánkban csak pár ezer ember által használt Foursquare-t.

Van benne pénz

A Places értelemszerű velejárója a most bejelentett Deals, hiszen a felhasználók többnyire nem emlékműveket, köztereket látogatnak, hanem üzleteket, vendéglátóipari egységeket, amik reagálhatnak a közösségi interakcióra, s egy újabb reklámfelületként foghatják fel azt. Az alkalmazás nem csak a közelben lévő helyeket listázza kategória szerint, hanem kiemeli azokat, amik valamilyen különleges kedvezményt adnak a bejelentkező Facebook-felhasználóknak. Az ajánlatoknak négy típusa van: az Individual Deals, amikor árengedményt vagy valamilyen ingyenes ajándékot kap a bejelentkező; a Friend Deals, amikor a felhasználók együtt érhetnek el kedvezményt; a Loyality Deal, amikor a rendszeres látogatásért jár valami; illetve a Charity Deals, ami épp a fordítottja a többinek, itt a felhasználó adakozhat jótékony célra.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Az első időszakban kizárólag az iPhone-felhasználóknak érhető el a Deals, az Androidon egyelőre meg kell elégedni a Places-zel, de a következő frissítésbe feltételezhetően bekerül ez is. A Deals a következő napokban már éles üzembe áll az Egyesült Államokban, s már most, induláskor több nagy kereskedelmi lánc is csatlakozott a programhoz. A GAP például tíz ezer farmert oszt ki az első bejelentkezőknek, de beszállt a játékba egy edzőterem-lánc, több étterem, szórakozóhely is. Az érdekes viszont az lesz, amikor a kisebb, jó környéken, de eldugottabb helyen lévő üzletek kezdenek felkapaszkodni a Facebookra, ezzel vonzva olyan vásárlókat, akik egyébként soha nem tértek volna be oda.

Don't be Evil!

Facebook számokban

A Facebooknak jelenleg 547 millió felhasználója van, s ennek több mint 55 százaléka aktív. Több mint 200 millióan mobil eszközről is használják a szolgáltatást.
A világ 60 országában 200 mobilszolgáltató kínál Facebookkal kapcsolatos terméket, ajánlatot, az amerikai 100 legnagyobb weboldal közül pedig 70-nél integrálva vannak a Facebook-eszközök, mint a "Like" vagy a megosztás.
Magyarországon jelenleg 2,12 millió regisztrált felhasználó van, s hetente ez a szám 20-50 ezer fővel bővül. Ez azt jelenti, hogy 10 magyar internetező közül már 4 használ Facebookot, s további 2-5 egy éven belül szintén regisztrálni fog.

A Facebook húzása filozófiájában nagyon emlékeztet a Google fejlesztési szokásaira, hisz pontosan ugyanúgy mindenki nyer vele. A felhasználó lehetőséget kap ajándékokra, kedvezményekre, információra, miközben az üzletek új vásárlókhoz és forgalomhoz jutnak, de eközben a Facebook szakítja a legnagyobbat, ugyanis a technológiailag fejlett közegekben szinte kikerülhetetlenné válik immár mobilon is. A felhasználók nem naponta egyszer fognak benézni Facebookra, hanem gyakorlatilag folyamatosan jelen lesznek valamilyen formában.

Ugyanezt a célt szolgálja több apró, szinte észrevétlen csiszolás a felületen, amik az elmúlt hetekben-hónapokban lettek bevezetve. Ilyen például a Photo Memories, ami azokról az emberekről mutat korábban feltöltött "emlékezetes" fotókat, akikkel épp interakcióban vagyunk, tehát egy posztjukat nézzük, kommentáljuk vagy csak az adatlapjukra keveredtünk. Emellett a képkereső már tud szűrni úgy képekre, hogy két ember közös fotóit keresi elő az arc címkék alapján. Ugyanígy fontos a chat megújítása, a megosztott linkek jobb kezelése, a csoportfunkció bevezetése. Mind afelé mutat, hogy a Facebook az internet alfája és omegája legyen, s a felhasználók lehetőleg minél több dolgot legyenek képesek ott elintézni.

Meglepetés, öröm, lelkesedés, félelem - ismerős folyamat

Ez ugyanannyira lelkesítő és érdekes, mint amennyire félelmetes, még akkor is, ha tudjuk, hogy minden adat, ami a Facebook kezelésébe kerül, az a felhasználók szabad akaratából került oda. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy az internetezők legnagyobb része teljesen tudatlan, tapasztalatlan és óvatlan az online felületeken. Hiába vagyunk biztosak benne, hogy középtávon szinte mindenki megtanul "közlekedni" a weben, a nagyszámú új csatlakozó lehetőséget teremt az online szolgáltatóknak, hogy bármilyen kevéssé etikus szolgáltatást tömegek torkán nyomjanak le, s azok még örüljenek is neki.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról